Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2019-11-20 19:20:28 följande:
    Ja,det skulle jag kanske be min son att göra också.  smile1.gif
    Eller maken.  smile5.gif
  • Nandez
    fluu skrev 2019-11-20 21:03:16 följande:
    Denna är min favorit. Den smakar precis som pepparkaksdegen vi gör varje år. Serveras helst med björnbärsgrädde.
    Mums
  • Nandez
    AniieeHär skrev 2019-11-21 21:07:01 följande:
    Jag har PRECIS ställt in en pepparkakskryddad kladdkaka (ingen choklad) i ugnen. Smeten var god, så nu hoppas vi på god färdig kaka.
    Mums vad gott
  • Nandez
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-21 21:21:31 följande:
    Låter väldigt gott! Jag har gjort mängder av kladdkakevarianter, men ingen med pepprkakskrydda. Annars är en personlig favo semelkladdkaka.
    Låter gott
  • Nandez
    AniieeHär skrev 2019-11-21 22:08:03 följande:

Japp, det blev.... ok. Alltså, det smakade jättebra, men jag misslyckas alltid med kladdkaka. Min ugn är lite.... urusel (förmodligen fel på termostaten, måste köpa en ugnstermometer och checka). Så, om någon vill testa, skippa kakaon och ha i lite sirap (typ matsked), 1 tsk vardera av kanel, nejlika och ingefära, och en matsked extra mjöl. Tweaka efter behag.
    Ok
  • Nandez
    fluu skrev 2019-11-23 02:11:55 följande:
    Nu har jag(efter mycket velande, hade en miljon förslag från början) färdigställt menyn för julen.

Julbord:
    Vegetarisk Jansson, brysselkål, hovmästarsås, Inkokt lax, gravad lax, kokt potatis, vegetarisk sillsallad, julskinka, äppelsill och lingonsill, kavring, julmust, kikärtor i senapssås, griljerad kålrot, små grönkålspajer, grönkålssallad, äggsallad, julköttbullar, prinskorv, vegetariska revbenen, saffransaioli och så makens förjordade rödbetssallad och dopp i grytan.

Bakat:
    Saffansdrömmar, engelsk julkaka, korintkakor, glöggpajer.

Godis:
    Knäck, saffranskola, rischoklad, mintfudge, pepparkakspraliner, skumtomtar, frukt och nötter.

Och imorgon(eller idag snarare) ska jag göra storbak av vörtbröd.
    Många godsaker
  • Nandez
    hjärtat06 skrev 2019-11-24 15:01:11 följande:
    Håller på och planerar för när vi ska göra diverse julgodis.
    En av sorterna blir mintkyssar, men kan inte komma ihåg hur länge innan jul man kan göra dem utan att riskera att de blir torra och tråkiga. Någon som vet??
    Har ingen koll på det.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!