Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Klickerträna skrev 2016-11-30 20:18:49 följande:
    Nej, man ska bevisligen inte lita blint på Aftonbladet.
    Jobbigt för dem att det publicerades kl 18 och ingen märkt det än.
    Skönt att jag i alla fall inte hade missat premiären!
    =P
    Klickerträna skrev 2016-11-30 20:20:32 följande:
    Intressant.
    Hade man fler/färre(?) avsnitt då? För att anpassa antalet dagar? Eller det kunde sluta innan julafton då?

Ja, då hade de fler eller färre än 24 avsnitt, beroende på. I år skulle vi då ha fått 28 avsnitt (vilket var perfekt då de visade Fem myror =P) och nästa år hade vi bara fått 22, de första advänt nästa år infaller den December 03. Sista avsnittet var alltid på julafton.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-12-01 21:10:09 följande:

Julbord! Är galet sugen på julmat nu pga den dör tråden om vad man vill ha på julbordet.

Och jag får minsann snällt vänta till julafton. Alla andra äter julbord på andra håll så ingen vill äta ännu ett julbord med mig Men lite julskinka kommer jag nog griljera tidigare! Det ska bli mumsigt!

Och kalendern verkar ju lovande! Den är nog i min smak. Lite gammeldags känsla. JULkänsla.

Jag är också galet sugen på julbord, så jag gjorde julkyckling med rostad brysselkål, rödlök och småpotatis till middag idag och avrundade med tiger-chokladmousse med julmarinerad apelsinsallad. Mums.

På lördag ska jag koka knäck.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2016-12-01 21:44:42 följande:
    Åhh vad gott det låter!

När kan man få tag i julskinka? Har det börjat säljas?

Jag skulle vilja baka lussekatter till helgen, det blir mysigt inför advent. Kanske hinner jag imorgon Men för att få dem extra saftiga ska man ha något extra i. Vad är det? Typ kesella eller något, tror jag att jag läst? Har du något bra recept Aniiee? Du brukar ha koll på allt i matväg
    Jag såg på Coop när jag handlade att de fått in några julskinkor. Coops egna (både X-tra, Coop, och Änglamark), Scans och något märke till.

Jag brukar ha Kesella i lussebullarna, eller så gör jag riktigt gammeldags, efter recept jag ärvt av min mormors mor, med mandel i med mera. Bådadera blir riktigt goda. Recept på moderna:

Lussebullar med Kesella:
    Smula 50 g jäst i en bunke. Smält 1 hg smör och tillsätt 5 dl mjölk (helst gammeldags/lant). Värm till 37 grader OM du är bakvan, annars helst svalare/kallt. Häll över jästen och rör för att lösa upp. Tillsätt en burk kesella (2,5 dl), 1 gram saffran, 1,5 dl strösocker, 0,5 tsk salt och 1,5 L vetemjöl. Arbeta ihop till en deg, täck över och låt jäsa ca 30 minuter för 37-gradigt degspad, ca 1,5 timme för svalt till kallt degspad. 

Ta upp degen, arbeta igenom den, och dela sedan. Det räcker till ungefär 30 bullar. Lägg på bakplåtar. Ställ den plåt som ska i ugnen försst ovanpå ugnen och sätt på ugnen på 225 grader. Låt bullarna jäsa i 20 minuter. Pensla första plåten med uppvispat ägg och garnera ev med russin. (Russinen kan ju också bakas in i degen, om man gillar det.)

Ståll in plåt nr 1 i ugnen och plåt nr 2 ovanpå spisen, pensla och garnera medan plåt 1 gräddas. Grädda i 5-8 minuter. Om du får fler plåtar än 2 så gör detsamma med varje plåt.

Have fun.
  • Aniiee

Här är det minus, lite snö kvar på marken efter senaste snöfallet och lovas mer snö om en vecka. Hur mycket man nu kan lita på vädret en vecka i förväg....

• Aniiee

22 dagar kvar....
  • Aniiee

21 dagar kvar.
  • Aniiee
    Jeska skrev 2016-12-03 06:34:57 följande:

När jul städar ni? Och vad gör ni då som ni inte brukar göra annars i en vardaglig städning?. Sen är jag jätte nyfiken på vad ni använder för rengöring medel, sprayer, toa rengöring, jag har fått dille på att köpa köks rengöring. Tipsa mig om bästa grejerna för att få bort smuts fläckar och annat. Tack på förhand.

påminner mig själv att svara på detta när jag hinner =)
  • Aniiee

Me tooo!!!!!!!!

Hittade en stor folder/bok (någonting mitt emellan) med lite julrecept från milda när jag rensade i hyllan med kokböcker. Margariner kommer inte in i mitt kök, men recepten är helt ok ändå, bara byta mot smör =P

YC har sneak peak på årets jul-doftljus också. Fick ett mail. Cracling wood fire och Spiced white cocoa låter.... himmelskt.... =P

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee

Jag... laddar ner nya julbilder, eftersom alla mina bilder försvann i en datorkrasch...... Om någon annan vill ladda ner lite gratis wallpapers till dator, mobil eller platta finns det på wallpaperscraft.com under "holidays". #notsponsored

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!