Fiiee skrev 2018-09-21 14:17:51 följande:
Ännu sålänge är jag inte jul-sugen. FAKTISKT!
Vet inte varför. Brukar alltid vara det vid den här tiden..
Snart oktober ju.. så det går fort.
Ska ni vara hemma i år? Fira själva? Med släkten? Vad ska ni göra?
Har ni barn? Ålder?
Vi har sedan dottern var ett år(6,5 år nu) firat hemma, men med lite olika sällskap, min mamma är den enda stammisen. Jag har helt själviskt valt att ha det så efter alla jular flängande hit och dit som skilsmässobarn. Jag vill ha lugn och vi har redan så många egna traditioner som skulle sabbas om vi åkte iväg. Maken trivs också med uppläget eftersom att hans( i övrigt trevliga) familj är väldigt tråkiga kring jul och jag är mer extra allt och julglädje deluxe. Jag är också självisk kring vilka som är inbjudna då jag som 12-åring bestämde att hag aldrig mer firar med party poopers.
I år ser det ut att bli jag, maken, dotter, min ömma moder, mormor och morbror med familj och vi är som sagt här. Vi i familjen kör med våra vanliga traditioner med grötfrukost i sängen, egen julklappsutdelning på morgonen, besök på kyrkogården hos min syster, kyrkobesök där dottern är med i kören för första året. Sedan firande med släkten med julbord, kalle, massa gott fika och godis och julklappar. Sedan när släkten åkt vår nya tradition - ut och dricka te nere vid sjön(förhoppningsvis med dottern nerpackad i pulkan). Hem till Karl Bertil, familjen lägger sig och jag ägnar mig åt min egna tradition att titta på midnattsmässan från Rom. Juldagen är också spikad varje år. Då tar vi ledigt, går i pyjamas halva dagen, äter rester och leker med julklapparna och går ingenstans utom till kyrkan. Det är min tradition sedan tonåren. Allt för att slippa stress. Sedan får folk(pappa) säga vad de vill.