Min 4 åring kan inte prata alls
Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa, nån som varit med om det
Alltså han är 4 år fyllda och det ända han kan säga är mamma och pappa, nån som varit med om det
Förskolepersonalen verkar inte särskilt kompetent heller. De skulle ha föreslagit remiss till BUP.
fast det kan man aldrig ritigt veta, därför skrev jag förmodligen
fast det kan man aldrig ritigt veta, därför skrev jag förmodligen
Den här hemsidan tipsade min dotters bvc sköterska mig om, när jag påpekade att jag inte tycker att min dotters tal är så bra.
http://www.blom.just.nu/
Den här hemsidan tipsade min dotters bvc sköterska mig om, när jag påpekade att jag inte tycker att min dotters tal är så bra.
www.blom.just.nu/
Hej! Det låter som du kanske borde byta logoped till en mera aktiv och erfaren?
Min son som fyller tre om en månad är sen i talutveckling (har dock haft en jättespurt senaste månaden och börjat prata hela meningar) och vi har gått hos en logoped ung. var tredje vecka.
Har ni fått utreda följande?
- Hur ser hans språkförståelse ut? Tex ta instruktionen lägg hunden på vagnen (han har leksaker framför sig och så berättar logopeden vad barnet ska göra och observerar noga om han förstår instruktionerna/tal/språk)
- Hur fungerar hans munmotorik? Har ni varit på besök hos oralmottorisk mottagning? De kan kolla ex. tungband och läppband, läppmotorik, mimik, dvs kontroll av musklerna som styr ansikte och talorgan.
- Vill han kommunicera/prata? Hur gör han för att uttrycka önskningar/behov, tex är törstig och vill ha mjölk att dricka, jag är kissnödig, nej mamma jag vill ha den röda tröjan - inte den blå... Använder han sin kropp/mimik/händer? (Vår grabb har blivit en hejare på sina egenpåhittade tecken) Eller blir han ledsen/frustrerad/arg? Eller försöker han inte få fram sin vilja/önskemål/behov??
- Har han ett konsekvent egenutvecklat språk? Tex sitt egna (samma och återkommande) ord för tex hund, tallrik, boll.... osv
- Är han normalutvecklad i övrigt? Eller är han tex sen motoriskt? Kan han ha drabbats av någon hjärnskada i samband med förlossning/syrebrist/hjärnblödning? Dvs få träffa och utreda tillsammans med en neurolog.
Iochmed att han redan är 4 år fyllda och du skriver att han inte säger mer än mamma och pappa så är det väl hög tid att verkligen få aktiv hjälp (som gör någon nytta... synbar utveckling) det är ju bara två år kvar till skolstart.
LYCKA TILL!
4-barnsmamma
-
Hej!
Jag var inte bra på att prata som liten. Vid fyra års ålder pratade jag, men det var tydligen bara familjen som förstod vad jag sade. Jag vet inte exakt hur mitt prat var, men det var i alla fall inte jättebra. Förskolepedagogerna sade till mina föräldrar att gå till en logoped. Det visade sig att jag hade svårt att förstå vad andra sade. Ingen hade upptäckt det. De sade till mina föräldrar att läsa samma böcker om och om igen, och upprepa samma bok. Så mina föräldrar valde ut en bok och en film, och mitt tal blev bättre. Jag är idag bra på att prata, även om jag ibland glömmer ord. Jag älskar att skriva, och har MVG i svenska.
Undersök hur mycket er son förstår. Prova att säga att något ligger under soffan eller dylikt, och se var han letar. Om han inte förstår det kan ni kanske testa med läsa samma bok, och visa samma film?
Fick veta på en kurs via jobbet att över 60% av alla med upptäckt språkstörning vid 2.5 års ålder senare fick diagnos inom neuropsykiatriska området. Menar inte att det är så för din son, men hävda att du vet att det kan vara så och att tidiga insatser är viktiga för bra resultat. Kommer man med lite fakta och verkar insatt är det kanske lättare att bli tagen på allvar.
(letade källa för mitt uttalande, detta är det närmaste jag hittat:
http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/2007/1/gravsprakstorning-ADHD.pdf )
Hur gick det om jag får fråga?
vi har en dotter som är 3,5 och kan enbart säga enstaka ord. Förstår allt hur bra som helst dock.
ska få träffa logoped nu framöver hoppas vi.