• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • bustösen
    Gelis skrev 2011-09-30 09:31:39 följande:
    ååå jag vill också att det ska bli acceptabelt att köra på ordentligt. är sugen på att sitta och dricka glögg och mumsa på en mjuk pepparkaka och planera inköp av julklappar... gå på julmarknad, liseberg är ett måste i år så vi nyss flyttat till borås i från Sveriges sydligare delar. jag har börjat handla lite julklappar men inte vågat säga det till någon haha...
    nåväl allting har sin tid men nu i helgen blir det nog lite höstpyssel iaf... :)
    jag bakade mjuk pepparkaka för två veckor sen =) jättegott!! 

jag ska börja köpa julklappar till mina egna söner och till brorssönerna nu tänkte jag, det blir kläder och leksaker så det finns ingen egentlig anledning att vänta, bättre att sprida ut kostnaderna lite =) 
  • Gelis

hmm kanske skulle göra en mjuk pepparkaka och ha i frysen :) så det är färdigt sen när glöggen kommer för än har jag inte hittat någon glögg i affären är det någon som har hittat? lättglögg, den tycker jag är godast!

• Jenn86
    Eleonor01 skrev 2011-09-30 08:34:56 följande:
    85 dagar idag till the d day :)
    Solig

Som någon/några nämnt innan så längtar jag mer till första advent än till julafton.
  • lollsanT

Jag kryffar kaffet ibland med kanel, malda nejlikor och ingefära. Då får det lite julsmak

• bustösen
    lollsanT skrev 2011-09-30 10:29:42 följande:
    Jag kryffar kaffet ibland med kanel, malda nejlikor och ingefära. Då får det lite julsmak
    och jag gör pepparkaksfilmjölk när "julcravingsen" blir för stora
  • Mettan69

Nu har jag beställt min första julklapp till minsta sonen. Har gett mig den på att vara ute i god tid i år. Ett år så var vi nästan klara första dec och när vi skulle julhandla kunde vi gå och kika och fika i lugn och ro. Skratta åt alla som stressade runt med panik i blicken. Så vill jag ha det i år med Flört

• Mettan69
    bustösen skrev 2011-09-30 10:45:28 följande:
    och jag gör pepparkaksfilmjölk när "julcravingsen" blir för stora

Hur gör du den?  Lät ju jättegott Tungan ute
  • lollsanT
    Mettan69 skrev 2011-09-30 11:11:38 följande:
    Nu har jag beställt min första julklapp till minsta sonen. Har gett mig den på att vara ute i god tid i år. Ett år så var vi nästan klara första dec och när vi skulle julhandla kunde vi gå och kika och fika i lugn och ro. Skratta åt alla som stressade runt med panik i blicken. Så vill jag ha det i år med Flört

Det är jätteskönt att ha det så. Brukar försöka se till så man bara har några kvar att handla under december
  • bustösen
    Mettan69 skrev 2011-09-30 11:12:38 följande:
    Hur gör du den?  Lät ju jättegott Tungan ute
    det är superenkelt, jag häller upp en liten skål filmjölk och strör över ett lager kanel, sen tar jag hälften så mkt (som kanelen)  malda nejlikor och lika mkt malen ingefära, vanliga pepparkakskryddor, sen är det bara att röra runt och smaska i sig =) 
  • 6barnsmamman
    Pigelinen skrev 2011-09-30 07:57:11 följande:
    En fråga... den där underbart goda pepaprkakskladdkakan som cirkulerade i tråden ifjol, kommer ihåg att jag ändrade kryddorna men kommer inte ihåg hur... var lite för dominat enligt receptet, någon som kommer ihåg hur vi kom fram till bäst mängd?
    Jag gjorde den förra året, minns oxå att det var nått jag ändrade lite på, var det lite mycket pepparkakskryddor i , eller var det lite väl mycket socker? nått var det!!Skrattande
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!