Inlägg från: barnlängtan2011 |Visa alla inlägg
  • barnlängtan2011

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Tack för era svar!
    Känner spontant för att försöka och hoppas på det bästa och mest sannolika. Eller ja det mest sannolika är ingen graviditet alls och det hoppas jag ju inte på, men ett foster eller kanske två.  Chansen för graviditet stiger till 15% från ca 8% när man har tre äb.

Har läst och läst hur många artiklar som helst nu men kommer inte fram till något. Risken verkar vara rätt liten, men varierar lite mellan olika studier, blir inte klok på siffrorna, men vi pratar om högst några procents risk för trilling. Risken verkar dessutom inte vara direkt korrelerad till antalet av de stösta äb utan mer till totala antalet större än 12 mm samt til östrogennivåer, kanske borde ta det imorgon.

Har dessutom bara en äggledare, på vänster sida och två av äggen är på höger sida och ett på vänster. Vet inte hur vanligt det är att äggen tas upp av andra sidans äggledare, förekommer ju, men det kan väl inte vara det samma som om man har äl på rätt sida?

Ska göra vul imorgon, även om dr trodde att det inte skulle vara någon skillnad i antalet äb. Har tur och arbetar på kk så viss kompetens finns även om det inte göra klomifenstimulerigar där.

Fimpen: vilken vecka upptäcktes trilinggrav i? VIlken vecka gjordes reduktionen i? Har oxå läst att i 40% av trillinggrav så dör en trilling i första trimestern.

Metformin kan säkert vara bra, finns mycket väl dokumenterat hur kvinnor med pcos kan få regelbundna cykler med metformin, ännu bättre resultat får man i kombination med pergo på graviditetsfrekvens. Vet inte dosen, måste ju vara individuell, kolla fass. Eller gör en liten artikelstudie i pubmed.com. Kan väl dock ha en del trista biverkningar.
    Skulle faktiskt tro att vissa VC skulle kunna förskriva metformin men säkrare är nog en gynekolog med intresse i fertilitet, inte alla gynekologer skriver ut metformin skulle jag tro.
    Men vid övervikt/ fetma kan det ju även vara en idé att göra en glukosbelastning på VC för att se om man har nedsatt glukostolerans vilket är vanligt vid pcos.

• barnlängtan2011

Gjorde vul idag. Superfin treskiktad slemhinna och bara en av äb hade fortsatt växa, den på den sida jag har äggledare. Har bestämt mig för att chansa, tycker risken är för liten för att inte prova. Vem vet när nästa äl skulle ske, och nu finns ju ägg på "rätt" sida.
    Det kan bli tvilling och trilling även om man bara har en stor äb. Tydligen har rekomendationerna att inte ha sex om mer än två stora äb inte någon säker vetenskaplig/ statistisk grund utan mer ett antagande.

Så nu är det bara att vänta på äl, har älflytningar men ännu inget utslag på stickorna. Tror dock baserat på tidigare tempkurvor att jag kommer ha äl på lör/sön och få pos imorgon kväll på LH stickorna, får se om det stämmer.

September kanske är en bra månad!Glad

Letrazole tycker jag oxå verkar bra med tanke på de mindre antiöstrogena egenskperna i form av tjockare slemhinna och mindre påverkan på livmoderhalssekretet. Läst en artikel där man såg något högre frekvens av både äl och graviditet jmf med clomifen. Dessutom mindre antal mogna äb jmf med clomifen.

• barnlängtan2011

Förstår klådan! Bar att jag kan vara till hjälp med att hålla tummarna i styr!
    Brukar själv aldrig kunna hålla mig, brukar börja på 5 DPO(days past ovulation), tur att jag har billiga tester, köper påsar om 50 test.
    Var det i söndags du hade äl? 5 dagar efter äl? är ju alldeles för tidigt men på måndag kanske?! 8DPO finns ju en del som får utslag vid grav och 10 DPO är det väl ca hälften.
    Spännande är det. Hoppas det går vägen för er!

Hoppas på pos LH sticka ikväll. Vi har haft sex nu, så nu är det för sent att backa från ev trillinggrav, får fortsätta bebisverkstaden under helgen,

Tror jag ska ta en sticka nu faktiskt, har inte kissat på några timmar så då får man ju passa på.

• barnlängtan2011

MD77, Grattis! Hoppas det tar sig den här gången för dig! Men hur hann du fram och tilbaka till Danmark på samma dag(för det var väl dit du åkte?), ja det går väl fort om man flyger. Finns det ingenstans i sverige där man kan göra IUI numera? Alla jag hört talas om och träffat som gjort insemination har gjort det utomlands, vanligtvis i Danmark. Har en bekant som är singel och gör IVF utomlands(hittils resultatlöst) men jag har aldrig frågat varför utomlands. Fjällräven, hoppas verkligen det sprutar ut ungar om ca 9 mån! Fattar själv ingenting, ingen LH stegring än, fattar ingenting. Får väl göra nytt vul nästa vecka och se vad det är som händer. Har så ont på vänster sida bara, antar det är åb som växer.

• barnlängtan2011

Lista, jättebra idé! Svårt att hålla koll annars. Får skriva in mig när jag haft äl(och datorn fungerar som den ska, blir så konstigt när jag skriver, vill inte förstöra listan), borde komma när som helst nu.... väntar fortfarande. Kanske blir imorgon förhoppningsvis, bara undar hur stor äb är nu, snart en cysta. Borde vara 19+2x2= 23 mm nu. Lite segt nu när vi väl bestämt oss för att försöka trots de tre äb. Fimpen: kan säkert vara olika ibland med biverkningarna, kanske kommer snart annars, tog du inte första igår? Tyckte själv att biv var mycket lindriga, bara lite huv, värmekänsla/ lätt att svettas. Är väl bara skönt att slippa biv. MD77: ja det förklarar ju saken. Vem har hittat på de reglerna eg, verkar förlegat på något sätt. Ungefär som att det skulle vara krav på att vara gifta/ sambo för att få föda barn. Har du funderat på förlossningsätt än? Upplever att många som gjort som du väljer det säkra före det osäkra och önskar planerat snitt. Hur tänker du? Syskonmaking: Så segt, med väntan, hatar LH stickorna själv vid det här laget. Får hoppas vi får äl snart!(så man kan byta stickor, lite variation kan vara bra;)

• barnlängtan2011

MD77: vet inte hur det kommer kännas efter äl efter pergo, men när jag har vanlig äl, har jag ont över äggstockarna någon dag innan äl och sen efter äl och av och till sen fram till mens, brukar få bröstspänningar ca 3- 5 dagar efter äl och sen fram till mens. Men blev inte testet pos i fredags? Då har du ju säkert äl igår eller idag! Kanske var det du kände igår?! Verkligen, vilken lyx att få utvalda friska spermier, på plats oxå! Syskonmaking: Grattis till äl!!! Fortfarande inget pos äl test för min del, är på CD 18. Tror dock att det kan bli pos ikväll. Har tempat sedan juni och under den tiden haft två naturliga äl, på de två tempkurvorna har tempen dippat dagen innan pos LH och tre dagar innan äl. Igår dippade tempen rejält (gjorde det lite grann i tors och då var jag övertygad om LH på fredagen, men icke). Hoppas, hoppas att det blir pos i kväll, får alltid pos på kvällen. Vore kul om det stämmer, vinner ju en dags varsel innan äl då.

• barnlängtan2011

Jippi!!! Blev pos nu kl 1700, bekräftat med glad gubbe på CB. Min teori stämde! Får se om den fortsätter att stämma, eller nu ska jag ju bli gravid så då kommer jag inte få se om det stämmer mer. Testade kl 09, 11,14, och nu 1700. För mig brukar det variera när det blir pos, när jag ser att äl är på gång, på flytningarna brukar jag testa 4-5 ggr/dag. Ibland blir det pos vid 1600 men ibland först vid 2100. Sen brukar mina lh tester vara pos dagen därpå både fm och em och sen på fm dagen efter, sen blir de negativa så det blir ca 48h som de är pos. Själva Äl ser jag sen på tempkurvan som då kommit 48 h efter första pos lh stickan. Så nu borde jag ha äl på tis, cd20. Tempskillnaden för mig är ca 0,4 grader. Använder mig av fertilityfriend, superbra tycker jag. Började med att tempa i juni så jag har inte så jättestor erfarenhet men jag tycker det är jättespännande, sen så ser man ju säkert att man ägglossat vilket man inte vet med stickorna helt säkert. Tempstegringen kommer av progesteron vilket bildas av gulkroppen som bildas först efter äl. Ingen äl= ingen tempstegring. ÄL= tempstegring, enkelt och bra. Om någon vill lägga in mig på listan får nån gärna göra det, något är allvarligt fel med vårt internet. är därför texten bara blir en stor massa. ÄL 20/9, BIM 5/10, 6:e försöket, 2a barnet, 1a pergokur

• barnlängtan2011

Vi har försökt sedan november 2009. Har alltid haft oregelbunden mens, oftast ca 7 v men ibland 5 v och ibland flera månader, en gång 11 månader och då sökte jag gyn som såg PCO, det var 2003, då var jag 27år. Hade under åren gått upp "lite", ca 15kg i vikt sedan gymnasiet och det var väl antagligen därför det blev så långt uppehåll då. Har pga de glesa mensen alltid trott jag skulle ha svårt att bli gravid, även mormorsmor, mormor och mamma hade svårt att bli gravida. Gick ner ca 10kg efter det där gynbesöket och fick tillbaka mens ca var 5-7v. Blev spontant och helt oplanderat gravid i augusti 2007, hade då haft 30 dagars cykel några månader och trodde att cykeln hade ordnat upp sig, mens så blev äl försenad igen och jag vart gravid. Tänkte nu när vi skulle försöka oss på 2an att vi skulle prova först utan läkemedel, blev gravid på 2a äl i mars efter spiraluttag i novmeber men det blev inget, fick då oxå veta att jag bara har en äggledare. Försökt under sommaren, haft tre äl, 37- 47 dagars cykel, men det har inte tagit. Kände nu för tre v sedan att nä, nu orkar jag inte längre, väntan på äl, så nu provar jag pergo. Och nu verkar det som om jag får äl cd20, så tidig äl har jag ju nästan aldrig äl, så med pergo kommer jag ju få fler chanser på samma tid! Sassa07: Men aldrig äl, hade du mens då? regelbundet?

• barnlängtan2011

Äl testen kan fortsätta vara pos även efter själva äl(så är det tex för mig). LH bildas i hypofysen i hjärnan så det har inget egentligen med äggstocken att göra. När LH når sin topp stimuleras ägglossningen, (äb har receptorer för LH som gör att proteolytiskaenzymer frisätts som gör att äb går sönder, om jag minns rätt). LH börjar vanligtvis att stiga vid 4-5 tiden på natten och äl sker ca 40h senare. Sen sjunker LH nivåerna men man kan fortfarande få pos på äl testen några timmar/dag till. Antar att det var tänkt att du skulle ta progesteron cd21? Det är ju då baserat på en 28 dagars menscykel där äl inträffat dag 14. Tror nog att dag är något tidigt, borde ju rimligtvis vara 1 vecka efter äl som provet ska tas. Gjorde vul idag och äb på vänster sida är nu 27 mm och de två på höger bara 15mm, så det verkar ju lovande, även om den på vänster är lite stor kanske?

• barnlängtan2011

Nä, är nog ingen brådska. Provet är ju för att bekräfta äl, och då vill manvanligtvis ha provet ca 1 v efter äl. Progesteronnivån börjar stiga omedelbart efter äl, det är det som gör att kroppstempen stiger efter äl, så gjorde man förr och även idag för att bekräfta äl. Progesteron som bildas i ärret efter ägget(corpus luteum) når sitt max ca 1 v efter äl. Progesteronnivån håller en högre nivå under hela tiden från äl till mens, det är frånvaron av progesteron som gör att man får mens, när corpus luteum dör efter ca 14dagar. Hoppas jag ägglossar snart för jag har så ont på vänster sida, måste bara ha lite mer sex först, ajajaj.

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??