Pancakes skrev 2010-09-17 10:51:00 följande:
Ja, jag har ju hört att det funkar för flera. Men då ändras ju cyklerna och sånt väl? Vill inte hålla på att mixtra med grejer alltför mycket. Har kört ÄL-tester några månader men tänker sluta med det från och med nästa månad. Mår bara dåligt av det. Vad är det rosenrot gör egentligen?
Min cykel ändrades inte alls. Jag har alltid haft en jämn cykel på 29 dagar och ÄL fallde in likadant när jag åt rr som utan. Här är en länk angående rosenrot.
http://www.naturbiblioteket.se/Rosenrot.html
För mannen: Dessutom visar studien att prostatavätskan normaliserades (viktig för spermiernas livskvalitet och rörlighet) och att halten manliga könshormon påverkades positivt.
För kvinnan: Studier på djur visar att Rosenrot ökar könshormonernas aktivitet. Hos hondjur visade Rosenrot en östrogenlik effekt med ökad fertilitet. Hos handjur visade Rosenrot däremot en testosteron-liknande effekt med en muskeluppbyggande effekt. (Tomsk State University 1987).
Samma forskare testade sedan Rosenrot på 40 kvinnor med utebliven mens och som inte kunnat bli gravida. Rosenrot testades under 14 dagar. 25 av de 40 kvinnorna fick normal menstruation och 11 blev gravida efter ytterliggare några månaders behandling.
I en ännu inte publicerad studie fann Patrica Eagon att Rosenrot har en bindning till östrogena receptorer. En annan amerikansk läkare, Richard Brown, vid Colombia University rapporterar om flera fall där han testat Rosenrot på kvinnor som inte reagerat på standardbehandlingen mot barnlöshet. Flera av kvinnorna har blivit gravida efter några månader med Rosenrot (Herbalgram 2002).