Min 4 åring kan inte prata alls
Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa, nån som varit med om det
Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa, nån som varit med om det
Tycker du ska ta kontakt med en logoped/pedagog och prata om det
Vad säger bvc?
Är det ingen som reagerat på det innan? Dagis, släkt, vänner, bvc osv? Har du kontaktat logoped, de är superduktiga. De hjälpte min son som var jättesen i talet!!
Vad säger pedagogerna på förskolan? (om han går på förskolan vill säga)
jo vi har varit hos logoped jag har gått en tecken kurs, kommer nån till dagis ibland, men han pratar endå inte
han förstår allt och han hör bra, vi va och gjorde hörsel test i veckan och de kunde inte säga nått ska göra ett till i höst
Har ni varit hos någon psykolog? Fungerar han bra i andra sammanhang? Förstår flera instruktioner, leka med jämnåriga, ändringar i lek osv?
jo logopeden frågade mig om vill ville ha kontakt med en psykolog och jag sa ja om det behövs så, men har inte hört nått än. han fungerar bra, han är jätte mysig av sig. hon som gjorde hörsel testet sa att han kanske kunde ha något fel på talsinnet i hjärnan kanske men hon sa att hon kan inte säga nått sånt exakt för hon tar bara testerna
Hur är han i övrigt till sättet? Är det bara talet som inte riktigt fungerar som hos de flesta andra?
Det finns ju språkstörningar som gör att barn kan ha väldigt svårt att lära sig prata. Man bör även kolla hans munmotorik. Hur fungerar det t.ex att tugga saker, slickar han sig runt munnen osv?
tycker att det är så jobbigt att han inte pratar, alla frågar mig när ska han börja prata och då måste man börja försvara sig och min lilla prinsen