• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • M 1980
    Mamma SL skrev 2011-09-11 15:08:16 följande:
    Och det var inte meningen att låta uppretad heller, det här är ju kanske den enda sidan på familjeliv där alla är snälla och glada mot varandra, det ska vi väl inet ändra påGlad
    FrökenHjärter skrev 2011-09-11 14:44:36 följande:

Är det någon som har någon bra planering inför jul, när det börjar bli dags att göra köttbullar och allt annat som ska göras?! Varenda år så går jag på högvarv sista veckan för att göra ALLT typ....

Köttbullarna är det gruvsammaste tycker jag, tar såå lång tid eftersom jag brukar göra 2-3 kilo. Fördelen är att man kan göra de flera veckor i förväg och lägga ifrysen. Jag brukar göra de i oktober-november någon gång.
    Resten tar jag som det kommer, det som hinns med hinns med, hinner man inte är det inte hela världen. Någon gång under december försöker jag få till en storstädning men det behöver inte vara dagen innan julafton, det är ju ändå så mörkt och i skenet av stearinljus ser ingen dammet på golvlisterna, såna gäster har inte vi i alla fall.
    Ja det låter bra det, glada minner från oss allaSkrattande
  • M 1980

Vilken är eran favvo julkalender? Min är Julstrul med staffan & bengt och Sunesjul, det är dom jag minns mest ifrån när jag var liten.

• bustösen
    M 1980 skrev 2011-09-11 19:09:55 följande:
    Vilken är eran favvo julkalender? Min är Julstrul med staffan & bengt och Sunesjul, det är dom jag minns mest ifrån när jag var liten.
    trolltider- den har det där härliga magiska runt sig, sunes jul är så himla rolig så den är också en favorit =)
  • Mamma SL
    Sunes Jul, den ser vi på varje jul. Älskar när Rudolf skäller på bilen och prästen kommer och när han kokar knäck.
  • fluu

Åh,vad jag har börjat längta efter att gå på stan i December och kolla in alla mysiga skyltningar. Och det julpyntas friskt här i stan med mycket granris,tomtar och belysning. Mys! Dock vet jag inte hur mycket spatserande på stan det blir i jul,kommer vara väldigt höggravid då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • EeMe

Min favvo är/var jul i kapernaum... Det är inte så många som minns den o jag har aldrig sett den "i repris"...

• Koppkaka
    Min absoluta favorit är Pettson och Findus.. Sen älskar jag Sunes Jul, Kurt Olssons Jul och Trolltider :)
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Koppkaka

En av våra katter mitt i julpyntandet förra året

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • fluu

MIna favvokalendrar är tomtemaskinen,Greveholm,Pelle Svanslös,Sunes Jul och Dieseltåttor & sjömansmöss.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!