Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Nog längtar jag efter vintern alltid. Råkade visst gå lite crazy idag och köpte den snyggaste snowracern jag sett i julklapp åt dottern. Men nu får jag skärpa mig med julklappar, varje år ska vi inte överdriva, men det brukar gå åt pipsvängen med det. Tur att hon har födelsedag i januari så kan jag flytta över lite inköpta prylar dit...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Min bästa julbok(förutom"a christmas carol" med Roberto Innocentis illustrationer): " Christmas with the Kranks".

• fluu

Åh, nu har jag köpt årets julpyssel-grejor från panduro. Efter förra årets succé är dottern helt inne på att fortsätta ge bort egentillverkade julklappar. Jag hade tänkt lägga max 500 kr, men det råkade bli 2000... Men till mitt försvar så köpte jag också lite halloweenpyssel, utreat påskpyssel och så har jag faktiskt velat ha en limpistol ända sedan jag var en liten spermie .

För övrigt tycker jag att årets blossa låter mer som en grillmarinad till sommaren.

• fluu
    Fiiee skrev 2018-09-21 14:17:51 följande:

Ännu sålänge är jag inte jul-sugen. FAKTISKT!

Vet inte varför. Brukar alltid vara det vid den här tiden..

Snart oktober ju.. så det går fort.

Ska ni vara hemma i år? Fira själva? Med släkten? Vad ska ni göra?

Har ni barn? Ålder?

Vi har sedan dottern var ett år(6,5 år nu) firat hemma, men med lite olika sällskap, min mamma är den enda stammisen. Jag har helt själviskt valt att ha det så efter alla jular flängande hit och dit som skilsmässobarn. Jag vill ha lugn och vi har redan så många egna traditioner som skulle sabbas om vi åkte iväg. Maken trivs också med uppläget eftersom att hans( i övrigt trevliga) familj är väldigt tråkiga kring jul och jag är mer extra allt och julglädje deluxe. Jag är också självisk kring vilka som är inbjudna då jag som 12-åring bestämde att hag aldrig mer firar med party poopers.

I år ser det ut att bli jag, maken, dotter, min ömma moder, mormor och morbror med familj och vi är som sagt här. Vi i familjen kör med våra vanliga traditioner med grötfrukost i sängen, egen julklappsutdelning på morgonen, besök på kyrkogården hos min syster, kyrkobesök där dottern är med i kören för första året. Sedan firande med släkten med julbord, kalle, massa gott fika och godis och julklappar. Sedan när släkten åkt vår nya tradition - ut och dricka te nere vid sjön(förhoppningsvis med dottern nerpackad i pulkan). Hem till Karl Bertil, familjen lägger sig och jag ägnar mig åt min egna tradition att titta på midnattsmässan från Rom. Juldagen är också spikad varje år. Då tar vi ledigt, går i pyjamas halva dagen, äter rester och leker med julklapparna och går ingenstans utom till kyrkan. Det är min tradition sedan tonåren. Allt för att slippa stress. Sedan får folk(pappa) säga vad de vill.
  • fluu
    Nandez skrev 2018-09-23 14:17:07 följande:

Oj då, det blev visst lite dyrare än du tänkt

Ja, men jag var faktiskt jätteduktig och tog bort lackfärger för minst 400 spänn;)
  • fluu

Någon som sett nåt om årets julkalender? Efter förra årets blasfemi i sann SVT-anda är jag svältfödd.

• fluu

Dottern kom hem med Allers jultidning inslagen i julpapper åt mig igår. That's my kid! Just Allers tycker jag är en ganska menlös tidning, längtar efter Amelia jul!

• fluu

Nu(puh! Har gått igenom tre hyllmeter jultidningar och böcker) har jag planerat färdigt julens mat och gott. Kanake tillkommer det något om jag hittar något bra i årets jultidningar som inte kommit än.

Mat:

Grönsaksterrin

Oliv-jansson

julskinka

prinskorv

inkokt lax

Kokt potatis

Hovmästarsås

Senapssås

Ingefärsgurka

2 sorters sill

Pappas kavring

Veg. sticky ribs

Brysselkål

Äggröra

Kikärtor i senapssås

Griljerad kålrot

Grönkålssallad

Rödkålssallad

Julköttbullar

Gravad lax

Makens förjordade dopp och rödbetssallad

Bakat:

Chocolate chip coikies

Saffranssnittar

Apelsin- & chokladsnitt

Godis:

Nötter,fikon och frukt

Skumtomtat

Saffranskola

Chokladfudge

Extra allt-fudge

Polkafudge

Knäckbräck

• fluu
    molly50 skrev 2018-10-14 19:54:45 följande:

Det lät gott det där. Finns det någon plats vid ert julbord,tror du? 

Alltid mer plats för julentusiaster ;)
  • fluu
    Aniiee skrev 2018-10-14 20:45:15 följande:

Haha, stor igenkäning på den känslan.

Det har blivit en tradition i sig att lägga huvudet på sned och undra om han inte växt ifrån dessa avarter till julmat
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!