Inlägg från: sassus |Visa alla inlägg
  • sassus

Jag längtar till jul!!!

Grrrr... Varför visar trean Love Actually klockan 10 en söndagkväll?? Har ju vart sugen på att se den hela helgen nu, och så går den på Tv i kväll liksom. Funderar på att ändå stanna uppe och se den, även om det kommer innebära att jag kommer va en zombie på jobbet i morgon... 

• sassus
    Pigelinen skrev 2011-12-01 20:12:25 följande:
    Någon som bakat hembakat knäckebröd någon gång? Är det svårt? Recept?

Sen har jag en bekant som hade gjort VÄRLDENS GODASTE CHOKLADKOLA nu i år och som hade varit med i någon tidning, typ drömhem el liknande, dågon som vet vilken det kan varit?
    Jag bakade knäckebröd med mina sjuor för någon vecka sen, och det var inte svårt. Har tyvärr inte receptet här, men testa att googla så hittar du säkert nåt. Det vi gjorde innehöll bakpulver, och blandade frön, och var väldigt gott. 
  • sassus
    No ordinary love skrev 2011-12-11 00:53:37 följande:
    Jag ska göra julskinka för första gången och jag undrar vad ska jag tänka på när jag köper en skinka, vilket märke rekommenderas?

Jag vill ha en skinka som är färdig kokt som jag ska  griljera själv...

När ska man köpa den?

Ska den vara fryst eller ska man köpa en färsk osv...
    Ge mig era tips ni som har erfarenhet.

Köp en ekologisk skinka! Har bara smakat Scans. Först och främst vet du ju att grisen haft ett drägligt liv, men den skinkan är såå mycket godare också. Förmodligen för att grisen haft ett okej liv? 
  • sassus

Jag längtar så himla mycket till fredag. I år ska vi fira jul hemma hos min mamma på Gotland. Varannatårfirande gör att det var två långa år sedan sist. Har precis bokat klipptid klockan 11 på fredag, så då åker vi in till stan, jag, sambon och dottern. Älskar att gå på stan i Visby dagen innan julafton. Finns världens mysigaste fik där, som vi ska fika på... Sen hör det till att man nästan glömmer att köpa Bingolott, och att det blir så där härligt stressigt när man kommer hem alldeles för sent från stan, och ska klä granen och göra skinkan innan uppesittarkvällen börjar. Alla skriker som besatta "nu börjar ettans bingo!!!", och då måste man släppa allt man har i händerna och rusa till TV:n. Den 23:e är nästan mysigare hemma hos mamma, än själva julafton.

Egentligen firar min bror och hans familj jul hos mamma samma år som vi, men pga av att hans sambos pappa blivit sjuk ska de åka till Norge i år också. Nästa jul kommer de fira hos mamma, så jag har redan börjat fundera på hur jag ska kunna övertala sambon om att vi ska åka till Gotland nästa år också... Jularna är inte hälften så mysiga hos hans familj som hos min

Det var bara lite julreflektioner från min sida. Hur ska ni fira jul?

• sassus

Nu åker mina tomtar också på långledigt... Är inte alls sugen på att se julsakerna uppe längre. Längtar dock till nästa gång de ska upp  

• sassus

Jag är i full fart med att planera julen som kommer, men lite tyst för mig själv så att jag inte blir inspärrad... Vi ska fira med min sambos familj i år, och hans mamma vill inte fira den hos hans pappa (de är skilda) utan vill att vi är hos henne. Hon bor dock i en liten lägenhet på tredje våningen, utan tillstymmelse till julfeeling. Hans pappa bor på landet i ett hus, och hugger sin egen gran och börjar julafton med tomtegröt och skinkmacka. Mycket högre julfeeling med andra ord. Dock har han ingen TV, så det blir ju ingen Kalle Anka... Ni hör, det krävs lite planering det här

• sassus

Just nu är det julfirande på Barnkanalen med julmusik, snö och tomte. Förstår de inte vad de gör med en?

• sassus

Jag brukar köpa julklappar alldeles för sent, men det blir tidigare och tidigare för varje år. Nu när jag är föräldraledig igen blir det inte så mycket pengar till att köpa så mycket julklappar som jag vill dock. Fast känner jag mig själv får jag nog till det på nåt sätt ändå

Nu börjar jag längta riktigt ordentligt till jul. I år åker vi inte till min mamma, och då är det alltid lite jobbigt hur vi ska fira jul, då min sambos mamma inte vill vara hos hans pappa, och tvärtom. Nu har jag dock bestämt att vi är hos oss, och det känns så himla skönt. Dottern är 3,5 vid jul, så nu börjar hon verkligen bli medveten om det magiska med jul. Som föräldraledig kan vi bara vara hemma och julmysa varje dag i december (och lite i november )

• sassus

När man bakar med kesella är det väldigt viktigt att inte ta för mycket, för då blir de väldigt tunga. Vi har slutat använda kesella i skolan av den anledningen. Ett litet tips bara Tror att det är bra att hitta ett recept med mycket fett, eftersom det är saffranet som gör dem torra. Och som sagt, använd rumsvarmt smör.

Ett tips är också att göra saffransnurror med nån smaskig fyllning.

• sassus

Funderar på att börja köpa julklappar lite smått, men så här tidigt är det ju ingen som vet vad de önskar sig. Har ni några tips på vad man kan köpa till mamma, pappa, bror och hans sambo, något som är kul att få trots att man kanske inte önskat sig det

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!