• trebarsmamma

Min 4 åring kan inte prata alls

Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa,  nån som varit med om det

• Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls
  • SaramedM
    Storkenflyger skrev 2010-06-21 13:59:44 följande:
    Om du inte har tagit upp frågan med BVC, läkare eller någon annan inom vården, är det nog hög tid att göra det. Om inte annat för att utesluta fel. TROLIGEN är det inget fel men det kan ju inte vi amatörer på FL sitta och veta utan bara tro. Och som mor vill du väl VETA?!

Einstein lär inte heller ha pratat när han var 4 år, bara som en parentes.

Hoppas det löser sig!
    och han hade förmodligen en autismstörning också...
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Fru Plommon81
    lia76 skrev 2010-06-20 23:11:53 följande:
    Japp, ett program som visades förr i TV VIsas ibland nu också, inte ofta.
    Men söker du på Youtube på linus på linjen så hittar du honom.
    Där kommer du inte förstå ett ord han säger, och så pratade jag tills jag var dryga 4 år 
    Bara en parantes, men han pratar faktiskt på italienska! Upptäckte detta för något år sedan =)

Till TS: Tycker att det är konstigt att inte förskola och bvc reagerat mer på detta. Se till att ni får ordentligt stöd i detta.
  • Mylla

Konstigt att BVC inte hjälpt er med logopedkontakt. Pojken kan ju behöva extra stöd med språket. Min erfarenhet är att bvc brukar leta fel både där det finns och där inga finns så det stämmer inte för mig. Går ni inte på bvc kanske?

• bubbelmaja

Jag skulle kontakta habiliteringen för att se vilken hjälp ni kan få. Där finns logopeder. Där kan ni också diskutera om han ska utredas för något annat. Kanske är det inget, men eftersom ni är oroliga tycker jag ni kan kräva att få prata med någon som vet.

• trebarsmamma
    UpsyDaisy 

jo han har ju två äldre syskon och en mindre än han, som jag tror att det kan vara är väll kanske att jag som mamma oftast vet vad han vill och menar och hans syskon lika så. men hon på sjukhuset sa att det är inte alls så för att han är 4 år och ska kunna prata. de ska iallafall prata och om det är rent eller inte spelar ingen roll men min pratar inte alls. bara ljud typ.

Vi går hos logoped men de säger att det finns inte så mycket mera att hjälpa med, har ju gått en tecken kurs och vi använder det lite smått, men glömmer det mycket. dagis har börjat också men de är ju så många barn, men de försöker att få in det till alla barnen för de tycker att det är bra att alla lär sig lite tecken.

• Rubia
    trebarsmamma skrev 2010-06-21 20:15:22 följande:
    UpsyDaisy 

jo han har ju två äldre syskon och en mindre än han, som jag tror att det kan vara är väll kanske att jag som mamma oftast vet vad han vill och menar och hans syskon lika så. men hon på sjukhuset sa att det är inte alls så för att han är 4 år och ska kunna prata. de ska iallafall prata och om det är rent eller inte spelar ingen roll men min pratar inte alls. bara ljud typ.

Vi går hos logoped men de säger att det finns inte så mycket mera att hjälpa med, har ju gått en tecken kurs och vi använder det lite smått, men glömmer det mycket. dagis har börjat också men de är ju så många barn, men de försöker att få in det till alla barnen för de tycker att det är bra att alla lär sig lite tecken.
    Byt logoped! "Finns inget mer att göra" med en 4-åring som inte pratar!? Värsta jag hört! Självklart finns det mer att göra. Får jag fråga om han förstår allt som ni säger till honom? Har ni kollat hörseln på honom? Bara som ett tips. En del logopeder vill verkligen inte jobba med vissa delar av logopedin, de är mest teoretiskt intresserade av hur ljud bildas etc och verkar inte vara det minsta intresserade av att lösa problem, t ex att stimulera barns tal.
  • SaramedM
    trebarsmamma skrev 2010-06-21 20:15:22 följande:
    UpsyDaisy 

Jag tycker det låter som en rätt dålig logoped
Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls