Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
LillaMy3 skrev 2010-07-16 21:02:12 följande:
Bara kasta på Men det var svåra frågor... Jobbar inte i sverige längre så jag har inte stenkoll på det som inte är godkända prep i sverige, men armour thyroid bör vara ett licensprep. Det är, om jag inte mins helt fel, ett preparat som är tagit från sköldkörteln på gris och innehåller därför lite mer (både t3 och t4) än "vanlig" levaxin som bara är syntetiskt T4.
De andra måste jag kolla upp.
Slog upp Porcine och det betyder "grisliknande" skulle tippa på att det kanske är liknande armour thyroid fast antagligen inte godkänt som läkemedel eftersom jag inte hittar det bland dem, utan var tvungen att googla. Det betyder att framställningen och säkerheten inte är så strängt kontrollerad som för lm.
Adrenal låter som någon form av kortisonprep. Adrenal gland, binjuren, producerar ju kortikosterioder man behöver i kroppen. Adrenal kan kanske ha med det att göra. Känner inte till det.
Ska i september träffa en gammal läkare som jag vet tidigare i sin karriär förskrivit det...men jag är tveksam till att han gör det idag. Jag känner mig mycket uppgiven och har t o m varit beredd att åka till en läkare i Finland för detta. Äter Porcine istället men det går ju som hälsopreparat och jag vet ju inte dom exakta mängderna jag får i mig. Nu när jag är gravid måste det ju vara väldigt viktigt att jag vet vilken mängd jag får i mig (Hypotyreos kan orsaka MF) Tog TSH för 2 veckor sen och låg på 0,5 ca. Men det är inget stabilt värde.
Fick MF i juni p ga av att jag inte läkaren inte höjde dosen Levaxin. Efter det tröttnade jag på läkare som struntar i denna patient grupp och började med Porcine. Idag mår jag mycket bättre...men som sagt får jag Armour kan jag hålla reda på dosen och det är ett exakt värde. Det går inte Med Porcine.
Tack för att du kollade! Tar Adrenal idag tillsammans med Porcine. Adrenalet är natrurlig binjure från svin. Tar det för att stötta upp binjurarna. Vet du något mer om detta eller kan hänvisa mig någonstans är jag dig evigt tacksam. KRAM!
P.S Du skriver att Porcine inte är godkänt som läkemedel, men kan det ändå innehålla samma som AT? D:S