Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee

Jag längtar till jul!!!

Hängde med i en sån här tråd förra julen oxå! Kanske hittar jag gamla bekanta här i år igen!

• Ann Lee
    Pigelinen skrev 2010-11-28 18:50:09 följande:
    Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...
    Fudge? Hur menar du då? Har sockret kristalliserats?
  • Ann Lee
    Pigelinen skrev 2010-11-29 08:45:38 följande:
    mmm precis och så är den inte seg någonstanns utan smälter som fudge i munnen..
    Då är det nog för att du har rört i grytan så att sockerkornen på sidorna har ramlat ner i grytan. Man får ju stå och torka med uppblött brödpensel för att undvika detta. Andra alternativet är att du inte har kokat kolan tillräckligt länge. Hade du termometer eller tog prov? Ju större mängde ingredienser desto längre koktid!
  • Ann Lee
    Pigelinen skrev 2010-11-29 11:13:36 följande:
    jo jag kokade i hundra år och till 124g... hade termometer men jag rörde mycket... så det var nog det som var felet att det ramlade ner... ja ja vi får äta fudge istälelt...
    Fudge är också gott!
  • Ann Lee
    http://frostrosor.blogspot.com/search/label/gl%C3%B6ggmingel

Länk ovan till min blogg där jag har specifikt om tidigare glöggmat!

Vi ska ha glöggmingel både nu på söndag och söndagen därpå.
    Jag kommer även att göra Små pepparkaksmuffins som görs i småbrödsformar. Kan dekoreras med philadelphiatopping eller ädelost eller bara kristyr och nonstop.
    Dessutom ska jag göra smördegsrullar med skinka, bacon och smaksatt färskost. Man fyller, rullar och skär som kanelbullar. Sedan in i ugnen!
  • Ann Lee
    Ann Lee skrev 2010-11-30 00:06:57 följande:
    frostrosor.blogspot.com/search/label/gl%C3%B6...

Länk ovan till min blogg där jag har specifikt om tidigare glöggmat!

Vi ska ha glöggmingel både nu på söndag och söndagen därpå.
    Jag kommer även att göra Små pepparkaksmuffins som görs i småbrödsformar. Kan dekoreras med philadelphiatopping eller ädelost eller bara kristyr och nonstop.
    Dessutom ska jag göra smördegsrullar med skinka, bacon och smaksatt färskost. Man fyller, rullar och skär som kanelbullar. Sedan in i ugnen!
    Glömde skriva... ska "gömma" chorizokorv-skivor i lite pajdeg, som små knyten!
  • Ann Lee

Igår hade vi glöggmingel, åh så härligt och mysigt det var!

Något annat som är mysigt är all snö... vackrare vinterlandskap får man leta efter! Hoppas att det håller sig över julen också!

• Ann Lee

Grattis Mium!

Igår var vi och handlade andra laddningen med julblommor. Snart har min första omgång (8 stycken) hyacinter blommat ut och likaså två amaryllisar. Så det blev ytterligare hyacinter (8 stycken) och amaryllisar (3 stycken). Dessutom två julenar. Får se om de räcker över julen nu eller om det hinner bli ännu ett gäng.

• Ann Lee

Annanym skrev 2010-12-09 11:38:42 följande:
    Är det nån som skulle vilja lägga ut bilder på extra snygga julpynt, paketinslagningar eller ruskigt goda bakverk? Det vore kul och inspirerande tycker jag. Själv har jag inte hunnit få till så mycket änny, men igår gjorde jag polkaknäck och den var ruggigt god!
    Här kommer lte bilder
  • Ann Lee

Har gjort pepparkakskringlor idag och hängt i köksfönstret!

Fick "sudda" lite för jag dekorerade aningens för mycket! Men det syns inte i fönstret!

YES! Det sitter ihop!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!