• mammatilllilleman

Ang missfallsutredning

Har precis gått mitt 3:e MA/MF konstaterat och ska nu genomgå en missfallsutredning.
    Ni som genomgått detta; Hur går detta till och vad kan man vänta för svar?  Hur lång tid tar det?
    Har det hjälpt er ngt i fortsatta graviditeter?

Just nu känner jag bara hopplöshet och vågar absolut inte tro att det ska fungera fullt ut för oss ngn mer gång än när vi fick sonen.

• Svar på tråden Ang missfallsutredning
  • Barbaboo

Beklagar dina missfall..Jag känner igen mig i dig för någon månad sedan..

Jag har precis genomgått en utredning och såhär gick den till:

Fick tid för att ta blodprover (6 rör) +kromosomfel, även min sambo fick lämna kromosomprov
    Alla prover visade normala värden :)
    På detta besök fick jag även göra en ordentlig gynundersökning och ultraljud.

Jag har ett myom som är 3 cm i diam och jag fick för säkerhetens skull komma tillbaka och kolla detta med hjälp av en kamera. Det visade sig inte vara orsaken till mina missfall :)

Sen ringde min läkare igår faktiskt och talade om att hon hade pratat med överläkaren på IVF, för att bolla, och de hade tillsammas kommit fram till att jag ska få två preparat utrskrivna till nästa graviditet (som jag ska börja med på första +dagen.

Jag var så omtumlad när hon ringde igår så jag uppfattade inte namnet på det ena, bara att det var progesteron. Jag ska ringa upp idag och få namnen så jag kan läsa lite om det. Men det härliga är att hon redan skrivit ut recepten och det är bara att hämta så fort jag blir gravid :)

SÅ min utredning var helt avgörande för mig på ett psykiskt plan. Min kropp är frisk! Jag hanterar mina känslor bättre nu och jag har HOPP om att få en bebis så småningom.

Nu önskar jag dig en lugn tid fram till utredningen, var inte rädd!

Lycka till, kram.

• mammatilllilleman

marieh; tack för ditt svar! Va skönt att du kan få lite extra stöd av preparat vid nästa + och skönt att veta att ni är friska och har alla förutsättningar för en bebis.

Jag ska åter i morgon för att se att allt ser bra ut efter missfallet. Hoppas att jag ska få lite mer info om utredningen och när jag kan lämna blod. Jag vill ju göra detta snarast då det ska ta upp till 6 veckor att få svar på proverna.

• Barbaboo

Mmm och under tiden försöker du ta hand om dig fysiskt och psykiskt så att du - när det är dax - kan hantera en graviditet och dess oro. Försök att bli stark i din tro :)

Kram och lycka till.

• färnik

Vi har just påbörjat en utredning, jag har haft 4 mf.

Från sista missfallet till utredningen startade tog det ca 2 mån, och än så länge har vi varit där och pratat en gång samt fått ta div prover. 6 rör var det ngn ovan som skrev, själv har jag fått ta 17 rör totalt. Iom att jag har en reumatisk sjukdom också, så blir det en massa extra prover.

Maken ska ta en del sjukdomsprover, samt kromosomodling och spermaprov. et sistnämna förstod jag inte varför egentligen, och det kunde inte kliniken svara på heller, för vi har ju inte svårt att bli gravida... det finns därmed inte mkt de kan se på ett spermaprov... =/

jag får även gå hos infertilitetsklinkens psykolog, det är förvisso jobbigt att prtaa om det, men nog bra...

• mammatilllilleman

jag har nu varit tillbaka och allt såg bra ut efter missfallet, dvs allt ute och ägg på väg att växa sig stort. Tror att jag har haft ÄL nu i helgen.
    Var även och lämnade blod, 8 rör blev det och maken fick lämna ett till kromosomutredningen.
    Nu ska jag försöka koppla av och bara ha en mysig sommar, mitten på augusti ska jag tillbaka och göra en stor gynutredning och få svar på blodproverna.

Marieh och Färnevik; hoppas att det ordnar sig för er, så himla hemsk att behöva gå igenom ett missfall och ännu värre när det bara blir fler. Kram och hoppas att ni får en underbar sommar.

• Barbaboo

Tack tack!
    Sund inställning med att koppla av under sommaren, det gör jag också.

kramkram

• Bebisdags
    mammatilllilleman skrev 2010-07-04 17:32:32 följande:

jag har nu varit tillbaka och allt såg bra ut efter missfallet, dvs allt ute och ägg på väg att växa sig stort. Tror att jag har haft ÄL nu i helgen.
    Var även och lämnade blod, 8 rör blev det och maken fick lämna ett till kromosomutredningen.
    Nu ska jag försöka koppla av och bara ha en mysig sommar, mitten på augusti ska jag tillbaka och göra en stor gynutredning och få svar på blodproverna.

Marieh och Färnevik; hoppas att det ordnar sig för er, så himla hemsk att behöva gå igenom ett missfall och ännu värre när det bara blir fler. Kram och hoppas att ni får en underbar sommar.

Barbaboo skrev 2010-07-05 21:38:55 följande:
    Tack tack!
    Sund inställning med att koppla av under sommaren, det gör jag också.

kramkram
     Håller helt med er båda. Jag har också nyss haft mitt 4:e missfall. Är mitt uppe i en utredning, hann ta blodprover (som inte visade något) innan jag blev gravid och ska nu snart fortsätta utredningen.

Jag har bestämt mig för att inte deppa ner mig den här gången utan passa på att leva. Varje graviditet och missfall har tagit så otroligt mycket kraft och energi så nu vill jag bara slappna av, inte oroa mig, äta mögelostar och dricka gott vin och njuta av sommaren. Sen när det är höst och utredningen är klar är det dags för nya försök och då gäller det att ha samlat massor med ny kraft för att orka. 

Önskar er en härlig sommar och hoppas att ni också kan njuta av den fullt ut och samla på er all kraft som går. Sen när det är dags då är det vår tur att lyckas!!!
  • mammatilllilleman

Bebisdags; hoppas att din sommar är bra och att du kan koppla bort allt tråkigt och bara ha det skönt. Beklagar dina 4 MF, håller verkligen med, det tar enormt på krafterna både psykiskt och fysiskt. Hoppas att fortsättningen på utredningen blir givande och att hösten ger ett pyre som vill stanna kvar hos er.

Och jag måste säga att sommaren har varit toppen med en massa god mat och vin. Snart börjar allt igen och det är dags att komma tillbaka till verkligenheten med jobb och allt annat

• BåtenGullan

Hej! Lycka till!! Jag har haft 8missfall o i Kalmar gör dom inte mkt.

• mammatilllilleman
    BåtenGullan skrev 2010-08-11 10:44:34 följande:
    Hej! Lycka till!! Jag har haft 8missfall o i Kalmar gör dom inte mkt.
    Usch, hoppas att det ordnar sig för dig. Jag går och gör utredning privat och fått hjälp på en gång, genom landsting vet jag inte hur lång tid det skulle ta för mig.
  • Maria84

Jag har haft 6 missfall totalt hittills men har nu haft tre på raken så vi har börjat utredning. Hos oss blir det inga kromosomtester osv eftersom vi har barn sen innan.
    Men jag har fått göra vanlig gyn.undersökning, varit och lämnat prover (23 olika som skulle tas så det blev 18 rör!) och sen ska jag göra en undersökning på livmodern där de sprutar in vätska i livmodern..
    Visar inte proverna eller undersökningen nåt så är vi tillbaka på ruta ett igen för då gör de inget för att hjälpa oss.

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507
  • mammatilllilleman
    Maria84 skrev 2010-08-11 20:07:24 följande:
    Jag har haft 6 missfall totalt hittills men har nu haft tre på raken så vi har börjat utredning. Hos oss blir det inga kromosomtester osv eftersom vi har barn sen innan.
    Men jag har fått göra vanlig gyn.undersökning, varit och lämnat prover (23 olika som skulle tas så det blev 18 rör!) och sen ska jag göra en undersökning på livmodern där de sprutar in vätska i livmodern..
    Visar inte proverna eller undersökningen nåt så är vi tillbaka på ruta ett igen för då gör de inget för att hjälpa oss.
    Beklagar dina missfall.
    Vi har oxå ett barn sedan innan men de tog kromosomtest iaf. Men jag räknar med att de inte ska vara nga problem med de, då vår son är fullt frisk.

Tror oxå att jag ska få en undersökning av livmodern när jag ska dit på måndag, och jag hoppas att vi kan få några svar. Håller tummarna för att fortsättningen för dig, inge roligt att inte få nga svar utan bara vara hänvisad till att man har haft "otur".
  • Maria84
    mammatilllilleman skrev 2010-08-11 20:48:12 följande:
    Beklagar dina missfall.
    Vi har oxå ett barn sedan innan men de tog kromosomtest iaf. Men jag räknar med att de inte ska vara nga problem med de, då vår son är fullt frisk.

Tror oxå att jag ska få en undersökning av livmodern när jag ska dit på måndag, och jag hoppas att vi kan få några svar. Håller tummarna för att fortsättningen för dig, inge roligt att inte få nga svar utan bara vara hänvisad till att man har haft "otur".
    Vi fick ta saken lite i egna händer ang utredningen. Sjukhuset ville inte göra nån utredning eftersom vi har två barn sen innan. Så vi vände oss privat och fick komma väldigt snabbt dit.

Enligt läkaren vi går hos så tog de inte kromosomtest om man hade barn sen innan, eftersom man vet att det funkar så långt. Det var bara i vissa fall som de gjorde det. Men det är ju olika från ställe till ställe.

Äggstockarna kommer de inte att göra nån spolning av hos mig då de vet att jag kan bli gravid så nu är det livmodern som ska få en koll.. Om det kan vara nåt inne i livmodern som gör att jag får missfall.
    Ska inte dit förrän den 1 sep, förmodligen..Beror på om mensen tänkt att komma som den ska, måste nämligen göra undersökningen mellan mens och äl.

Är så trött på att det ska gå åt skogen varje gång. Värsta var ju såklart när vi förlorade våran son i v.18 och de inte hittade nåt galet nånstans!
  • mammatilllilleman

Maria84, måste vara hemskt att gå så långt som till v 18 och sen mista den lilla, verkligen ingen som någon ska behöva gå igenom. Önskar dig verkligen stor lycka framöver!

Jag har spolat mina äggledare förut men det gav varken från eller till. Så jag tror att dom ska titta specifikt på livmodern, men jag har inte fått uppgift om att det måste vara mellan mens och ÄL, och det kommer det inte vara.  Men för mig så känns det inte som att jag kommer att få nga svar utan är ganska inställd på att jag får gå lika frågande därifrån. Ska ju dit på måndag så det känns skönt att få det så snabbt efter sommarledighet.

• Bebisdags

Hej!
    Det var ett tag sedan jag skrev nu. Utredningen på sjukhuset har inte visat något utan har mest tagit tid till ingen nytta. Har nu gått till en privatläkare istället som skrivit ut Fragmin, Pregnyl och Prednisolon. Han gjorde ett UL för att kolla att inget var fel på livmodern eller äggstockarna. Sedan tyckte han att efter 4 missfall var det dags att prova allt.

Testade positivt idag (!!) så idag har jag börjat med sprutorna och tabletterna.  Hoppas så att det  ska funka hela vägen den här gången.

Hur har det gått för er andra? Kan verkligen rekommendera alla att gå till en privatläkare om ni kan. Mycket snabbare på att göra något och mer beredda på att testa medicinering. 

• Maria84
    Bebisdags skrev 2010-11-19 14:03:59 följande:
    Hej!
    Det var ett tag sedan jag skrev nu. Utredningen på sjukhuset har inte visat något utan har mest tagit tid till ingen nytta. Har nu gått till en privatläkare istället som skrivit ut Fragmin, Pregnyl och Prednisolon. Han gjorde ett UL för att kolla att inget var fel på livmodern eller äggstockarna. Sedan tyckte han att efter 4 missfall var det dags att prova allt.

Testade positivt idag (!!) så idag har jag börjat med sprutorna och tabletterna.  Hoppas så att det  ska funka hela vägen den här gången.

Hur har det gått för er andra? Kan verkligen rekommendera alla att gå till en privatläkare om ni kan. Mycket snabbare på att göra något och mer beredda på att testa medicinering. 

Vad skönt!
    Här är det ju stopp helt.. Utredningen visade inte ett dugg och då hänvisade de enbart till vikten och jag får inga tabletter eller nåt.
    Så det är bara att kämpa på och hoppas..
  • mammatilllilleman

Bebisdags; Härligt GRATTIS! Håller tummarna, nu ska det fungera för dig

Maria84 hoppas att det blir bra för dig. Ge inte upp!

Jag har inte fått nga fler svar och inga mediciner (hos privatläkare), utan de hänvisar till att jag "bara" haft maximal otur...hmm ja jag kan säga att jag inte är direkt nöjd med det svaret. Men iaf så är jag gravid nu (vecka 6+1) så jag är extremt nojjig, kollar om det börjar blöda hela tiden, överanalyserar allt jag känner och fått till svar att jag inte får ngn extra medicin utan bara ska ta det lite extra lugnt. Jobbigt att inte kunna glädja sig, i min värld så är jag inställd på att jag väntar MF och inte barn tyvärr, men jag hoppas att VUL om lite mer än en vecka ska ge mig glädjande besked.

• Bebisdags

Maria84: hoppas att ni orkar fortsätta kämpa och att ni lyckas till slut. Man får inte mycket stöd av sjukvården så det gäller att vara stark och stå på sig själv. Det är skönt att ha er här att skriva till som upplevt samma sak.  

mammatilllilleman: Grattis till dig också!! Hoppas verkligen att det går hela vägen för dig den här gången även utan mediciner. Vad konstigt att de säger att du "bara haft otur". Min privatläkare sa att efter 4 missfall på rad och inga barn sedan tidigare så var det värt att prova allt. Vad skönt att du ska få göra UL snart. Hoppas verkligen att du får se en liten därinne som mår bra. Då kanske du kan glädjas åt att vara gravid, även om jag vet att det är svårt när man är van att det alltid slutar på samma olyckliga sätt.

Jag är också inbokad på UL om 2 veckor. Om allt är ok då ska jag följas upp varje eller varannan vecka för att se vad som händer de kritiska veckorna och att allt växer och utvecklas som det ska. Det känns skönt att få kolla så tidigt och inte behöva vänta till vecka 10-11 och sedan börja blöda som det gjort alla de andra gångerna.

Håller alla tummar och tår för oss och för alla andra som kämpar för att få bli föräldrar Flört

Svar på tråden Ang missfallsutredning