Inlägg från: Eena |Visa alla inlägg
  • Eena

Jag längtar till jul!!!

sophieand skrev 2012-10-29 22:43:18 följande:
    Jag behöver er jul expertis...;)
    Första advent ska vi ha dop hemma för dottern. Vad/hur gör jag? Vad bjuder jag på? Hur får jag det så där jul mysigt som jag bestämt nej för att det ska vara ;)
    Tack på förhand!

Vill du har plockmat, fika eller mat? Jag har som nämnt tidigare alltid folk hemma på första advent och bjuder då på plockmat/fika. Brukar göra några sorters julgodis (rocky road, fudge och kanske nåt mer), lite fikabröd (pepparkaksbiscotti, saffransbullar med mandelmassa, nån mjuk pepparkaka och någon nyhet jag hittat i nån jultidning eller så) och lite olika "salta snittar" gjorda på dadlar, inlagda aprikoser, marinerad ost, ostbollar.

För att få julig stämning bjuder vi in till mitt på eftermiddagen då det börjar bli lite mörkt och tänder en massa ljus, brasa i vardagsrummet och har tagit fram det mesta av julpyntet. Bjuder på glögg, både för smaken och doften som sprids i huset.  
  • Eena
    Frökenolson skrev 2012-10-30 08:31:49 följande:
    Pepparkaksbiscotti lätt gott, vill du dela med dig av recept? :)

Självklart! Ska försöka komma ihåg ikväll när jag är hemma. Det är superenkelt och supergott! Har det som givet inslag under hela december
  • Eena

Jag har två röda klänningar som jag trivs i (året runt) så de kommer nog att användas extra flitigt nu framöver...

• Eena

Jag har ju lovat att lägga upp recept på pepparkaksbiscotti så här kommer det nu:

Sätt ugnen på 200°C.
    hacka 150 g valnötter grovt. Rör 150 g rumsvarmt smör, 2 dl socker och 1 dl honung poröst. Blanda i 1 ägg, nötterna, 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära, skal från en liten citron och 1 msk vaniljsocker.

Blanda ner 350 g mjöl (knappt 6 dl) blandat med 2 tsk bakpulver. Forma 6 längder. Lägg på bakplåtspapper och grädda ca 15 minuter tills de fått lite färg.

Skär i sneda bitar, lägg med snittytan uppåt och grädda ytterligare ca 10 minuter.      

• Eena

Igår var jag i en shop för begagnade barnkläder och köpte en massa röda och gröna bebis- och barnstrumpor. Så nu är grunden lagd för barnens julkalender Har hälften av klapparna klara också så jag känner mig rätt lugn.

Däremor börjar det bli hög tid att sätta fart med lådan till hoppets stjärna. Började med att skicka lådor med dem förra julen och tycker det är en mysig tradition att göra med barnen för att få in en lite annan känsla i julen.  

• Eena

Åh vilka fina klappar, Litengunnarolle!

Jag har börjat känna lite stress, det är trots allt bara tre veckor kvar till första advent och jag har bara halva kalendern klar till barnen och har inte börjat baka eller pyssla med adventspyntet... Måste nog på allvar börja ta tag i detta. Åtminstone göra upp en ordentlig plan!

• Eena
    littlemisstrouble skrev 2012-11-09 12:14:47 följande:
    Vilka jultidningar är bra? Har Amelia jul och allers jul än sålänge.

Jag tycker 101 idéers är en av de bästa. Så mycket mysiga tips! Sen prenumerar jag på Allt om Mat och deras senaste nummer fokuserade mycket på glöggmingel och julgodis och hade mycket jag vill testa i år.
  • Eena
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-09 13:36:09 följande:
    jag var på öb idag och shoppade loss, de hade enkla fina julkort för en krona styck, och så hittade jag julpapper med både nalle puh och blixten (med julmotiv)  så båda småkillarna kommer nog bli glada över pappret  på klapparna (eller ja de kanske inte bryr sig så himla mycket, men jag tycker om det iallafall)
    saffran kostade 10kr paketet.
    De hade många billiga leksaker nu, bland annat billiga brio-trätåg, kassa-apparater mm
    kan verkligen rekommendera ett besök där, det ligger lite fel för vår del egentligen men det lär bli många turer dit nu. =) 

Åh, måste nog ta en runda dit i helgen! Julig Blixten skulle min son ÄLSKA! Och nya delar till Brio-tåget har jag också funderat på.
  • Eena

Trogna favoriter på vårt julgodisbord är fudge, rocky road och "mozartkule-rullar" (jag gör typ en rulltårta med mandelmassa och nougat som jag penslar med smält choklad). Utan dem blir det stora protester. Men sen gillar jag att göra lite blandat annat, testa nya sorter. Köpte en sockertermometer förra året så nu kan jag äntligen göra lyckad kola och knäck.

• Eena
    Ann Lee skrev 2012-11-11 19:43:40 följande:
    Vill du variera dina rullar... kan du byta ut nougaten mot svartvinbärsgelé. Supergott!

Gud va spännande! Låter mycket skumt i mina öron men antar att det är godare än vad det låter...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!