• MUM CC

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Välkommen Klwa!
    Jag bor också i Viby med man, en dotter på 3 och son på 1,5 år. Jag är uppväxt i Sollentuna och trivs bra här. Vi var väl ganska öppna med vart vi skulle bo, men jobbmöjligheter finns i Uppsala, Solna, Huddinge och SÖdertälje, så vi visste att någonstans utmed pendeltåget skulle vi bo, och då passade Sollentuna bra.
    Camabo och Siljelins äldsta går på Solbacka, inga på Tunan vad jag komma på nu.

Är hemma från landet (själv!) och ska jobba några dagar, lyxigt! Men mkt mkt att göra, så jobb jobb jobb!!!! Martin och barnen är på landet, hoppas att det blir någorlunda lungt, Clara är som vanligt såååå mammig... Hon grät när jag åkte ikväll. Men så har hon ju vattenkoppor också. Fast det har verkligen gått "bra" och lindrigt. Hoppas att det blir lika enkelt för Oscar. Efter sommaren blir det varannan dag mamma/pappa för Clara iaf!

Midsommar var härlig, ni, vet med allt det vanliga!
    New York var också härlig, men känns såååå långt borta just nu. Verkligenheten kommer snabbt ikapp med barn hemma!
    Martin sprängde dock sin trumhinna på vägen dit, han var förskyld, och gjorde det han hunde under flygningen för att inte det skulle hända, men.... så han hade rejält ont under tiden vi var där, och i efterhand kan vi förstå att han borde gått till läkaren där. Flertal läkarbesök, antibiotika och MYCKET smärtstillande har gjort saken bättre, ochd det verkar gå åt rätt håll nu iaf. Bara ett hörseltest kvar om några veckor.

Läskigt med ormbett Mondino! Vad cool du är!

Hur härligt är inte Sverige just nu???!!! Landet har verkligen visat sig från sin bästa sida, bad, bad och bad!
    Glad sommar till er alla!!!!

• MUM CC

Ja visst är det härligt att barnen kan springa som dem vill Lady! Jag är ju som sagt uppvuxen i Vaxmore, så kan sakna det här för mina barn...
    Nej det finns ingen affär jättenära här (30 min promenad för oss), dock närmare än för er, det finns en i Norrviken.

• MUM CC

Oj, vad det har skrivits sedan igår!!!
    Är ju hemma för att jobba... och har hittills klippt gräset, tvättat xxxxx, handlat, plockat, hämtat paket på ICA, osv, osv, osv. Har ju faktiskt skrivit en hel del jobbmail och så, men inte gjort det jag måste göra ännu: skriva en ansökan och göra 1/2 dags föreläsningar... det blir natten!

klwa -> hur gammal är du? Jag är född -75, och har en storebror som är född -72. Jag är uppvuxen i Vaxmora och har också gått i Vaxmoraskolan.

Och VARFÖR ska det vara så svårt att hitta en flytväst till Clara??!!! Precis hennes storlek är slut överallt! Har bara kollat på kg innan, och hon väger under 15 kg, men såg nu att det också finns en maxlängd, och den har överskridit rejält. Har kollat på Claes Ohlsson, Ica, Citygross, Intersport, Stadium, Coop, Jula och K-Rauta.
    Några fler förslag?

• MUM CC

kwla -> OK, så då "känner" vi inte varandra. Min brorsa kanske vet vilka du menar, men han har precis flyttat till Irland, så sådant här är inte direkt det man diskuterar de korta studenr man pratar med honom nu...

• MUM CC

Härligt att vara så ung att man måste visa leg på systemet, eller hu?! Jag har ju bara fått handla på systemet i 15 år!

Är det bara jag som tänker fel:
    Skulle panta burkar, maskinen var trasig och en man ringde till personalen om det, de kom och lagade och han började således panta. En annan man, surgubben, använde en annan maskin, blev klar och ställde sig då före mig i kön til den andra maskinen?! För enl honom så var han ju minsann där (vid alla pantmaskinerna) innan mig! Och då ska han ha företräde till ALLA maskiner! Hallå????!!!!

• MUM CC

Nej, där tycker jag nog att det är djungels lag som gäller...

• MUM CC

Men hallå Mondino???!!!!
    Allvarligt, tryckte dem in sig framför dig i kön???? Vad fräckt!
    Det är samma som min pantincident fast värre! Och vad gör man om man inte vill fysiskt flytta på dem???
    Hmmm... undrar hur folk tänker ibland.

• MUM CC

Halloj allihopa!
    Har läst ikapp nu, och alla verkar ha haft det härligt, likaså vi! 4+ veckor på landet, då längtade Clara hem, hon har berättat allt som hon och Oscar kan göra hemma och att hon älskar sitt hem (var har hon läst sig att säga "hem"?) och så älskar hon sitt dagis (ja, hon säger dagis...)! Vi har haft det sååå underbart! Clara har lekt med granntjejen mest hela dagarna, de springer fram och tillbaka mellan husen, liksom så pittoreskt och perfekt (och avlastande för oss föräldrar)! Mycket bad och fix med husen, lunch på skärgårdskrogen Fejan på vår bröllopsdag, och mys. Och så har vi tappat bort barnen en så där 3 ggr... Oj, vad rädd man blir!!!! Oscar är snabb som en iller så Martin band till slut fast honom i ett rep, á la löplina...

Nu är hela familjen tillbaka hemma några dagar innan vi åker ner till Göteborg någon vecka, sedan är det tillbaka till verkligehten...
    Ha det så bra!

• MUM CC

Oj vad jobbigt Camabo! Det är så jobbigt när något har fungerat som en klocka och så blir det helt plätsligt trubbel...
    "De" säger ju att man inte ska gå runt och "ta bort" monster etc eftersom då bekräftar man att det FINNS monster, men har hört flera som gjort monsterfällor bla eftersom det är det enda som fungerar. Om ni sover där en natt med henne då så kan ni tillsammans kan se att det inte finns några fåglar där?
    Eller en fågelfälla??? Fråga var dem kommer in.

Vi kommer få ta en fight med att få Oscar att sova i sin spjälsäng eftersom han inte gjort det alls på landet i en månad nu. Innan var det bara att lägga ner honom och så somnade han själv, INTE så nu! Eller så får det bli en stor säng till honom. Vi hade ju tänkat att han och Clara ska dela sovrum, men än så länge sover han inne hos oss. Men inget nytt förrän han gått på FSK ett tag (han börjar den 10:e!)!

• MUM CC

Halloj allihopa!
    Är nu hemkommen från Göteborg. Alltid kul att vara borta, men såååå skönt att komma hem. Jag längtar nu efter att komma tillbaka till rutiner etc, det måste väl betyda att jag är redo att börja jobba igen? Ska ta en hemmadag med familjen imorgon, sedan jobba torsdag och 172 fredag (skönt att ha ett sådant flexibelt jobb), Oscar ska till BVC fredag morgon för spruta så hela familjen åker nog.

Vilken skillnad det är att när barnen är 3 vs 1,5 år... Oscar hade frispel ung halva vägen från GBG, så vi fick stanna lite extra på vägen hem, bla på en strutsfarm vilket var lite roligt. Clara satt som ett ljus.
    Och att Oscar i huru taget satt ner i stolen några minuter när vi åt en inte planerad (nödstopp) "lyxlunch" på Gyllene Uttern var HELT otroligt! Ni vet vita dukar, tyst och många äldre pargäster och så vi... Hjärtat i halsgropen hela tiden och hetsätning.

Annars känns det genomgående att alla andras barn är som små solstrålar medan våra röjer runt hej vilt... Oscar skriker som en stucken ko när man ska försöka sätta honom i en stol och Clara går och ställler sig precis bredvid andra gäster bord och pratar/stirrar ut dem... Pust! Ska inte ge mig ut i offentliga miljöer med Oscar på ett tag nu...

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!