Odetta skrev 2010-07-10 14:28:54 följande:
Det brukar inte handla om ifall BM FÅR göra vul/ul utan snare om de har tillgång till utrustningen tyvärr. Jag skulle nog ringa till KK och dra till någon "aj-jag-har-ont-och-är-liiiiiiverädd-för-utomkveds " historia så brukar man få komma in...
Men du är ju bara i v5 och hur elakt det än låter så är det så gott som meningslöst att titta nu. Dem kan se ATT du är gravid, men inte HUR DEN MÅR. Såhär tidigt syns det oftast liksom inte mer än en tjock slemhinna och kanske kanske en uppklarning...men bebis syns inte ännu.
Så gå till BM den 13. och förklara för henne hur otroligt orolig du är och hur svårt du har att ta till dig det hela...hon kanske har en jättebra idee (hon kanske kan remittera dig till VUL tex) Och så försöker du få ett vul i v7.
Jag vet att det känns skitlångt borta att vänta till v7 när man bara är i v5, men i v7 kan man faktiskt se saker och ting (och då för det mesta även ett hjärta som slår)
Annars har jag inga tips på att få tiden att gå snabbare...den känns som dem kryper fram i snigelfart, men rätt som det är så är du där! Jag gick in i v11 idag....känns superkonstigt och hur fasiken gick det till liksom? Tiden som kryper fram så sakta...
STORA KRAM till dig vännen! Jag förstår din frustration *kramkramkram*
ODD: Varför jag vill göra ett VUL är för att se så det sitter något där. Att det inte är utomkvedes och att det inte bara är "tomt". Jag gjorde VUL i vecka 5 förra graviditeten och då gick det hur bra som helst att se att det satt där och att embryot satt på rätt plats i livmodern. Då åkte jag till ett lite mindre sjukhus här i GBG och läkaren var hur gullig som helst
. Jag hade haft en liten blödning och fick komma in samma dag. Hon berättade att hennes dotter var i samma vecka och att hon precis hade gjort ett VUL på henne.
Kan ju göra så här....går till BM den 13 och hör om hon kan göra ett VUL där och då. Vår MVC finns på sjukhuset så jag tror dom har utrustningen
. Gyn har dessvärre semester nu så hon kan inte ropa in en gyn läk men som sagt BM har kanske kompetensen för att göra ett VUL. Ska Googla på det. Kan hon inte det, ringer jag till det andra sjukhuset och frågar om jag får tid ganska omgående. Tror ändå det är semester tider nu på Sveriges sjukhus. Men sen finns det ju alltid ett tredje alternativ och det är ju att åka till gynakuten på Sahlgrenska. Urk! Sist jag var där var det någon läk.praktikant som fick för sig att ta cytolog prov på mig när jag hade blödning. Det går inte att analysera ett blodigt cytolog prov. Det säger ju allt om dennes kompetens.
Hmmm....oavsett så ber jag BM remittera mig till gyn.läk. men det får ju bli på ett annat sjukhus då eftersom det har semester stängt här. Men det borde ju finnas något sjukhus med jobbande gyn som hon kan remittera till.
Jaja det löser sig alltid.
Den BM jag ska ha är supergullig. Gick till henne för 20 år sedan
********************************************KRAM**********************************************************