ugglan skrev 2012-11-12 11:45:05 följande:
Ohh, blir lite sur på mig själv! Säger varje år att vi ska försöka vrida bort ungarnas fokus från julklapparna lite å lägga mer energi på allt det mysiga runtomkring med julen.. men nu sitter jag med listor och leksakswebbsidor uppe och vill liksom köpa hela världen till dom.. :-/ *försöker sparka mig själv hårt därbak'
Fast nu har jag fått för mig att dom ska få varsitt ganska stort legobygge uppdelat på 24 småpaket var i sina adventskalendrar.. å det drar ju upp julklappsbudgeten en del.. hmm
*funderar* Är man en materialistiskt "dålig" mamma som skapar små bortskämda monster nu tro.. hmm
Fast det här med julklappskalendrar känns ändå som en rolig tradition som ger glädje under lång tid och om jag gör på det här viset blir ju varje litet paket mer meningsfullt liksom istället för att köpa osammanhängande krimskrams bara för att liksom.. är ni med?
Jag tycker ändå att det låter ganska vettigt! Att dela upp något rejält som de verkligen kommer glädjas åt under nästan hela månaden istället för att överösas med alltihop på julafton. Det borde ju kanske göra att de uppskattar det mer? Att längta efter paketet nästa dag liksom...
Har inga barn än själv men jag är med på hur du tänker och tror det är en bra idé. Tror det handlar mycket om förhållningssättet hos föräldrarna.
Ta mig till exempel. Jag är verkligen ingen slit och släng-materialist som vuxen och är övertygad om att jag har fått med mig det från barndomen. Mina föräldrar var väldigt tydliga när jag var liten med att man ska vara rädd om sina saker och att ingenting är gratis. Det har egentligen inte med ekonomi att göra för råd med klappar och presenter har de alltid haft. Hör lite ihop med vårt sätt att dela ut julklappar också tror jag. Vi öppnar i tur och ordning, efter ålder, ett paket i taget - man talar om vem det är ifrån och alla tittar tillsammans på vad som ligger i paketet. Vi gör såhär fortfarande, med både barn och gamla i släkten. Tror det främjar den där "speciella" känslan av att någon faktiskt köpt eller tillverkat något till en och man riskerar inte att alla bara sliter upp sina paket och knappt hinner se vem som köpt vad. Tycker att jag sett detta även hos vuxna vid andra tillfällen också. Förstår det inte alls.
Nu råkar ju jag ändå vara bortskämd av min familj iofs så min upplevelse kanske inte bör statuera som exempel egentligen, haha. Men trots att jag är bortskämd med kärlek, tid, uppmärksamhet och materiella saker så skulle jag
aldrig ta det förgivet.
Så, jag tror du gör helt rätt i att hålla på grejerna lite. De kommer nog längta till nästa paket på ett helt annat sätt då.