• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Zorba1980

Kul att beställa grejer .
    Är det lego kalendern 2011 som kommit ut?

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • carro 81

Igår var vi i Ullared så där köpte jag julsaker, julklappar och paketkalendersaker. Har även köpt lite paketkalendersaker tidigare, bl.a på rean på BR. Jag ska nog slå in allt idag tror jag. Nu längtar jag ännu mer! Tur att man har lite att se fram emot under hösten så går tiden lite fortare.

Jag fyller 30 den 3:e december också och även om jag inte kommer ha något stort firande blir det ju lite åtminstone, och funderar på att ha jultema. Det kommer ju ändå vara julpyntat här hemma. Kul att ha mer att planera inför.

Finns det någon recepttråd som hör till den här tråden? Vore ju trevligt att kika i och få inspiration. Försöker prova lite nytt varje år.

• Pigelinen
    carro 81 skrev 2011-09-26 09:45:50 följande:
    Igår var vi i Ullared så där köpte jag julsaker, julklappar och paketkalendersaker. Har även köpt lite paketkalendersaker tidigare, bl.a på rean på BR. Jag ska nog slå in allt idag tror jag. Nu längtar jag ännu mer! Tur att man har lite att se fram emot under hösten så går tiden lite fortare.

Jag fyller 30 den 3:e december också och även om jag inte kommer ha något stort firande blir det ju lite åtminstone, och funderar på att ha jultema. Det kommer ju ändå vara julpyntat här hemma. Kul att ha mer att planera inför.

Finns det någon recepttråd som hör till den här tråden? Vore ju trevligt att kika i och få inspiration. Försöker prova lite nytt varje år.
    ska se om jag hittar den
  • carro 81
    Pigelinen skrev 2011-09-26 10:03:44 följande:
    tips på julklappar
    www.familjeliv.se/Forum-25-122/m47845154.html

Letat o letat men hittar inte recepttråden vet att de ska finnas en. hoppas att någon annan vet var den är.
    Åh vad bra med en tråd med julklappstips.

Jättetack ändå! Vet att jag har kollat i olika recepttrådar förr om åren men jag måste ha rensat i mina favoriter sedan dess.
  • RocketQueen

Åh! Här finns fler juldårar! Underbart! Skrattande Förra året fick jag ingen ordentlig jul, (blev övertalad att vara utomlands både jul och nyår och nej, det blir ingen jul i 35graders värme) plus att hela vintern förra året gick åt till att planera bröllop så nu j-vlar ska det julas i år! Det ska vara tomtar, juleljus, godisbak och O helga natt så det står härliga till hela december!

• Thulan

Härligt att det är fart i den här tråden igen! Jag är dålig på att skriva själv men jag kikar in och läser varje dag. Det är så skönt att det finns fler julnördar där ute=)

Här är några gamla trådar med julgodis och andra juliga recept som jag har sparat i mina favoriter i många år=)

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m13818061.html

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m24932932.html

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m5490534.html

www.familjeliv.se/Forum-22-72/m1297819-1.html

Ska ta och läsa igenom dem igen och skriva ner dem som jag tycker verkar bra, bättre att ha alla recept på samma ställe än i en massa gamla trådar på FL=)

• M 1980
    Zorba1980 skrev 2011-09-26 08:11:12 följande:
    Kul att beställa grejer .
    Är det lego kalendern 2011 som kommit ut?
    Legokalender blev det förra året, det blev omtyckt så det blir i år också.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!