Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

FruW skrev 2010-06-03 17:12:21 följande:
    Flyttade ner mig på listan..

Wow ODD - vilka streck!! Så fina var aldrig mina den här gången, måste va en riktig stark o snygg liten där inne Flört GRATTIS!!

Happiness - jag vill gärna se dina streck! Du som har koll på IVF, kan det vara ett bra alternativ om man får många missfall när man försöker "på vanligt sätt"..? När det gäller progesteron, kan det hjälpa mot tidiga missfall, vet du det? Läste ngnstans om att man kunde beställa det receptfritt.. Men har nog lite mer förtroende för det om det kommer via läkare..

Så, nu ser jag fram emot början av juli istället!
    Funderar på dina frågor.....enligt min läkare så beror till största delen av MF på att embryot helt enkelt INTE är livdugligt. Så på ett sätt hjälper ju iVF för att ägget blir ju befruktat, då måste det ju vara en stark simmare ( om man inte ineminerar spermien i ägget) sen måste det överleva i två dygn i taskiga förhållanden. Många ägg dör ju på vägen här. Jag hade 5 fina ägg från början men det var egentligen bara ett som överlevde alla celdelningar fram till dag 2. Jag hade 5 st blastomerer i ägget dom återsatt. (delningar, bubblor). Så här har ju skett ett urval.

Det finns en sida (har själv inte varit där) men hört gott om den där man kan köpa progesteronwww.hormoni.se/progesteron 

Men jag har för mig att det är ytterst sällan det är något vajsing med prog. men har man haft flera MF skulle jag testa allt. Jag tar prog. eftersom kroppen själv producerar väldigt lilte under IVF. Min kropp fattar ju inte att den ska bli gravid eftersom dom dagarna det tar för ägget att vandra ner och den naturliga progesteronhalten ökar existerar ju inte. Så i normalfall behöver man inte tillsätta prog.

Om du har haft flera MF skulle jag göra en utredning alla gånger. Om du inte vill göra det ska du gå ner till din VC och be dom ta lite prover på sköldkörteln. Alltså TSH..Hur har du det med din ämnesomsättning tex? Har du gått upp i vikt? Är du trött?
  • Happiness
    FruW skrev 2010-06-03 18:57:19 följande:
    Happiness - jag går till en privat gyn som är känd i området här för att vara duktigt på fertilitetsproblem.. Behövs det så får jag nog en utredning så småningom, han nämnde vid förra besöket att det finns ivf o annan hjälp, mest så att jag inte skulle oroa mig så tror jag.. Har testat sköldkörteln, och enligt gyn hade jag jättebra värden. Läkarn säger att "allt ser såå bra ut så" o ser inga problem (ännu!) Men jag skulle behöva gå ner en del i vikt, så jag får ner mitt BMI... kämpar med det men det går så där! Kanske får jag nu moroten (läs sparken i baken!!) jag verkligen behöver för att lyckas med det där! Hoppas att det kan hjälpa mig så att jag får behålla nästa lilla krabat som vill flytta in...

Kan man sätta upp en stor skylt tro - ledig bostad finnes! Mat o värme ingår, samt väääldigt trevliga hyresvärdar Flört Japp - ska genast lägga upp en annons på Blocket!

Happiness - tack snälla för att du svarar på mina frågor! Visst känns det som om man vill göra allt - om det innebär att leva på broccoli resten av livet så får jag väl göra det då..
    Alltså mitt BMI är inte så lågt det heller 27 har jag. men det beror på att min ämnesomsättning är åt skogen. Under min fertilitetsutredning fann dom ju att mitt TSH var för högt (hypoteros) så nu äter jag Levaxin. Men detta gör att jag har svårt att bli gravid.

jag blir jätte glad att dina värden ser fina ut. Kommer du ihåg exkat vad du hade för värden? Och vad det var han mätte? Om du inte vet det eller fick reda på det tycker jag du ska ringa sek. och be att hon läser upp dom för dig. Många läkare vet nämligen inte om dom nya referens värdena. Förr sa man att TSH var OK om det inte var ögre än 4,5. Idag vet man (detta är dagsnytt) att TSH inte ska ligga över 2,5. Ska man bli gravid ska det helst ligga runt 1 och där under. Eftersom du och jag är lite stor växta så är det en idé att kolla detta extra noga. Sen vet jag att dom flesta gör IVF upp till 30 i BMI.

Jag håller alla tummar för dig men som sagt har du haft flera MF så tycker jag du ska sätta upp dig på kö till landstinget. Det kan ta lång tid innan det händer något och klockan tickar om du sen ska göra IVF ja då får du lägga på ett år till kanske. Så nej jag hade inte väntat..

Tror det är att fertiliteten dalar till 25 procent efter 35 så jaaaa nä utnyttja sjukvården nu. Vänta inte tryck på din gyn. Ring till sjukhuset där du bor för att sätta upp dig på utredning.

Önskar dig LYCKA TILL!!!!!
  • Happiness

Jaha så har vi dagens dopp i grytan bild. Tycker strecket fortfarande är klent....menmen
    Om ni vill se en större bild kolla i galleriet. Puss!!
    100604

• Happiness

Ovan visar en bild på det embryo som jág har i magen nu. som ni ser har den 5 blastosar (delat sig femgånger). Den är från dag 2. puss igen!

• Happiness

ODD: Vilken bra idé ska genast ta bort den

Äggutaget (som man kan räkna som ägglossning): 21/5
    ÄL DAG: 15
    Cykeldag: 27
    RD-Ruvardag ( den första dagen efter embryoåterföring): 12

Finna dom som plussat på RD 8 men det är ovanligt. Ovitrellen som innehåller hCG påverkar resultatet 10 dagar. Tar progesteron 3 gånger om dagen nu. Har officiell Testdag på söndag. När jag tagit det ska jag ringa till fertilitetskliniken och meddela. Det kan ju hända att ägget släpper. Om det är pluss ska jag fortsätta ta prog 3 gång/dag i 6 dagar.

Vissa fortsätter att ta dom och jag vet inte rikigt varför....ska ta upp det med dom. Så ja det är nog ett svagt pluss på stickan nu men det är ändå söndag som räknas. Sen ska vi se vad som händer när jag slutar med proggisarna orkar den lilla vännen hålla sig kvar då?

Jag önskar alla en underbar dag!
    (P.S Jag kopierar nog denna info och lägger under IVF-trådarna D.S)

• Happiness
    Odetta skrev 2010-06-04 08:49:37 följande:
    ...som jag tyvärr dock inte har en bild på då kameran behövde laddas. Men jag har bilder på testet från dagen innan och 2 dagar efter om du vill se
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
    Jajajaja det vill jag gärna se. Älskar att kolla på bilder....Love it!
  • Happiness

ODD: Känner du något? har du börjat må illa? Ett säkert tecken för mig är att jag som annars älskar kaffe kan bara inte få ner det. så känner jag inte alls nu. Tycker om det som vanligt...Hmmmm fast det är klart det var ju inte så tidigt egentligen. Nä illamående och piss kommer nog om 2-3 veckor.

Tuttarna är uppsvällda men det kan dom också bli av progesteronet. Vad känner du?

Tänk om det går vägen för oss bägge nu ODD. Då ligger vi nästan på dagen lika. Detta är ju alldeles LJUUUUUUUUUUUUUUUUVLIGT!!!!!!!

Som ni märker börjar jag hoppas på rikigt nu. Farligt! Ack man blir ju så besviken...

• Happiness

Vad 17 är det med FL idag? Det går ju knappt att skriva.

Underbart ODD! Vilka fina bilder! Jag kan sitta och titta på blåa pluss hela dagen. Det är livet!

Du har så rätt så...mitt streck är lite starkare än ditt ÄL +12. Skönt att se att jag ligger ungefär rätt i färgmängd. Min läkare sa att det var helt OK att ha sex. Embryoåterföringen skulle inte påverkas av det. jag och min man resonerar så här att vi håller oss fram till söndagen nu. Jag vågar inte riska något. Men vi hade sex för en vecka sen typ.

jag har "bara" haft ett MA så jag vet inte rikigt vad som gäller för flera, men jag har för mig att jag läst någonstans att om man haft flera så kan man ta det lite lugnt.

Du har ju ett sånt öerhört fint pluss idag så ditt embryo växer så fint där i din magen. Är det inte så att Trombylen kan ge lite sköra slemhinnor? Jag tycker du ska vänta några dagar med sex för att vara på säkra sidan och den lite skadade slemhinnan får läka sig. Om jag hade varit du skulle jag ringt till den fertilitetsläkare som du var hos och verkligen fråga. Självklart vill man ha svart på vitt.

KRAM!

• Happiness

TACK ÄLSKADE VÄNNEN!!!! Ja både du och jag har kämpat för detta längelänge. Det har varit roligt att fäöjas åt på denna resa men stundtals har vi ju brutit ihop. Det känns väldigt underligt att vara (nästan) framme vid målet efter alla dessa ÄL-stickor och GRAV-stickor. Ojoj!!!!! Men det har varit värt varenda krona. Skulle göra om det igen ...LÄTT!!!!!!

Förhoppningsvis börjar något nytt nu och vi kommer inte att finns i denna tråden längre. Jaha så blir jag redan nostalgisk och sentimental. Haha det är jag i ett nötskal. Separationsångest från en tråd...Man måste ju le.

Men som sagt jag kommer häcka här ett tag till INGEN överflyttning för min del innan jag vet att någon har växt in i mig.

KRAM!

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3