Inlägg från: sassus |Visa alla inlägg
  • sassus

Jag längtar till jul!!!

Det där med att smitta av sig har jag också märkt. Sambon som oftast bara suckar åt mitt julprat har gått och nynnat på "God jul önskar vi er alla" i två dagar. Var ju bara tvungen att lyssna på den på Spotify då... Så nu är julmusiken igång för fullt här hemma. I kväll funderar jag på att lyxa till det med nåt julmysigt, men frågan är vad. Kan man smygbörja med glöggen tycker ni?

• sassus

Då blir det lite glögg till kvällen då, Kanske ska se på The holiday också som följde ,ed Amelia jul

• sassus

Jag tyckte Amelia jul var mysig

En sådan kyrka som eldfluga har köpt (eller liknande) köpte jag för ett par år sedan i en lamp- och elaffär i Ulricehamn, så tror nästan att det finns lite varstans i vårt avlånga land. Den jag har är dock väldigt plastig och spelar Stilla natt med ett högt nästan skärande ljud. Den är inte alls som den vi hade när jag var liten, eller den som min farmor hade. Ska man köpa en sådan gammal kyrka på Tradera får man lägga ut ganska mycket pengar har jag sett. Den senaste jag såg var uppe på 500 kronor.

• sassus

Åh, nu har jag ätit min första skumtomte för i år. Herregud så gott det var!

• sassus

Är det någon mer än jag som firar jul med människor som inte tycker julen är så där magisk? Vartannat år firar jag med sambons familj, och då är julen en högtid som alla andra. De förstår inte den riktiga tjusningen med julen. Ibland kan jag känna mig helt uppgiven när jag tänker på det, och undra varför jag längtar så och planerar för att få det så mysigt som möjligt när de bara är sura. Är det någon som känner igen sig, som har nåt bra tips på hur man behåller den magiska känslan för sig själv åtminstone?

Sen har jag en annan fråga. I min familj äter vi alltid jullunch klockan ett, sedan frossar vi godis till kalle och hela kvällen. Min sambos familj vill äta julmat klockan fem, vilket säkert finns fler som gör. Då undrar jag bara, om man äter maten så dags, när äter man då en massa godis, och kanske viktigast av allt - vad äter man till Kalle Anka? Hur gör ni andra? (Viktiga frågor det här... )

• sassus

Haha, nej vi frossar kanske inte heller godis, men det står ju framme så oftast äter man mer än vad man kanske borde... Kände bara "hur ska man orka mat då?" Men glögg och pepparkakor blir ju bra till Kalle, sen godis efter maten. Herregud, jag måste ha alldeles för mycket fritid som går och funderar på sånt här hela dagarna

• sassus

Vet inte när vi ska ha julklappasutdelning... Hos min familj har vi alltid det efter jullunchen, samtidigt som Kalle, men nu vet jag inte. Kan inte ha det för sent eftersom dottern blir så trött. Åh, det är så jobbigt när man ska fira som man inte är van vid. Jag bara går här hemma och gnäller inför min sambo

När öppnar ni andra julklappar?

• sassus

Okej, nu har jag nog upplägget klart Gröt och skinkmacka som brunch, sen ut och leka om vädret tillåter. Klockan tre blir det Kalle och glögg, sen efter det kommer tomten. Runt fem blir det julmat, sen Karl Bertil och godis.

När det kommer till jul har jag verkligen drag av Aspberger. Tänk om jag kunde va lika organiserad i övriga livet

• sassus
    Delphin80 skrev 2012-11-07 10:20:38 följande:
    I min familj har vi alltid firat med gemensam frukost vid nio sen fixar klart med maten på förmiddag. sen äter vi vid 13:00 för sen titta på kalleanka  och äta lite godis och nötter. sen blir det fika och julklapps öppning. sen på kvällen spelar vi lite spel och  myser med familjen.
    Så ser jularna ut hos min familj också. Enda skillnaden är att vi mot kvällen går till min morbror med familj och spelar spel där
  • sassus

Jag håller på att planera julbaket och julgodis. Får jag dela med mig? Min sambo orkar inte höra på mig längre... :-S

Första advent ska vi ha föräldraträff här hos oss (barnen är 3 1/2, men vi träffas fortfarande ) Då funderar jag på att bjuda på saffransknutar med kanel och kardemumma (recept finns i Allt om Mat, tror det är Leilas recept), och antingen pepparkaksrulltårta med lingongrädde, mjuk pepparkaka med lingongrädde eller pepparkaksgrottor (som någon här la ut recept på tror jag?) Kan inte bestämma mig för en av de tre... Vad tycker ni? Glögg också så klart

Andra advent ska jag göra julgodis och julbaka med kompisar. Då ska vi göra saffransskorpor, och jag är sugen på att göra mintchokladfudge. Rocky road blir det säkert också

Sen är jag pepp på att försöka lyckas med den perfekta kolan i år. Funderar på att använda glukos för första gången. De kolor jag är sugen på att göra är saffranskola, lingonkola, vaniljkola och chokladkola med havssalt. Sen ska jag göra lakritsknäck.

I mitten på december ska vi ha julmys hemma hos oss med kompisar. Då ska vi bjuda på lättare mat, och någon kaka samt julgodis efteråt. Hittade ett recept på lingoncheesecake, där de hade dekorerat med kanelstänger. Den var så fin Vi har dock bjudit på pepparkakscheesecake en gång tidigare, men det här blir inte riktigt samma... Annars funderar jag på saffransmuffins med frosting. Gjorde den en gång tidigare, och en kompis sa att det var den godaste kakan hon någonsin ätit. Kanske ska köra en favorit i repris. Har ni nåt annat tips på nån god och julig kaka/paj/tårta?

På julafton blir det saffranspannkaka och julgodis

Vad tror ni om det här? Som sagt, dela gärna med er om ni har nåt annat gott recept!

Vad har ni planerat att baka och göra för julgodis?

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!