• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu
    EeMe skrev 2011-09-11 22:39:42 följande:
    Min favvo är/var jul i kapernaum... Det är inte så många som minns den o jag har aldrig sett den "i repris"...
    Den var jag livrädd för! Tror jag var två-tre år när den gick och trollet var ju sååå läskigt att pappa fick byta kanal när det visades. Har sett kalendern på youtube nu för ett tag sen,jag förstår faktiskt att jag var rädd för trollet:P
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Zorba1980

Finns så många av de "gammla" som är mysiga. Hoppas verkigen att årets kalender der lite julkänsla, men inspelad i "gammal" miljö och lite snö så får man väl hålla tummarna!!

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & BF Nov 11.
  • mucklis

Jag brukade aldrig riktigt längta till jul. Ingen av oss orkar anstränga sig med att köpa nåt fint till andra i familjen. (Blir mest pengar) Mina kusiner är inte speciellt sugna på att vara med familjen heller. Sen förra året dog min morbror runt jul så det var inte jättebra stämning.

I år kommer sonen vara 11 månader och nu känner jag mig mkt mer taggad! Han ska få uppleva sin första jul! =D

Vill tacka TS som spred lite glädje hem till mig och gjorde mig spralligare än vad jag varit på länge. Tack! =D

• Mariohn

Nu börjar julkänslorna attackera på riktigt. Höstvädret är här, ljusen brinner på bordet, och jag sitter och myser och letar julklappar

• EeMe

Ja! Greveholm var också jättebra! Vi hade den inspelad och tittade på den om och om igen flera år senare (när jag egentligen var ALLDELS för stor för "sånt")

Den var bra på ett annat sätt också, passade hela familjen inte bara småbarn...

• Koppkaka
    Frökenolson skrev 2011-09-12 07:23:22 följande:
    teskedsgumman, trolltider, sunes jul är också mysig!
    Åh, teskedsgumman glömde jag!
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • EeMe

Jag som var så nöjd att jag köpt min första julklapp till lillasyster kom just på att hon fyller ju år i november! Dvs, den tänkta julklappen blir födelsedagspresent.

Blä.

Men men, jag får påátt igen! Hon är ju förhållandevis enkel...

Har börjat gräva efter var mitt pynt finns... har flyttat en massa och haft renoveringsstök så har inte hundra koll på var grejjerna finns. Hoppas de inte är i mögel-källaren...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!