Inlägg från: Frökenolson |Visa alla inlägg
  • Frökenolson

Jag längtar till jul!!!

Ponderosa skrev 2011-10-17 01:58:14 följande:
    Åhh jag är inte ensam!

Jag har redan haft julstämning på jobbet (inga kollegor)

Satt och lyssnade på julmusik på Spotify, drack julmust och åt klementiner.

Igår gick jag på Ica Maxi och fånflinade på julavdelningen och på kvällen såg jag på The Holiday.

Diagnos på detta?          

skulle detta vara ett märkligt beteende menar du? ;)
    låter som du passar utmärkt in i jultråden här, jag äter just nu frukost framför brasan, massa tända ljus, julmusik på spotify. På borde står en tom 1,4liters julmustflaska sen igår...
    Åhhhhh... Jag älskar julstämning, advent är bäst, så förväntansfullt och mysigt... 
  • Frökenolson
    Sophiebysophie skrev 2011-10-18 08:33:52 följande:
    Ni som bakar mkt inför jul, kan ni inte tipsa eller skriva upp bra recept??

Jag är ute bla efter saftiga goda saffrans lussekatter, misslyckades förra året, dom va så kletiga och fick tillsätta mer mjöl än vad som stod och det resulterade i att dom blev torra :( Har för mig jag hade kesella i dom.

Saffrans lussekatter Mjuk pepparkaka Egen pepparkaksdeg Chokladkola
    Gärna fler förslag!

gällande lussebullarna så gör jag dem på standardmjölk, mjukt smör inte smält, och något mindre mjöl än vad som står i recepten. Om man har för mycket saffran blir de lätt torra också..
    Brukar få jättesaftiga bullar. 
  • Frökenolson
    carwho skrev 2011-10-19 12:17:18 följande:
    Jag är på jakt efter ett bra recept på mjuk pepparkaka - vill du dela med dig?

En stor sats:
    3 ägg
    4dl skr
    Vispas pösigt

Blanda ner:
    3dl filmjölk
    0,5dl lingonsylt
    2tsk ingefära
    2tsk kanel
    2tsk kardemumma
    2tsk nejlika
    1tsk bakpulver
    1tsk bikarbonat
    6dl vetemjöl
    100g smält smör

Smöra och bröa en form eller gör satsen i muffinsformar, g    rädda på 175 grader, stor form ca 40 minuter, muffinsen ca 15 min

Det är mors recept, lycka till!          
  • Frökenolson
    RocketQueen skrev 2011-10-19 13:43:47 följande:
    Nån som har smakat nya Dumle med pepparkakssmak? Annars rekommenderar jag att ni kilar iväg och fixar en påse. Mmmmm...

det lät gott!
  • Frökenolson
    ugglan skrev 2011-10-23 14:33:15 följande:
    Ansluter mig till samlingen av självutnämnda julgalningar!

Det jag gjort hittills i år är att jag införskaffat 2 julklappar var till sönerna. Varsin snowracer blir det till dom, jag blev mycket nöjd med det inköpet då lekmer.se hade ca 40 % rabatt. Några mindre klappar får dom också. Tänker inte göra egna julklappskalendrar i år utan köpa legos färdiga. Har annars bestämt att just julklapparna ska få mindre utrymme i år. Ska försöka väcka mer julglädje i barnen av andra orsaker än just det hade vi tänkt. Bla annat ska vi lägga mer tid på att baka och göra julgodis TILLSAMMANS denna gången, inget som jag ska hålla på med själv när barnen somnat. En julpysseldag med några av barnens kompisar tänkte vi ha också, då får varje familj bidra med några pysselsaker var. Julkonsert och julotta i kyrkan som ligger precis intill vårt hus kommer vi nog införa som nya traditioner, så stämningsfullt i kyrkan vid juletid tycker jag även om man inte direkt går dit annars.

Ha så smått börjat planer för adventspyntning här i vårt nya hem där vi inte firat nån jul tidigare.. Alla fönster är av denna art som på bilden. Dvs en mittbalk å stora spröjsrutor på var sida. Hur blir snyggas att pynta då? En stor stjärna mitt i fönstret som sticker ut ordentlige på varje sida av mittbalken eller? En mindre stjärna på varje sida? I barnens rum finns två sådan här fönster också och där har jag bestämt att det blir en stjärna som står på fot i ena och en liten adventsstake i andra.  
    I köksfönstret blir det 2 vita nusnäsljusstakar och en rödvitrutig hissgardin. I övriga huset kommer det snart upp höstigare gardiner av linnefärg istället för det vita och det blir nog de som får sitta uppe över julen också.  

Har tyvärr lite motvind i mitt julfixande då karln min inte alls har några starkare känslor för denna helg. Dock gillade han tanken på att fokusera på annat än just det kommersiella och julklappsbiten.. Jag hoppas varje år på att han ska bli lika entusiastisk som mig..  Skäms

Jag har likadana fönster som du, jag har mindre sjärnor på sidorna eller adeventsljusstakr på ena sidan. Förr har jag tyckt att det ser konstigt ut, men det ser bra mycket värre ut när man inte ser halva belsysningen utifrån ;)

På övervåningen har vi bredare=fönster 3 rader och då har jag stora stjärnor i mitten, det blir fint..
    Har en veranda som jag har två stora stärnor i papp frammåt mot vägen och dörren, jättevackert blir det, åhhh vad jag längtar!!  
    Härligt för er med första julen i nya hemmet =)

Välkommen till oss övriga julgalningar, härligt att det fylls på med fler =D

Vi får lägga ut bilder här sen när allt är pyntat och klart, eller kanske ha en separat bildtråd för inspiration??    
    Vad sägs tjejer? 
  • Frökenolson

idag damp allt i hemmet julspecial ner i brevlådan =) har inte hunnit läsa hela än men den verkar lovande!

• Frökenolson
    har 2 vill ha 3 skrev 2011-10-26 10:24:33 följande:
    Idag storstädar jag köket då måste man ju lyssna på julmusik eller hur och till julmusiken måste man ju dricka ett glas iskall julmust och till julmusten måste man ju ha peppakakor ...Julstämmning på hög nivå hehe!!!!!

har också städat idag och självklart har man härlig musik i bakgrunden =)

Funderar på att börja slå in lite klappar idag.. Får se om det hinns med.. 
  • Frökenolson
    lycklig90 skrev 2011-10-26 15:43:52 följande:
    Någon som vet när det börjar sälja tomtekläder och sådant på t.ex Lindex och H&M? Vill beställa julkorten och julklappar nu!! Flört

jepp såg på båda ställen igår =)
  • Frökenolson
    MrsTM skrev 2011-10-31 14:50:40 följande:
    Tänkte dricka te med julsmak varje morgon i november/december, någon som har tips på tesorter??

masala chai och julteèt från Kahls kaffe, mums
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!