• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MrsTM
    VildVittra skrev 2011-09-29 14:04:25 följande:
    ...fast mest av allt längtar jag efter advent.....bara få sätta upp julgardiner och all ljusstakar och stjärnor. Få in LJUS i lägenheten igen vore toppen mysigt..........sen tar vi jul mys =)
    Jag med!

- Ljusstakarna
    - Glöggen
    - Pepparkakorna
    - Julskivorna
    - Julkonserterna
    - Julmarknaderna
    - Julkorten

Åh vad mysigt det ska bli!
  • GreatMaffian

Hej TS

Jag blir så glad av din tråd.. jag verkar näst intill ensam om att ha den där "MYSFAKTORN" när december närmar sig.... Man blir ju så sprudlande glad!
    Adventsljusstakar, julstjärnor, tända ljus, dricka glögg när snön faller ner, Luciatågen & så den  vackra julgranen som bara blir finare för varje år Tungan ute & så julkalandern..
    Nu tycker jag väl att de på senaste åren varit ganska tråkiga så här hemma kör vi DVD i form av "Albert & Herberts jul, Sunes Jul" & så det sista inköpet blev "Tomtar på loftet"

I år skulle jag gärna vilja åka på julmarknad i GBG på Liseberg.. Den ska tydligen vara en riktig sån där julmarknad som man bara drömmer om.. Speciellt där jag bor (litet samhälle), den marknaden har man flyttat inomhus pga all snöObestämd förstår inte vitsen? Hela julstämningen försvinner om man ska trängas i en trång lokal & dricka varm glögg..
    Näe, jag vill till Liseberg & uppleva en riktig JulmarknadSkrattande 

• bustösen
    GreatMaffian skrev 2011-09-29 14:28:46 följande:
    Hej TS

Jag blir så glad av din tråd.. jag verkar näst intill ensam om att ha den där "MYSFAKTORN" när december närmar sig.... Man blir ju så sprudlande glad!
    Adventsljusstakar, julstjärnor, tända ljus, dricka glögg när snön faller ner, Luciatågen & så den  vackra julgranen som bara blir finare för varje år Tungan ute & så julkalandern..
    Nu tycker jag väl att de på senaste åren varit ganska tråkiga så här hemma kör vi DVD i form av "Albert & Herberts jul, Sunes Jul" & så det sista inköpet blev "Tomtar på loftet"

I år skulle jag gärna vilja åka på julmarknad i GBG på Liseberg.. Den ska tydligen vara en riktig sån där julmarknad som man bara drömmer om.. Speciellt där jag bor (litet samhälle), den marknaden har man flyttat inomhus pga all snöObestämd förstår inte vitsen? Hela julstämningen försvinner om man ska trängas i en trång lokal & dricka varm glögg..
    Näe, jag vill till Liseberg & uppleva en riktig JulmarknadSkrattande 
    jul på liseberg är jättefint! massor av lampor och massor av små stugor där allt möjligt finns, tyvärr så är det ofta knökfullt med folk så det  knappt går att ta sig fram speciellt vid adventsöndagarna, synd och skam tycker jag som avskyr stora folksamlingar..
  • MrsTM
    bustösen skrev 2011-09-29 14:36:43 följande:
    jul på liseberg är jättefint! massor av lampor och massor av små stugor där allt möjligt finns, tyvärr så är det ofta knökfullt med folk så det  knappt går att ta sig fram speciellt vid adventsöndagarna, synd och skam tycker jag som avskyr stora folksamlingar..
    Håller med!

GreatMaffian: Kolla öppettiderna noga på Lisebergs hemsida, om du har möjlighet rekommenderar jag antingen en av helgerna i slutet av november eller en vardag i december. Men det är verkligen en fantastisk julmarknad!

Kan rekommendera Tjolöholms Slott i Halland också om någon har möjlighet att åka dit på dagsutflykt. Deras julmarknad går av stapeln den 16-20 november i år.
  • GreatMaffian
    bustösen skrev 2011-09-29 14:36:43 följande:
    Ååå jag skulle ändå vilja åka dit.... Får nog ta det där med folkmassan ändå.. SkrattandeTrist för dig dock Rynkar på näsan 
    Nu vet jag inte vart du bor men här i Linköping finns det en julmarknad på Ekenäs slott.. Den ska visst vara en riktig "mysfaktor" över oxå, & lär nog inte ha så mycket folk som i Liseberg Tungan ute
  • bustösen
    GreatMaffian skrev 2011-09-29 14:49:49 följande:
    Ååå jag skulle ändå vilja åka dit.... Får nog ta det där med folkmassan ändå.. SkrattandeTrist för dig dock Rynkar på näsan 
    Nu vet jag inte vart du bor men här i Linköping finns det en julmarknad på Ekenäs slott.. Den ska visst vara en riktig "mysfaktor" över oxå, & lär nog inte ha så mycket folk som i Liseberg Tungan ute
    jag bor i borås, måste googla och kolla om det är lin eller lidköping som inte ligger jättelångt bort Skäms

vi har en mysig marknad i ramnaparken här i stan, där ligger gamla byggnader som är bevarade från förr och så säljs det mycket hemmagjorda saker som halmbockar och sånt, riktigt mysigt, den marknaden är den 4 december i år =) 
  • GreatMaffian
    MrsTM skrev 2011-09-29 14:48:35 följande:
    Håller med!

GreatMaffian: Kolla öppettiderna noga på Lisebergs hemsida, om du har möjlighet rekommenderar jag antingen en av helgerna i slutet av november eller en vardag i december. Men det är verkligen en fantastisk julmarknad!

Kan rekommendera Tjolöholms Slott i Halland också om någon har möjlighet att åka dit på dagsutflykt. Deras julmarknad går av stapeln den 16-20 november i år.
    Ska kolla upp lite med det där.. Google nästa --------> Skrattande Tack
  • GreatMaffian
    bustösen skrev 2011-09-29 15:15:21 följande:
    jag bor i borås, måste googla och kolla om det är lin eller lidköping som inte ligger jättelångt bort Skäms

vi har en mysig marknad i ramnaparken här i stan, där ligger gamla byggnader som är bevarade från förr och så säljs det mycket hemmagjorda saker som halmbockar och sånt, riktigt mysigt, den marknaden är den 4 december i år =) 
    Ligger Linköping alldeles för långt bort för dig så verkar du ju ha din marknad på hemmaplan i alla fall GladAbsolut bättre än ingen alls Skrattande God Jul på´re Tungan ute
  • Mamma SL
    Gurkan skrev 2011-09-29 14:00:01 följande:
    Idag fick jag ett riktigt sug efter julmaten!
    - köttbullar och prinskorv
    - tjocka revben
    - jansson
    - ägghalvor med räkor
    - Skinka
    - baconslungad brysselkål
    - sötstark senap
    - vörtbröd
    -  rödbetssallad
    för att inte tala om gottebordet!
    - rocky road fudge
    - wienernougat
    - vaniljnougat
    - aladdinask
    - pepparkakor 
    Baconslungad brysselkål? Lät ju hur gott som helst. Vill du skriva ut receptet?
  • vildaungarnasmamma

Hej alla julälskare!!

Här har ni en som har tagit det där med julen lite xtra långt.
    Vårat julpynt åker upp den 1 november varje år, och tas ner strax innan påsk.
    Och med julpynt menar jag allt från ljusstakar till gardiner och tomtar.

Längtar också efter:
    Julpyssel
    Julbordet med all dess goda mat
    Efterrätterna (risalamalta med saft sås, och våran obligatoriska juldags efterrätt: Vitchoklad mousse med frysta lingon)
    Snön
    Tomten
    Julgranen
    Osv...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!