• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Tant Green

Nu kom det SMS om att Blossa11 kommer om en vecka Vi får se om det blir någon tjuvsmak innan första advent... skulle nästan tro det...

Jag har beställt de första julklapparna idag också, lite filmer åt dottern. Fast det är möjligt att de blir adventspresenter istället (hon får en sak varje adventssöndag istället för en paketkalender varje dag), det kan ju passa bra med en film på söndagmorgnar så man får sova lite till Fast de där filmerna vill jag också gärna se igen (Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta och 2 x Kalle Blomqvist), så jag får väl pallra mig upp! 

• Frökenolson
    6barnsmamman skrev 2011-09-30 12:09:16 följande:
    Jag gjorde den förra året, minns oxå att det var nått jag ändrade lite på, var det lite mycket pepparkakskryddor i , eller var det lite väl mycket socker? nått var det!!Skrattande
    den var väldigt söt har jag för mej, men kryddorna tyckte jag var gott när det var mycket, jag tror jag bara minskade litegranna =)
  • Pigelinen
    6barnsmamman skrev 2011-09-30 12:09:16 följande:
    Jag gjorde den förra året, minns oxå att det var nått jag ändrade lite på, var det lite mycket pepparkakskryddor i , eller var det lite väl mycket socker? nått var det!!Skrattande
    nä sockret ändrade jag inte men jag TROR att jag drog ner på ingefäran men kommer int ihåg...
  • Carolaj83

vill att de ska komma in julpapper i butikerna, vill ju börja slå in dom presenter jag köpt

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Carolaj83

ni som har barn, hur mycket brukar ni köpa till dom?

våra barn får varsitt paket på morgonen o sen 1 paket till från oss, sen blir det ju från släkt också....vi sattsar mer på deras födelsedagar  

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • bustösen
    Carolaj83 skrev 2011-09-30 18:46:33 följande:

våra barn får varsitt paket på morgonen o sen 1 paket till från oss, sen blir det ju från släkt också....vi sattsar mer på deras födelsedagar  

det är lite olika från år till år, förra året var vår yngsta kille 1 år och behövde ny säng, så då gav vi han det i julklapp samtidigt som 10åringen fick ett wii, i år blir det billigare runt 500kr/barn har vi tänkt oss, de får så många julklappar ändå =) 
  • lollsanT
    Carolaj83 skrev 2011-09-30 18:44:11 följande:

vill att de ska komma in julpapper i butikerna, vill ju börja slå in dom presenter jag köpt

Jag köper upp minst 10 rullar på mellandagsrean varje år för att alltid ha papper hemma. Det är tur att man har en klädkammare så allt ryms
  • lollsanT
    Carolaj83 skrev 2011-09-30 18:46:33 följande:

Det är första året med barn för oss (plutten är beräknad till 3 november) så vi kommer nog bara köpa lite saker som behövs. Mest för att det är första året vi firar jul hemma ensamna så det inte blir så tomt under granen
  • Koppkaka

På den här bilden ser ni det julpyssel jag sysslat med i en heeerrans massa jular Styrolitkulor med paljetter instuckna med små, små nålar. Pilligt och OTROLIGT roligt!

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!