• trebarsmamma

Min 4 åring kan inte prata alls

Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa,  nån som varit med om det

• Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls
  • lia76

Jag själva pratade om Linus på linjen tills jag var drygt 4 år. Sen lossnade talet och jag pratade helt normalt

(=
  • hemlig mamma

Jag vet en jämnårig till mig och hans lillebror som är typ 15 år yngre. De pratade inte förrän de var typ fyra. De sa en massa typ dadada, gagaga osv och familjlen kunde urskilja enstaka ord. Sedan började de prata och killen som är jämnårig med mig han är riktigt skärpt.
    Vår dotter som är 15 månader har inte börjat säga några ord än, mer än mama - mat och vill ha (som tidigare var namnam), nana - napp och något som liknar kvackljudet. Men hon kommunicerar via tecken. Själv började hon göra tecken för att hon är hungrig. Sedan lärde jag henne tecken för att hon vill sova. Och hon pekar på sig själv och dit hon själv vill eller vill ha. Men hon verkar höra bra och så. Hennes vilja blira bara starkare .

• Busbellan
    trebarsmamma skrev 2010-06-20 23:06:53 följande:
    om det är språkstörning vad kan man göra då
    Du kan få massvis med tips från logoped och under tiden använda er av nån alternativ kommunikation så som ni redan gör med tecken t.ex. finns även andra sätt att kommunicera, man får hitta det sättet som passar barnet bäst.
    Har han haft några ljud för sig alls? T.ex jollrade han som bebis?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • lia76
    lia76 skrev 2010-06-20 23:07:18 följande:
    Jag själva pratade om Linus på linjen tills jag var drygt 4 år. Sen lossnade talet och jag pratade helt normalt
    Pratade SOM, inte OM
    (=
  • lia76
    trebarsmamma skrev 2010-06-20 23:10:08 följande:
    Linus på linjen
    Japp, ett program som visades förr i TV VIsas ibland nu också, inte ofta.
    Men söker du på Youtube på linus på linjen så hittar du honom.
    Där kommer du inte förstå ett ord han säger, och så pratade jag tills jag var dryga 4 år 
    (=
  • Siamüsen

Min äldsta sa kanske 3 ord när han fyllde 4. Sedan lossnade det och han pratar helt normalt nu nâr han âr 5.

Men kolla upp att det inte är nagot fysiskt och kolla med en psykolog sa har du mer att ga pa sen

• trebarsmamma

han pratar ju bebis språk. svårt att förklara, men han jollrade som liten. vi alla runt min son är ju oroliga att det inte händer nått i hans tal,

• millemullan

En gammal pojkvän till mig sa inte ett ord. Förstod allt man pratade om så det var inga problem så, hade gjort massa tester för att se om det var något fel men allt visade att han var som han skulle. Han bara pratade inte.

Sen en dag när han var 3 år var de hemma hos farfar, han stod på soffan i köket, kikade ut genom fönstret, plötsligt vänder han sig om till de andra pekar ut och ropar "älg" klockrent! Efter det rullade det bara på. Hans mamma beskrev det som att alla orden fanns där, han ville bara inte visa att han kunde.

Vad jag ville säga är helt enkelt det att oroa dig inte för mycket i onödan innan du har några svar på bordet. Finns där och stötta din son i detta. Oftast så är det inget att oroa sig för. Vissa barn pratar senare helt enkelt, låt inte andra stressa upp dig över detta.

Lycka till! Kram

♥ Storebror 080910 ♥ BF 101219 ♥
Svar på tråden Min 4 åring kan inte prata alls