Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
Men det kan inte orsaka mf.
Ja immuniteten kollade de på mig med... tydligen är det mer om man har anlag för autoimmuna sjukdomar... reumatism, sköldkörtelsjukdomar etc.. då kan tydligen kroppen uppfatta fostret/embryot som nått som ska bekämpas och stötas bort...
Jag är lite förvirrad också.. men jag tror det som sker är att bebisens röda blodkroppar bryts ner under graviditeten, " Moderns immunsystem kan angripa barnets röda celler via moderkakan. Lindriga fall kan leda till funktionshinder men vissa svåra fall har dödlig utgång." Men det här sker alltså inte vid första graviditeten utan vid efterkommande om barnet i första grav var positiv och mamman negativ..
Det nyfödda barnet drabbas av "hemolytisk sjukdom", typ blodbrist... en del lättare så det får gulsot (vilket de kan få utan att det har med rh att göra...), andra blodbrist och andra mycket svårare och kan tom dö.
Sprutan får man alltså för att man inte SKA bilda antikroppar mot bebisen Rh+ faktor... . Om man gör det så kan alltså nästa graviditet leda till att barnet drabbas av grav blodbrist och föds jättesjuk. Men jag kan inte se någonstans att det skulle öka risken för mf, men det är säkert som med allt annat.. alla är oense!
Har läst runt en massa nu, friskat upp mina kunskaper också, på en del ställen verkar man ge sprutan om man får mf före v6 men på andra ställen först om man får mf efter v12... å det hänger säkert ihop med oenigheten om när moderkakan verkligen tar över all funktion från gulekroppen...
Leaeva du fick mig precis att GAPSKRATTA rakt ut på pendeltåget. Nu behandlas jag som psyksjuk men det tar jag!! Jag hade velat se din sambos min! Hahaha!!