• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • M 1980
    Koppkaka skrev 2011-09-11 00:39:11 följande:
    Uh, den diskussionen blev jag spyless på förra året.

Jag anser att det är väldigt enkelt egentligen. Jag ser ingen anledning att någon ska dricka sig stupfull på julafton, varesig det är barn närvarande eller inte. Om man däremot vill ta sig ett glas vin/en öl till maten ser jag inget fel med det. Inte heller om man tar sig en nubbe till jullunchen. Och vill man ha en kopp varm glögg på julaftonskvällen, så är det också okej. VET man med sig att man klarar av det utan att bli full, så tycker jag det är helt okej.

Vet man däremot med sig att man inte bara kan begränsa sig till något enstaka, eller att man blir full på det man vill dricka - så ge fasen i det.

Jag vet inte hur många gånger jag sa just detta förra året, och frågade varför i hela friden det måste vara svart eller vitt? Bara för att man dricker en kopp starkglögg betyder det inte att man kommer sitta dyngrak med barnen och deras julklappar på kvällen. Den gör dig heller inte oklar i skallen.
    Det är absolut inget fel att dricka på julafton, har inte sagt nåt annat. Jag gör det inte bara.
  • Koppkaka

Jag längtar sååå till julen iår, eftersom det är sonens första Han kommer  vara 4 månader till jul, mysålder

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Mamma SL

Vi dricker alkohol på julen, glögg, nubbe, kanske en irish coffee på kvällingen och så öl till maten. Ganska mycket blir det sammanlagt men eftersom det är utspritt över många timmar och man dessutom äter så mycket är det ingen som blir full. Debatten om ifall man ska vara full på julafton är ju bara löjlig för man vorde ju inte vara full när man är med sina barn oavsett vilken dag det är.

• M 1980
    Mamma SL skrev 2011-09-11 13:36:12 följande:

Vi dricker alkohol på julen, glögg, nubbe, kanske en irish coffee på kvällingen och så öl till maten. Ganska mycket blir det sammanlagt men eftersom det är utspritt över många timmar och man dessutom äter så mycket är det ingen som blir full. Debatten om ifall man ska vara full på julafton är ju bara löjlig för man vorde ju inte vara full när man är med sina barn oavsett vilken dag det är.

Det var inte meningen att reta upp nån, sup till ni om ni vill, jag bryr mig inte om det.
  • FrökenHjärter

Är det någon som har någon bra planering inför jul, när det börjar bli dags att göra köttbullar och allt annat som ska göras?! Varenda år så går jag på högvarv sista veckan för att göra ALLT typ....

• bustösen
    FrökenHjärter skrev 2011-09-11 14:44:36 följande:

Är det någon som har någon bra planering inför jul, när det börjar bli dags göra köttbullar och allt annat som ska göras?! Varenda år så går jag på högvarv sista veckan för att göra ALLT typ....

jag brukar göra såhär:

oktober: börjar kika och köpa julklappar, vi vuxna köper en julklapp till någon som vi lottar ut på min födelsedag i oktober, gott om tid att hitta på nåt till den man ska köpa till, alla barn får av alla =)

november: börjar städa undan så att man kan pynta och sånt i lugn och ro sedan  brukar se till så att alla julklappar är klara i slutet av november. 

1 advent: julgardiner och adventsstakar kommer fram, julblommor och juldukar läggs på borden,
    mellan 1 och 2 advent: bak inför lucia, gör även en del av julgodiset, skriver och skickar alla julkort!
    mellan 2 och 3 advent: lägger in sillen, och resten av julgodiset, bakar doppebröd som jag fryser ner,
    3 advent om vi har plastgran så klär vi den och så pyntar vi med hundratals tomtar (känns det som) har vi riktig gran klär vi den några dagar före julafton 

i början av julveckan handlar jag allt som har bra datum och inte blir dåligt i en billig affär, dagen före julafton köper jag det sista på lokala affären, kostar mer men slipper knö och stressa med alla andra =) 

dagen före julafton gör jag klart julskinkan och tar upp bröd ur frysen, ställer ut julmusten på balkongen (om det inte verkar bli alltför kallt) gör en jansson som sedan får stå kallt och värmas på julafton. 

på julaftons förmiddag står jag vid spisen, kokar doppekött, köttkorv, gör omelett med svampstuvning, ägghalvor, lägger upp lax och tar fram sillen osv =) 

sedan på julaftons kväll värmer vi jansson och steker köpta småköttbullar och prinskorv enkelt och lätt lagat =)

Nu längtar jag ju ännu mer =) 

• Mamma SL
    M 1980 skrev 2011-09-11 14:13:43 följande:
    Det var inte meningen att reta upp nån, sup till ni om ni vill, jag bryr mig inte om det.
    Och det var inte meningen att låta uppretad heller, det här är ju kanske den enda sidan på familjeliv där alla är snälla och glada mot varandra, det ska vi väl inet ändra påGlad
    FrökenHjärter skrev 2011-09-11 14:44:36 följande:

Är det någon som har någon bra planering inför jul, när det börjar bli dags att göra köttbullar och allt annat som ska göras?! Varenda år så går jag på högvarv sista veckan för att göra ALLT typ....

Köttbullarna är det gruvsammaste tycker jag, tar såå lång tid eftersom jag brukar göra 2-3 kilo. Fördelen är att man kan göra de flera veckor i förväg och lägga ifrysen. Jag brukar göra de i oktober-november någon gång.
    Resten tar jag som det kommer, det som hinns med hinns med, hinner man inte är det inte hela världen. Någon gång under december försöker jag få till en storstädning men det behöver inte vara dagen innan julafton, det är ju ändå så mörkt och i skenet av stearinljus ser ingen dammet på golvlisterna, såna gäster har inte vi i alla fall.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!