Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Odetta skrev 2010-07-09 17:15:03 följande:
    Happiness:

Haha, du skrev precis det 1000:de inlägget i tråden...lite coolt

Äsch....är ledsen idag för idag fyller min äldsta tös 10 år. Idag har jag varit mamma i 10 år....och nu sitter jag och vet inte vilken tid jag ska få prata med henne. Var först bestämmt klockan 20, sedan klockan 17 och sedan fick jag mail och mailade tillbaks och nu vet jag inte vilken tid alls. klockan är 17 och jag sitter här...men ingen dyker upp

Men men...
    Får jag ingen present eller nått? *skojar* Jag har ju redan fått den allra finaste presenten och det är hälften tack vare dig! Andra hälften är grisen...Haha! Jag pratar inte om min man nu...så ingen missuppfattar *asg* Det är en typ av medicin jag snackar om.

ODD: Grattis till dig på födelsedagen! Tänk för 10 år sen födde du ditt första barn. Du måste varit rikigt ung då (du är fortfarande vacker ) Ja den första förlossningen är säkert speciell. Jag har ju inte ens kommit till min andra än. Men jag lovar att jag ALDRIG kommer glömma min. Fick helt klart en nära-döden-upplevelse. Jag lovade mig själv och min syster att aldrig mer skulle jag bli gravid. Haha! Det har jag brutit nu. Tänk vad minnet kan spela en ett spratt. Hur var din förlossning ODD? Ont? Lustgas? Epidural? Stöd? Doula? Vikt/längd på barnet? Komplikationer?

**********************************************LOVE ALWAYS*************************************************
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-07-09 17:42:17 följande:
    Tack sötaste finaste Happi!!!! Vet du att du är den första som gratulerar mig idag? Blev alldeles tårlgd....tack!!!!!

Ja....mamma i 10 år, inte illa va? Förlossningen var ett 18 timmar helvete...haha! Jag gick in med attityden att "det hääääär klarar jag uuuuuutan smärtlingring!" ASG...nyblivna 20-åringar är bra naiva (i alla fall jag) Provade TENS, akupunktur och lustgas (aldrig mera lustgas.....EVER) och till slut bad jag om epiduralen. Sedan gick det faktikt hur bra som hellst...epidural är KUNG (och läkaren blev hjälteförklarad). Krystning i kanske en kvart och ut kom en mosad liten 3890 gram och tror hon var 52cm lång FLICKA! (Jag trodde hela graviditeten att hon var en pojke....hade typ inte ens ett flicknamn). Ja....så var jag mamma (och min mamma som var med blev mormor)

Haha...nu med allt som allt 4 förlossningar i bagaget känner jag mig som värsta proffset...så har ni frågor så hojta bara till....älskar att prata förlossningar (har velat bli Barnmorska så länge jag kan minnas men bestämde mig för ett annat yrke när jag insåg hur lite arbetstimmarna och familjelivet passar ihop...)

***kraaaaaaaam***

Tack tack själv ODD! Mycket bra med lite förlossnings info. Om epiduralen är KUNG så är du ett ESS på att föda barn. Jag kommer fullkomligt bombadera dig med frågor när det närmar sig. Be aware!

Du skulle passa som BM...suck jaja skolbarnen får VERKLIGEN uppskatta dig nu när dom svenska mödrarna går miste om en ypperlig barnmorska. Jag hade världens skit barnmorska. Demon Hon stod och tittade på fotboll under min förlossning. Tömde mig inte på urin. La mig på sidan och la upp benet på en gynbenskål. Det enda var att skålen var vänd åt andra hållet så dom vassa kanterna trycktes in i benet. Låg så i flera timmar. När jag sen skulle krysta och jag låg rätt...4 BM var i rummet ja då kunde jag inte trycka ifrån med det benet. Hon gjrde inte mycket rätt....Margareta hette hon....Hon hade stora vinterkängor på sig i förlossningsalen. 

Hon har fixat så jag har fått förlossningsrädsla. Så denna gången blir det Doula. JA det skulle du bli sen ODD....shit vilken bra Doula du skulle bli. Hade bott här nere hade jag valt dig BUMS! Men krysta ut barnet på en kvart...nja det klarar jag nog inte.

Dom här frågorna ang.förlossning var bara dom 5 första av 1000 ungefär...en krusning på vattenytan. Lovar att sprida ut dom lite snyggt. Hade bestämt mig för kejsarsnitt vid mitt förra MA p g a den förra upplevelsen. Har ju blivit fullständigt traumatiserad, men med lite hjälp kanske jag vågar nära mig en förlossning i tanken nu. Vill faktiskt inte göra ett kejsarsnitt.......

Kollar om du är inne senare ODD....har fått TSH provsvar idag. Herregud vad snabbt grisen funkar lämnade blod den 2 juli då låg det på 0,43, 7 juli 0,27. Jobbigt att förklara bara hur det kommer sig att värdena sjunker så snabbt. HAha!

*******************************GRATTIS IGEN PÅ 10-årsdagen!!!**************************************************

• Happiness
    MCT79 skrev 2010-07-09 17:52:04 följande:
    Hej på er..

Depp dag idag.. tokmycket på jobbet, hinner knappt kissa... blöh. En vecka till sen har jag iaf semester.

Är det någon av er som vet om man får svårare att bli gravid efter utomkvedshavandeskap? KÄnner mig så pessimistisk nu... å äldre blir man...
    Nej inte utomkvedes...men graviditet generellt. Mina hormoner ballade ju ur tack vare graviditeten (antagligen). Det var efter MA:t som TSH blev för högt. Du som är syrra kan du inte be någon snäll doktor att ta TSH och fritt T4 just in case off? Progesteron är ju inte dumt att ta heller. Kram
  • Happiness

mimmi80: Jag gick tillbaka i dina inlägg för att kolla dina värden. Du skriver att du har 9 på fritt T4. Jag det är faktsikt lågt. Men det TSH är ju normalt. Kan du inte kasta ut dina fråga i sködkörteltråden? Fråga om någon kan tolka dessa svar om det finns anledning att testa igen eller ev. beh. Jag själv hade ju fritt T4 11 och TSH 5.45. Så ditt TSH verkar bra. Det är det andra jag tänker på. Kan du inte fråga vad som gäller om man har lågt fritt T4 med lågt TSH. Nu vet jag inte rikigt om du känner några symtom. Har du läst på symtom/hypo?

Typiskt är:
    Trötthet
    Nedstämdhet/deperession
    Torrt hår hud
    Vikt uppgång
    Infertilitet

Hur är din cykel? regelbunden? Har du haft utslag på dina ÄL stickor? Pergo ger man bara om man inte har egen ÄL. Läkarna är inte särskilt förtjusta att skriva ut det. För att kolla om man haft ÄL tar man ett Progesteronprov dag 23 i cykeln. Om man själv har ÄL ska man INTE ta Pergo.

• Happiness
    Odetta skrev 2010-07-09 22:58:39 följande:
    Tack söta ni för era gratulationer!!!!!

Jag fick prata med henne till slut, 30 minuter efter den senare av dem utsatta tiderna. Jag hade inte skickat hennes present till henne för jag tänkte att vi skulle öppna det tillsammans med webcameran och det gjorde vi

Tack igen för ert stöd....det betyder så otroligt mycket så ni anar inte!

***bamsemegakramar till er alla underbara***
    Vad glad jag blir. Loggade in för att kolla hur allt gått för dig. Vad härligt du och din dotter verkar ha haft det. Hoppas hon blev glad för presenten. God natt alla världens bästa mammor gamla, nya och blivande.

********************************************HAPPY********************************************************
  • Happiness

mimmi80: Funderar lite.....har du funderat på någon utredning? Har du gjort någon tilloch med? Du har ju haft 3 mf har någon prtat med dig om mf-utredning?

Jag tycker du ska gå till botten med detta. Speciellt nu när du känner att både familj och du själv börjar få rikigt svårt att hantera situationen.

Referensintervaller på T4 verkar som att dom skiljer sig litegrann från landsting till landsting. Jag tycker du ska ringa upp och fråga efter referensintervallet och ta dina provsvar. JÄTTE härligt att du har en fin regelbunden menscykel med ÄL.

****************************************KRAM FRÅN MIG*************************************************

• Happiness
    kajsalisa skrev 2010-07-09 20:17:45 följande:
    VUL menade jag ju förstås. Ibland springer fingrarna iväg på tangenterna utan att jag hinner tänka... ;)
    kajsa-lisa: Vart gick du i GBG för att göra det tidigt? Har tidigare gått till Barnmorskegruppen...men jag vill inte betala 600 kr nu. 

Hur är det nu igen, vanliga BM gör inte VUL va?  Ska till BM den 13 juli. Ska säga att jag är väldigt orolig efter missfallen jag haft och om dom kan kolla. Undra bara om dom ser något..Kramis
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-07-10 10:53:04 följande:
    Happiness; jag går på barnmorskegruppen och fick tidigt (v 11) ul där, men vet inte om dom erbjuder tidigt vul. Kolla med Mammamia (tror jag det heter). Kramis

Jo jag har gått på barnmorskegruppen men dom tar 600 kr för ett VUL och det tycker jag är lite saftigt. Mamamia har jag för mig tar ännu mer. Har inte lust att betala en cent till något privatföretag igen efter att precis har blivit skinnad på 30.000 kr. För mig är det landstinget vård som gäller i framtiden

KRAM

• Happiness
    ODD: Jag har lite panik...ska ju till BM den 13. Tror du hon får lov att göra VUL? Får BM det? Alltid läkare som gjort på mig tidigare. Behöver inte se något hjärta...vill bara se om det är något där eller ev. tom hinnsäck.
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-07-10 14:28:54 följande:
    Det brukar inte handla om ifall BM FÅR göra vul/ul utan snare om de har tillgång till utrustningen tyvärr. Jag skulle nog ringa till KK och dra till någon "aj-jag-har-ont-och-är-liiiiiiverädd-för-utomkveds " historia så brukar man få komma in...

Men du är ju bara i v5 och hur elakt det än låter så är det så gott som meningslöst att titta nu. Dem kan se ATT du är gravid, men inte HUR DEN MÅR. Såhär tidigt syns det oftast liksom inte mer än en tjock slemhinna och kanske kanske en uppklarning...men bebis syns inte ännu.

Så gå till BM den 13. och förklara för henne hur otroligt orolig du är och hur svårt du har att ta till dig det hela...hon kanske har en jättebra idee (hon kanske kan remittera dig till VUL tex) Och så försöker du få ett vul i v7.

Jag vet att det känns skitlångt borta att vänta till v7 när man bara är i v5, men i v7 kan man faktiskt se saker och ting (och då för det mesta även ett hjärta som slår)

Annars har jag inga tips på att få tiden att gå snabbare...den känns som dem kryper fram i snigelfart, men rätt som det är så är du där! Jag gick in i v11 idag....känns superkonstigt och hur fasiken gick det till liksom? Tiden som kryper fram så sakta...

STORA KRAM till dig vännen! Jag förstår din frustration *kramkramkram*
     ODD: Varför jag vill göra ett VUL är för att se så det sitter något där. Att det inte är utomkvedes och att det inte bara är "tomt". Jag gjorde VUL i vecka 5 förra graviditeten och då gick det hur bra som helst att se att det satt där och att embryot satt på rätt plats i livmodern. Då åkte jag till ett lite mindre sjukhus här i GBG och läkaren var hur gullig som helst . Jag hade haft en liten blödning och fick komma in samma dag. Hon berättade att hennes dotter var i samma vecka och att hon precis hade gjort ett VUL på henne.

Kan ju göra så här....går till BM den 13 och hör om hon kan göra ett VUL där och då. Vår MVC finns på sjukhuset så jag tror dom har utrustningen . Gyn har dessvärre semester nu så hon kan inte ropa in en gyn läk men som sagt BM har kanske kompetensen för att göra ett VUL. Ska  Googla på det. Kan hon inte det, ringer jag till det andra sjukhuset och frågar om jag får tid ganska omgående. Tror ändå det är semester tider nu på Sveriges sjukhus. Men sen finns det ju alltid ett tredje alternativ och det är ju att åka till gynakuten på Sahlgrenska. Urk! Sist jag var där var det någon läk.praktikant som fick för sig att ta cytolog prov på mig när jag hade blödning. Det går inte att analysera ett blodigt cytolog prov. Det säger ju allt om dennes kompetens.

Hmmm....oavsett så ber jag BM remittera mig till gyn.läk. men det får ju bli på ett annat sjukhus då eftersom det har semester stängt här. Men det borde ju finnas något sjukhus med jobbande gyn som hon kan remittera till.

Jaja det löser sig alltid. Den BM jag ska ha är supergullig. Gick till henne för 20 år sedan
    ********************************************KRAM**********************************************************
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3