Inlägg från: Eena |Visa alla inlägg
  • Eena

Jag längtar till jul!!!

Oj, nu är här verkligen full aktivitet!

Själv sitter jag nöjd på kontoret efter en tre dagars helg. Har varit på årets första julmarknad, ut i skogen och hämtat årets "adventsgran" (en liten gran som vi ställer på en byrå och klär med halmgrisar, grantomtar och små äpplen), bakat pepparkakor, handlat julblommor och gjort små julgrupper av och allmänt kommit igång med julpyntningen

Njuter så av den här tiden. När man har allt det härliga framför sig, planerar, pyntar och bakar. Såå härligt!!

• Eena
    GossipGirl skrev 2012-11-28 18:56:57 följande:
    Testar lite olika varianter på adventsljusstakar. Har svårt att bestämma mig och har verkligen ingen tanke hur jag vill ha det. Har ni förberett era? Visa mig alla bilder ni har! Eller fjolårets.

Jag har precis tänt ett jul-ljus från Yankee Candle och sitter här och donar vid köksbordet. Mys.
    Jag kör vita blockljus med siffror i metall, rustiga hjärtan som jag köpt på Panduro och bundit fast runt ljusen. Sen har jag enris, hasselnötter, ett par kottar och någon stängel med låtsasbär, röda som är frostade. Har tyvärr ingen bild... Men tyckte den blev supermysig och lantlig som jag ville ha den. 

Sen har jag en annan traditionell med svart stake i metall, fyra vanliga ljus, grön mossa och flugsvampar.  
  • Eena
    GossipGirl skrev 2012-11-30 08:43:47 följande:
    Tack för den här tråden allihop! Är det första jag kollar när jag sätter på datorn numera.
    En kopp kaffe, något tänt ljus på bordet och vår jultråd. Bästa morgonrutinen sedan några veckor.

Verkligen supermysigt. Tack igen. :) 

Tack själv! Håller med om att tråden verkligen bidrar till julstämningen
  • Eena

Åh, inser plötsligt att jag inte vet vad barnen ska ha på sig på julafton. Vill ha något matchande, gärna lite gammaldags stil. Har en pojke på 4,5 och en flicka som precis ska fylla 2. Någon som har bra tips?

• Eena

Tack för detta året alla. Jag har inte varit så aktiv i år men följt er och kommenterat ibland.

Tycker nog att jag gjorde allt alldeles lagom i år. Hann inte med så många julmarknader som jag hade velat och nästa år planerar jag nog in att åka till Tomten (Tomteland) i november för det blir aldrig av annars men i stort är jag jättenöjd. Har verkligen njutit av all snö och av mina fina, fina barn. Lagom mycket mat, julklappar och härligt mycket mys med familjen. (Sen skippar jag helst magsjukan veckan innan jul nästa år) 

• Eena

Ahh, nu har jag läst ikapp alla era inlägg sen i somras. Känner mig alldeles varm och julig inombords nu. Ser verkligen fram emot julen efter en härlig sommar. Har börjat diskutera med sambon om julgardiner, är sugen på att sy upp några till, åtminstone till barnens rum som inte har haft innan. Och jul-bäddset till vår säng måste jag ha i år.

Jultidningar! Är de alltså redan på gång? Måste pusha grannflickan lite, hon sålde förra året men jag har för mig att hon inte dök upp förrän framåt november. 

• Eena
    4539 skrev 2013-09-09 10:34:29 följande:
    Sitter just nu och googlar jul godis:) vad brukar ni göra för gott varje jul?

Fudge och pepparkakasbiscotti är ett måste. Knäck i stort sett varje år och någon kola, där varierar dock antal och smaksättning. Sen vill jag alltid prova några nya varianter också, inspireras av jultidningarna och program på tv.
  • Eena

Jag börjar redan nu fundera lite på låda till Hoppets stjärna. Någon mer som brukar skicka dit? Tänkte att jag i år kanske skulle börja fixa lite smått med det lite tidigare för att slippa stressa mot slutet.

• Eena
    Koppkaka skrev 2013-09-12 20:11:53 följande:
    Julpysseltips!!

Smält pärlplattepärlor i valfri pepparkaksform, som är ordentligt smord med rapsolja (annars fastnar pärlorna) i 4-8 min på 200 grader i ugnen. Sen är det bara att trä snöre i och hänga i granen, eller vars man nu känner för att ha dom

Smart! Lägger du dem sida vid sida som i en vanlig pärlplatta eller mer huller om buller?
  • Eena

Igår hade jag och barnen en riktig myseftermiddag när vi lekte bland löven! Älskar dem när de är sådär krispigt torra så att man kan ha lövkrig! Och nu på morgnarna är det ju så härligt mörkt ute att det passar bra att tända ljus till frukosten. 

Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med julkalendern till barnen. Förra året köpte jag en massa små strumpor i rött och grönt och la små klappar i. Blev väldigt bra och barnen älskade den. Men är samtidigt lite sugen på att göra en ny... Hur gör ni andra? Återvinner eller gör nytt?  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!