Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
Ibland är det bra att informera några på jobbet så de har lite förståelse för att man är lite "off" ett tag, om det är någon man känner att man kan lita på.
Mimmi!
Jag höll på i det oändliga med att ljuga och försöka spela normal när man fick sådana frågor.
Men till slut orkade jag inte få frågor längre.
Då började jag faktiskt svara "jo, det är såhär att vi faktiskt precis har haft ett missfall", om jag kände personen ifråga hyfsat bra, ex. om det var en nära kollega eller någon i bekantskapskretsen. De flesta brukar bli helt chockade, som om det vore något superovanligt. (De flesta fattar inte hur vanligt det är med missfall och att de garanterat har flera i sin omgivning som varit med om det, bara det att folk inte pratar om det. )
Ett sådant, ärligt svar har faktiskt funkat bra och de som frågat har skämts, såpass att de nog aldrig mer kommer våga fråga mig något sådant. (Min kollega till exempel, han skämdes i flera veckor. Nu när jag är gravid kommer nog dröja tills jag fött innan han vågar fråga... )
Men alla vill man inte berätta sådant för. Till dem har jag bara sagt "ja, det hade ju varit trevligt med barn, OM jag nu hade kunnat få det". Vill de veta så frågar de vidare. Är ni inte nära vänner så byter de förmodligen samtalsämne bara.
Jag vet hur jävligt det är med frågorna. Men du vet, snart är du gravid igen..... jag bara vet det.
KRAM!
Håller tummarna leaeva för att de ska bli starkare imorgon bitti!
MCT du finns i mina tankar! Stor kram!
MCT, jag beklagar att cytotecen inte funkade.
Men du, jag har själv faktiskt enbart positiva erfarenheter från skrapning.
Ingen lång blödning efteråt, ingen stark smärta eller så. Och jäkligt skönt att vara sövd och slippa vara med om att det kommer ut.
Tänker på dig och hoppas det går bra nu.
MCT, bra att du åkte in direkt!
Jag fick oxå en infektion i livmodern efter mitt ma, upptäcktes genom att jag fått ont. Jag fick två sorters antibiotika jag också och de tog några odlingar (som inte visade ngt). Efter bara några dagar med kuren kände jag mig som vanligt igen, och cykeln tuffade på som vanligt, den påverkades inte alls. Men jag kände precis som du, "ska det aldrig vara nog?!?!?"
Tänker på dig! Finns här för dig!
Kram!