-
Mamma SL skrev 2011-08-01 20:12:50 följande:Så gör jag med men jag stannar inte där. Jag skriver allt jag ska komma ihåg, recept, internetsidor att komma ihåg, aktiviteter som inte får glömmas, pyssel och pynt jag tänkt göra, olika dukningsidéer ja allt. Och jag börjar med detta vid midsommar. Senaste veckan har jag ägnat mig åt att bläddra igenom alla mina gamla julnummer från Lantliv, Amelia, Drömhem mm. Ingen liten trave med tidningar och nu längtar jag som bara den.
-
Jag har några stycken framplockade men resten ska jag försöka sukta efter ett tag till :) Idag är det dock rätt lockande att ta fram dom då det är en otrolig höstkänsla här hemma. Jag vill bara hoppa i raggsockorna, tända några ljus och gotta mig i alla jultidningar. Vi får väl se hur det blir...
-
Candygirl xxx skrev 2011-08-08 11:59:41 följande:
Åh, är så sugen på iskall julmust
Har en oöppnad flaska med julmust-essens till Sodastreamern. Mer än så kan jag tyvärr inte erbjuda ;)
-
Åh, kan ni inte tipsa om alla bra, mysiga julbloggar ni känner till? Jag förstår att de inte kommit igång än men jag har absolut inget emot att läsa gamla inlägg. En blogg jag tycker är fin är Julbloggen - Min vita jul. Men den har jag hittat nyligen och följde alltså inte i vintras.
Gärna någon blogg med mycket bilder, recept, stämning och mys! -
Märkte att http://julilaloland.blogspot.com/ redan har börjat för i år :)
-
Julegleder var ju underbar! Tack så mycket för tipsen :)
Mammajessi skrev 2011-08-09 18:43:36 följande:jag vill jul baka :)Börja baka då :) Du kan ju frysa in en hel del! Så blir det ju inte så mycket senare. Då kan man ju bara kompletteringsbaka lite, eller baka bara för att det är mysigt sen. Man behöver ju inte göra några stora mängder när man har så gott om tid. Jag funderar faktiskt på att börja baka snart. Småkakor och sådär.
-
Frökenolson skrev 2011-08-10 14:57:04 följande:Grejade lite i trädgåden, börjat göra lite höstfint.. Längtar tills pumpor, kålväxter och liknande finns i trädgårdsbutikerna.. Som vanligt har sniglarna ätit upp mina plantor...
Åh, det ska jag också se till att göra snart. Fixa i trädgården alltså. Finns ju en del att göra. Speciellt nu när det ligger löv över hela gräsmattorna. Höstigt värre :) Längtar också efter trädgårdspyntet - typ pumpor, ljung och så.
Apropå pumpor (och glögg). Här hemma "firar" vi Thanksgiving. Vi har bara gjort det sen något år tillbaka men det ska bli en tradition för det var så mysigt.
Det blir som ett litet "delmål" fram till jul ;) Vi bjuder hit min familj och käkar kalkon, pyntar med höstgrejer på borden, gör pumpkin pie, sötpotatismos och sådär. Jag som är en sucker för (i princip) alla högtider tycker det är jättefestligt. Förra året så var det Thanksgiving samma vecka som första advent (om jag inte missminner mig helt, vi kanske bara fuskade lite med glöggen) så då passade vi på att dricka lite glögg och fika jul-fika efter maten. Supermysigt! Ett tips för er som inte kan hålla er ifrån festligheterna ända fram till jul :) -
Åh, vad roligt att ni var så intresserade av Thanksgiving! Jag har varit på Gotland över helgen så jag har varit lite seg men här kommer recepten:
Pumpapajen med pepparkakskrydda: http://www.tasteline.com/recept/Amerikansk_pumpapaj Mmm!
Sedan gjorde jag allt på den här sidan: http://www.spisa.nu/action/recipe?recipeid=11060
Mitt sötpotatismos gjorde jag likadant som där. Vi åt hemmagjord tranbärssås och brysselkål och så till också :) Supergott! Vi testade även på att äta ugnsbakad sötpotatis: http://www.alltommat.se/recept/Ugnsbakad-sotpotatis-med-creme-fraiche-sweetpotato-4703
Sedan kan man ju självklart ändra/lägga till/ta bort i recepten så det passar en själv bättre. Man kan ju göra det lite enklare för sig om man vill, men vi valde att köra på stort första gången :)
För er som är intresserade så kan jag tipsa om att hålla utkik i frysdiskarna under hösten efter kalkon. Om man är många som ska äta så krävs det ju en rätt stor, men ibland så säljs det billigt under hösten, innan det är säsong.
Och så kan jag tipsa er om att glutta på VÄNNER och alla deras Thanksgivingavsnitt. De är supermysiga. Kolla in det här:
">
-
Frökenolson skrev 2011-08-15 10:01:27 följande:jag med, eller så kör jag.. har inte bestämt, sept eller okober än, tror det bli bilen dock,, fall jag skulle hitta mycket..
Ska också till Ullared i höst. Tror det blir någon gång i oktober. När tar de fram julgrejerna? Vet ni det? :) Det har ni kanske redan skrivit om tidigare iofs. -
Candygirl xxx skrev 2011-08-18 18:00:52 följande:Idag har jag lekt paparazzi. Fotograferat barnen så att jag har bilder till fotokalendrar som ska ges bort i julklapp samt julkort. Jag tvingade på barnen en varsin tomteluva..hehe.
Åh så härligt! När jag så småningom skaffar barn så ska de också få pryda alla julkort iklädda tomteluva. ;)