Inlägg från: sassus |Visa alla inlägg
  • sassus

Jag längtar till jul!!!

ems87 skrev 2011-09-03 12:46:00 följande:
    Har ni nåt tips på nån svensk julskiva? Jag letar efter nån julskiva på svenska med de vanliga julsångerna på tex Jul, jul, strålande jul, Betlehems stjärna, nu tändas tusen juleljus, Helga natt... Bland annat.

MEN det ska inte vara dansband eller Carola. Inte heller nån opera. Inte så många "nya" jullåtar. Jag köpte Peter Jöbacks skiva förra året, men jag klarar inte av hans wailande (hur det nu stavas!), plus att det var för många "nya" låtar som för mig inte ger så mkt känsla.

Ge mig tips! :) då blir jag glad.

Nu är det officiellt höst, så härligt, nu är det bara en tidsfråga innan temperaturen går ner. Härligt :D
    Jag köpte nån sån skiva förrförra året på Åhlens om jag inte minns fel. Det var olika artister som sjöng alla de gamla hederliga sångerna. 
  • sassus

Min kollega talar sig varm om de där ljusen. Ska visst vara underbara. Har önskat mig ett av mamma i födelsedagspresent, med "clean cotton"-doft. Ska visst lukta väldigt gott, tänkte ha det i badrummet. Ska nog slå till och köpa ett med juldoft me

• sassus
    EeMe skrev 2011-09-20 11:20:01 följande:
    Jag klarar mig utan typ allt utom gravad lax o julmust! Eller tja, ALLT måste ju finnas för att det ska vara på riktigt men laxen är det enda jag måste äta! Tur att det numera är ok när man är gravid!
    Är det okej att äta gravad lax när man är gravid? Har inte hört det, men det låter ju underbart om det är så
  • sassus
    Frökenolson skrev 2011-09-21 08:24:59 följande:
    om man fryser den minst tre dagar skall det inte vara någon fara vad jag har hört.. kolla på livsmedelsverkets hemsida om du är osäker...
    Ja, får nog kika in där igen.. Har glömt sedan sist
  • sassus

Gud va jag längtar till advent. Älskar den här tråden! Är hemma med en småfebrig liten tjej idag, och ska nog göra en mjuk sockerkaka tror jag, så det blir lite juldofter här hemma

• sassus

Var på ikea idag, och som framgår ovanför hade de massa julsaker framme. Gick sedan in på City gross, och där bjöd de på pepparkakor med ädelost. Känner mig så julig nu, och är lite ledsen att jag inte köpte någon julmust. 

Tänk, om en månad är vi en bit in i november, och det officiella julmyset kan verkligen börja. Gud vad jag älskar denna tid på året  

• sassus
    Sophiebysophie skrev 2011-10-18 08:33:52 följande:
    Ni som bakar mkt inför jul, kan ni inte tipsa eller skriva upp bra recept??

Jag är ute bla efter saftiga goda saffrans lussekatter, misslyckades förra året, dom va så kletiga och fick tillsätta mer mjöl än vad som stod och det resulterade i att dom blev torra :( Har för mig jag hade kesella i dom.

Saffrans lussekatter Mjuk pepparkaka Egen pepparkaksdeg Chokladkola
    Gärna fler förslag!
    Kör ett recept utan kesella är mitt råd. Får man exakt rätt mängd kesella gör det bullarna saftiga, får man yttepytte lite mer än vad som ska vara blir de tunga och kompakta. Fick jag lära mig igår av min hemkunskapskollega
  • sassus

Köpte Dumle med pepparkaka igår, men måste säga att jag blev lite besviken. Tyckte inte pepparkakssmaken smakade äkta... Fast jag vet inte, hade kanske bara förväntat mig en annan smak helt enkelt

• sassus

Jag har sån julgardinsångest. Vet inte om jag hittar några fina som jag tycker så där jättemycket om. Det är främst i köket jag behöver. Vad har ni för gardiner i köket? 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!