Inlägg från: Jenn86 |Visa alla inlägg
  • Jenn86

Jag längtar till jul!!!

Åh så jag längtar inför jul! Låter underbart allt TS beskriver, däremot har jag inte nerver nog med all den stress som alla de där aktiviteterna skulle dra med sig.

På första advent går vi alltid runt här i Alingsås, köper lite lotter, kollar på julskyltningar och slutligen tittar vi på Tomteparaden. Sedan bär det av hem till mormor för risgrynsgröt, efter gröten ställer vi oss tätt ihop på mormors balkong och tittar på de årliga adventsfyrverkerierna.
       Sedan har vi inga speciella adventsaktiviteter.

• Jenn86
    M 1980 skrev 2011-09-20 08:32:23 följande:
    Vad har ni för favoriter på julbordet på julafton?
    Mormors julköttbullar (pappas är nästan lika goda), gravade laxen, sillen, prinskorven.. Och vörtbrödet!
  • Jenn86

Vilka är era favoritjulfilmer?
    Mina är Love Actually, The Holiday och The Family Stone.
    Även Nightmare Before Christmas, men den ser jag mer som en Halloweenfilm faktiskt.

• Jenn86
    bustösen skrev 2011-09-24 19:34:06 följande:
    bara tre månader kvar nu!! Tomte

nästa helg ska vi ha julklappslotteri i min familj, vi är så många så vi lottar och köper till en person, brukar vara skoj, många "ja! honom vet jag precis" eller "NEJ någon som vill byta?!" =)  
    Så gör vi i vår familj också, båda lillasystern och jag studerar så det är ett rent ekonomiskt beslut att bara köpa julklapp till en familjemedlem Flört
    fluu skrev 2011-09-24 22:35:43 följande:
    Jag jobbar lite i kyrkan med barnaktiviteter och längtar såå tills december i kyrkan. Allt bakande,pysslande,all musik och vårt mini luciatåg med 2- och 3-åringarna :)
    Låter jättemysigt!Drömmer
  • Jenn86
    Eleonor01 skrev 2011-09-30 08:34:56 följande:
    85 dagar idag till the d day :)
    Solig

Som någon/några nämnt innan så längtar jag mer till första advent än till julafton.
  • Jenn86

På ICA Maxi här i Alingsås har de inte bara börjat sälja julmust, utan också plockat fram adventsljusstakar och adventsstjärnor! Hjärta

• Jenn86

Har fått en liten katalog från Jotex idag med en massa julinredning! Inte kollat igenom den än så jag vet inte om det är något att ha, men de brukar ha fina grejer :)

• Jenn86

Jag brukar ta in och klä granen ca en vecka innan julafton. Ett år då jag hade plastgran klädde jag den första advent Solig

• Jenn86

Flyttade till ny lägenhet 1 maj i år och har längtat efter att få julpynta och julbaka sedan dess!! Tomte
    Här har vi både stor fin balkong och en stor farstukvist så jag funderar och planerar redan på vad jag ska ha för dekorationer och belysningar där. 

• Jenn86
    Raggarbruden skrev 2013-07-25 20:26:59 följande:
    balkonger är superroliga att dekorera vi har tomtar hängandes över balkongräcket å blinkande klockor och massa ljusslingor. våran balkong lyser  

(men de jobbiga är å ta ner allt den sista tomten på balkongen åkte ner i mars ) 

Kan tänka mig att det kommer bli både praktiskt jobbigt och vemodigt att plocka ner det fina från balkongen när julen är över, men det blir värt det!
  • Jenn86
    Raggarbruden skrev 2013-07-25 22:31:04 följande:
    vi hade en stor tomte med släde fastsatt på en skiva på balkongräcket man såg den ju över halva området.. I mars tog vi äntligen ner den. Nu ska dom renovera balkongerna så nu får vi mer yta att dekorera  

Gött!!

Jag vill mest ha belysning och granris på räcket tror jag, men jag kommer säkert att spåra ur som vanligt med tomtar och stjärnor m.m.
  • Jenn86

Flyttar snart till ny lägenhet och har också börjat längta! Tyvärr kommer lägenheten att vara mindre än den vi har nu och vi kanske inte kommer att ha plats med gran :'-(
    Är dessutom gravid med mitt första barn (BF 30 jan 2015) och det känns som om jag har mer jullängtan inte julen 2015!

• Jenn86
    GossipGirl skrev 2014-07-06 20:00:25 följande:
    Plats med gran får man nästan alltid. ;) 

Inte min bild dock, men kolla så fint. En liten gran i en korg på ett bord! Mer platsd behövs inte.

Vad roligt förresten att ni också ska få barn i januari, samma här. :) Fast jag ser bara jättemycket fram emot att sitta med tjockismagen på julafton. Kommer kännas helmysigt!
    Oooh tack för tipset!! En sådan liten söt gran ska jag allt få plats med! <3

Tack! Ja det ser jag också fram emot, förutom att jag inte få äta av den gravade laxen och inte heller någon brieost - två av favoriterna på julbordet!
  • Jenn86
    GossipGirl skrev 2014-07-08 10:30:01 följande:

Ja den där laxen har jag också redan börjat fundera över... Redan sugen, haha! :)

Ja men eller hur! Brukar alltid grava egen och det är ju sååå gott!
  • Jenn86
    gussilago skrev 2014-07-17 21:15:11 följande:

Jag har plockat fina alldeles runda tallkottar till ev.julpyssel.

Börjar också fundera på julgodis o bak att göra- yngsta sonen har visats sig vara allergisk mot ägg, mjölk och vete så det kommer bli att tänka nytt

En kollega till mig kokar alltid en supergod chokladkola till jul som hon började med när hennes dotter som liten var allergisk mot bl.a. mjölk.
    Liknande de här!
    alltommat.se/recept/mjolkfri-chokladkola/

Om det är någon tröst så har dottern inga matallergier kvar nu som vuxen, tror hon tålde det mesta redan som tonåring Glad
  • Jenn86
    GossipGirl skrev 2014-07-21 15:50:13 följande:

Måste bara göra ett litet inlägg... Vi började så smått diskutera och planera föräldraledigheten igår och i år ser jag ännu mer fram emot julen! Har ju BF första veckan i januari så jag planerar att gå hem redan till första advent, eller till och med veckan innan. Så underbart! Att ha hela december hemma och skrota och boa och baka och greja. Hoppas bara att allt går som det ska och att jag mår bra hela vägen. :)

Mysigt!!!

Jag skulle ha BF 30 januari men fick missfall för drygt en vecka sedan. Eller MA snarare, för graviditeten hade stannat av i vecka 6, och "kom inte ut" förrän vecka 12. Så just nu ser jag inte alls fram emot julen som jag gjorde innan. Gråter
  • Jenn86
    GossipGirl skrev 2014-07-21 19:35:15 följande:

Nämen åh, jag beklagar verkligen. :( <3

Tack!! <3

Hoppas att vi lyckas igen snart, tog två år att få till första plusset :-/

Men det är inte detta tråden ska handla om, sorry!

På tal om jul: jag har tänkt köpa en sådan där "knäcktratt" i år för att minska kladd. Någon som testat? Är de så bra som de verkar?
  • Jenn86
    molly50 skrev 2014-07-22 13:33:01 följande:
    Jag beklagar verkligen! Fy vad tråkigt!
    Tack! Hjärta
  • Jenn86
    MissFrost skrev 2014-07-22 22:15:58 följande:
    Åh, beklagar Rynkar på näsan *Kram*
    Tack så mycket!
    *kram*
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!