Blev pappa redan som 15 åring, nu 7år senare vad ska jag göra?
Det var julen innan sista terminen på högstadiet som min dåvarande fickvän sedan ett år tillbaka kom till mig och sa att hon sedan en tid trott att hon var gravid. Vid ett graviditetstest tillsammans med hennes föräldrar visade det sig att, det hade gått så långt i graviditeten att abort inte längre var tillåtet. Även om detta var våran genensamma önskan, i april föddes våran son. Förhållande mellan oss tog slut redan innan vi hade börjat gymnasiet, hon tyckte jag reagerade för starkt när jag genom en vän till henne fick reda på att hon hade varit otrogen med en annan kille. På gymnasiet gick jag en studieförberedande utbildning, pluggade dag och natt under veckorna och hade sonen på helgen. Jag vek mitt liv för studierna och sonen, allt annat försvann. Tre år senare tog jag studenten då var min son 3år gammal. Minns denna dag som igår, han satt på mina axlar och hade ett fantastiskt leende. Där efter genomförde jag min värnplikt på ett närliggande regemente och det fungerade på samma viss, lumpen i veckan och sonen på helgen. Det tog 7månader av min 9månader långa värnplikt innan mina lumpar kompisar fick reda på att jag hade barn, lika så var det på gymnasiet, vissa visste, men de andra berättade jag inte för. Efter genomför värnplikt fick jag jobb 15mil från min sons hemort, men jag jobbade hårt i veckorna och var hemma med sonen på helgen. Fick även möjlighet att ta ut lite föräldraledighet två dagar varannan vecka och femveckor på sommaren. Men pendlingen var en stor påfrestning, jag ställde ett ultimatum till min arbetsgivare att jag ville flytta till min son och ta jobbet med mig. Då jag efter ett på år i arbetslivet är otroligt eftertraktad så löste min arbetsgivare detta. Flyttade tillbaka till denna lilla landsbygdsort med ca 12 000 invånare som jag och min son växt upp i, han bor varannan vecka hos mig och den andra hos sin mamma och hennes pojkvän. Jag och min son köpte ett stort hus med stor trädgård, det ekonomiska har aldrig varit något problem för mig 22år miljonär och vällavlönad(har jobbat ihop allt, min pappa industriarbetare och min mamma vårdare). Nu har jag bott här i snart 8 månader, men jag trivs inte! Jag har inte under min sons 7 åriga uppväxt haft någon form av relation, utan lagt all min tid på honom. Träffade en tjej för ca 5 månader sedan, henne har jag tillbringat mycket tid med och även min son har träffat henne vid ett par tillfällen. Detta har även väkt en hel del nya idéer inom mig, speciellt vad jag vill göra i framöver. Tillbaka till att jag inte trivs i denna landsbygdsort: jag känner mig som en fånge i min egen by, jag är ung och vi hitta på nya saker, jag vill inte vara fånge i minst tio år till. Jag vill läsa, resa, flytta och göra alla dessa roliga saker som jag inte har gjort. Känner inte att min relation till min son har blivit bättre sedan jag flyttade hit utan nu måste jag kombinera honom med mitt jobb och andra hus/hem uppgifter, tidigare har det varit han och jag till hundra procent.
Vad ska jag göra? Kan jag överge detta ”fängelse”? Att överge min son kommer jag aldrig att göra, han betyder mycket för mig, samtidigt är han mitt ansvar, men tror att jag inte kommer vara samma roliga och fantastiska pappa om jag bor kvar och känner mig som en fånge.
Förstår att ingen varit i min situation tidigare men vill ändå har synpunkter.
Tack på förhand!