• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • MrsTM
    SunnyBunny skrev 2011-09-23 13:03:43 följande:
    I somras fick jag 3! stora lådor av en släkting med julsaker! Har inte öppnat dem än och sorterat men förstå hur spännande! Ska tydligen vara en hel del gammalt som gått i arv!
    Åh så underbart! Undrar var mina farföräldrars julsaker tog vägen, ska fråga pappa!
  • SunnyBunny
    MrsTM skrev 2011-09-23 13:29:25 följande:
    Åh så underbart! Undrar var mina farföräldrars julsaker tog vägen, ska fråga pappa!
    Gör de:) Kanske ligger dem och dammar nånstans som dessa lådor hade gjort i många år!
  • Jenn86

Vilka är era favoritjulfilmer?
    Mina är Love Actually, The Holiday och The Family Stone.
    Även Nightmare Before Christmas, men den ser jag mer som en Halloweenfilm faktiskt.

• Vick03

Ifjol hade nog barnen 4-5 kalendrar var. Vi kom knappt iväg till dagis på mornarna... Så i år får det bli lite färre kalendrar minsann!

• Mamma SL
    Jenn86 skrev 2011-09-23 15:57:15 följande:
    Vilka är era favoritjulfilmer?
    Mina är Love Actually, The Holiday och The Family Stone.
    Även Nightmare Before Christmas, men den ser jag mer som en Halloweenfilm faktiskt.
    Tomten är far till alla barnen ser vi varje år, gärna flera gånger. The Holiday blev jag besviken på, inte mycket julstämning och inte så bra annars heller. Love Actually älskar jag och även The family Stone. Ensam Hemma ger ju såå mycket julstämning men jag bölar jämt när jag ser dem (ettan och tvåan).

Är det någon här som har koll på Ellos? De har ju fått in lite julgardiner men visst måste det väl komma mer? Annars blir jag ruskigt besviken.
  • Zorba1980
    Gurkan skrev 2011-09-23 11:53:47 följande:
    nu vet jag hur jag ska göra!
    Tack för idén om duplo, jag ska köpa en låda och slå in en kloss för varje dag. De ska slås in i rött papper med vita snören och sen ska de hängas på ett rött snöre med hjälp av klädnypor som är numrerade. Enkelt men det kommer se fint ut där det hänger i valvet mellan köket och vardagsrummet.
    Dessutom utom räckhåll för små nyfikna fingrar :) 
    Låter jättebra!
    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Zorba1980
    Mamma SL skrev 2011-09-23 16:46:16 följande:
    Tomten är far till alla barnen ser vi varje år, gärna flera gånger. The Holiday blev jag besviken på, inte mycket julstämning och inte så bra annars heller. Love Actually älskar jag och även The family Stone. Ensam Hemma ger ju såå mycket julstämning men jag bölar jämt när jag ser dem (ettan och tvåan).

Är det någon här som har koll på Ellos? De har ju fått in lite julgardiner men visst måste det väl komma mer? Annars blir jag ruskigt besviken.
    Jag tror & hoppas att det kommer att komma mer jul. Tror att det bara var en liten försmak.
    Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • Koppkaka

Både jag och sambon går i svår jullängtar nu, haha. Tur att vi är två om det iallafall :)

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Min lycka

Jag brukar göra en julkalender i form av en smällkaramell.
    Jag tar en tom hushållsrulle o rullar in den i julpapper.Endarna knyter jag ihop med ett rött långt paketsnöre så den kan hängas upp.Sen så har jag slagit in små presenter,numrerat dem o hängt den i snören runt smällkaramellen.
    Lätt o snabb att göra. .

• Camilla R
    Carolaj83 skrev 2011-09-23 12:45:30 följande:
    ni som inte har paket kalendrar till era barn, har dom istället andra kalendrar???

mina barn får choklad kalendrar och sonen fick även lego kalender förra året, funderar på något liknande i år 
    legokalendrarna är toppen tycker jag samt TV:s julkalender såklart. 
    Annars har jag kört med adventspresent, tycker att det är svårt att få ihop något bra under 24 dagar och har då istället valt just advent till att vara småpresentsdag. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!