Inlägg från: sugarrush |Visa alla inlägg
  • sugarrush

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Pixan: Ja, jag tycker att det ligger mycket i det MCT säger, att man inte ska sätta livet på "stand-by", utan försöka att sysselsätta sig och göra saker som man tycker om. Jag tränar även nu exempelvis men har trappat ner på det lite och gör lite lugnare aktiviteter. Snart ska jag ex. träffa en träningsrådgivare nu snart och få en genomgång vad för styrketräning som är bra nu under gravditeten.

Man får göra det som känns bra för en själv helt enkelt. Många säger ju att "en normal graviditet klarar träning och sex och kaffe" men jag vet att jag själv skulle förebrå mig enormt om något skulle hända igen. Den oron som jag skulle få om jag ex. hade sex nu den ORON tror jag kan vara ohälsosam för graviditen, även om själva sexet kanske inte skulle skada.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Pancakes skrev 2011-02-14 11:10:08 följande:
    Precis, även om jag tror att det inte är nån fara så är säkert oron jobbigare för dig. Ta det lite lugnt nu för din egen sinnesros skull och sen när du varit på ultraljud och börjar känna dig lite mer trygg och säker på att den lille stannar kvar kan du ju ta upp alla de där grejerna igen. Jag var rätt skraj för det där med träningen i början och tog det lugnt och nojade mig en massa. Sen framåt vecka 18 så försvann nojorna när man känner sig mer trygg och säker på sin kropp på nåt sätt. Nu i vecka 26 tränar jag massor (men inte på samma sätt, undviker hopp och sånt) och det känns jättebra och man känner liksom vad kroppen klarar av och inte klarar av. Men i början vet man varken ut eller in och man har liksom ingen "kontakt" med bebisen och därför är det svårt att känna hur ens tränande påverkar den.
    Vad klok du är!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Pancakes skrev 2011-02-14 11:28:08 följande:
    Tack :) Detsamma!
    Det spelar liksom ingen roll hur många som säger att "det är ingen fara", tycker du att det känns jobbigt så är det så helt enkelt.

Ja så är det verkligen.
    Alla menar ju väl, men jag tycker det är skillnad på om man tidigare fött barn och haft en frisk graviditet. De VET ju av egen erfarenhet att för just dem gick det kanon att motionera och sexa och sånt. Men för oss som aldrig har nått längre än till våra missfall, vi kan ju inte veta säkert att vi skulle klara en "normal" graviditet", även om sannolikheten talar för att vi skulle göra det.

Jag fick mf efter hård träning och sex i första graviditeten, och även om alla säger att det inte var det som gav missfallet, så kan inte mitt hjärta riktigt fatta det, för det var ju då blodet kom. Jag klandrade mig själv massor efteråt. Jag skulle aldrig få för mig att utmana mig själv nu och mina nojor i första trimestern, och därmed få dras med en högst ohälsosam oro fram till nästa VUL.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    pixerpie skrev 2011-02-14 18:02:25 följande:
    Nä, inget utslag imorse! Blä för oviss!!! het
    Hoppas det blir ett bättre streck snart! Hoppas hoppas!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Ja, det var verkligen fantastiskt att se sin lilla bebis på VUL idag. Är så enormt lycklig att jag nästan kan gråta av glädje. Efter tre missfall verkar det som om det äntligen kan gå vägen.

Så kommer det gå för er alla så smånngom det vet ni väl?! Ni kommer också få se er lilla bebis med viftande armar och ben och pickande hjärta.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Bellas7 skrev 2011-02-16 14:12:57 följande:
    Sugarrush fick du tre mf på rad?

Ja. Jag fick tre mf förra året. Ett mf i juni i v. 8, ett ma i september som upptäcktes v.9 på ett VUL, samt ett mf i v. 5 i november.

Det SÖG! Jag har aldrig varit så nere någonsin. Jag var inte glad igen förrän någon gång i slutet av december. De gjorde en missfallsutredning i december men hittade inga fel.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Har du bett om att få en utredning leaeva? Det var jättebra tyckte jag, de kollade lite olika grejer. Många saker går ju att åtgärda så det är ju kanon att få reda på det om det är ngt som är "fel".
    Det var förresten efter utredningen som jag fick progesteron utskrivet vid min graviditet, samt tidiga VUL nu.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    Bellas7 skrev 2011-02-16 16:22:49 följande:
    Gjorde utredning förra för ett par år sedan. Ofrivillig barnlöshet inget fel..

Har progresteron utskrivet och tidigt vul v 7,9,11,13 pga tre. MA för ett par år sedan
    Gah, vad frustrerande!

Jag har inte fått lika många, fick två VUL på sjukhuset, i vecka 9 (det som jag hade idag) och vecka 13. Men så bokar jag några privat också för att kunna känna mig lugn - hade ett v. 7  och ska även ha ett KUL-ultraljud vecka 12. Sedan så tänkte jag gå och höra på hjärtat i vecka 10-11 någon gång hos BM.

Hoppas du lyckas snart, KÄMPIGT att ha jobbat så länge. När vi väl får barn kommer de verkligen vara otroligt efterlängtade! Jag håller tummarna!
    Fjärde gången gillt?
  • sugarrush

Ååååh Mimmi, vad fantastiskt fint din sambo/fästman gjorde. Ett stort stort grattis!
    Jag fick också en tår i ögonvrån, så vackert. Jag förstår att du är lycklig, med en så underbar kille kan man inte vara annat.

Fjärde gången gillt?
  • sugarrush
    FruW skrev 2011-02-17 07:56:58 följande:
    Tack så mkt!! Jag är jätteglad :) känns t o m lite som att jag inte vill plussa den här månaden, för då kan vi inte ha bröllopet som planerat i november, om det skulle funka hela vägen.. Så win win för oss just nu :)
    Hihi, och just därför kommer du säkert att bli på smällen just den här månaden!
    Underbart mimmi, är så glad för din skull!
    Fjärde gången gillt?
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3