• Anonym (fundersam)

Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?

Jag och mitt barns pappa ligger i vårdnadstvist, pappan ljuger som en häst travar och jag har en ljudfil inspelad som slår hål på hans lögner. Ljudfilen är inspelad hemma hos mig, utan pappans vetande, min fråga är nu om jag kan använda mig av den eller har jag några rättigheter gentemot honom? Ni som tycker jag är dum som gjort såhär får gärna bespara mig moralkakor. Han ljuger, något som är betydligt värre än att spela in en ljudfil för att bevisa min oskyldighet.

• Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?
  • Jezamine

Får man spela in utan att informera någon?

Avstängd tills vidare
  • Anonym (fundersam)

Det är en indirekt fråga jag ställer genom min trådstart för jag vet faktiskt inte om man "får" det.

• Nalliwer

Två frågor i en där. Av en händelse så dubbelkollade jag så sent som idag med jursit vad som gäller eftersom jag har gjort precis likadant i ett liknade ärende.

1. Du får spela in vilka samtal du vill som du själv deltar i. Om du däremot spelar in utan att själv vara närvarande så är det att betrakta som olaga avlyssning.

2. Du kan använda ljudfilen som bevis om du vill. Men, äktheten och samanhanget som den spelats in i kommer troligen att ifrågasättas.

• Anonym (fundersam)

Tack för era svar! Jag deltog själv i samtalet.

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2010-05-11 19:25:01 följande:
    Tack för era svar! Jag deltog själv i samtalet.
    Är det digitalt inspelat är det inte tillåtet. Sen vill Tingsrätten knappast ha dina "bevis", du kan ha manipulerat inspelningen.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2010-05-11 19:40:29 följande:
    Är det digitalt inspelat är det inte tillåtet. Sen vill Tingsrätten knappast ha dina "bevis", du kan ha manipulerat inspelningen.
    Hur ska jag kunna manipulera en inspelning? Jag menar,  det hörs ju tydligt vems röst det är?
  • Jezamine
    Anonym skrev 2010-05-11 19:40:29 följande:
    Hur det du att de inte vill ha den?
    Avstängd tills vidare
  • Anonym
    Jezamine skrev 2010-05-11 20:41:32 följande:
    Hur det du att de inte vill ha den?
    Familjerättsmål är inga brottsmål, Tingsrätten varken vill eller behöver bevisning för en förälders påstådda brister.
    Anonym (fundersam) skrev 2010-05-11 19:53:29 följande:
    Hur ska jag kunna manipulera en inspelning? Jag menar,  det hörs ju tydligt vems röst det är?
    Det är inga problem att klippa bort saker du själv sagt. Sen kan den som spelar in bara ta med lösryckta meningar, och då faller hela "bevisningen". Vill du absolut ta med det så bör du fråga ditt ombud. Är inspelningen digital är den olaglig att använda sig av.
  • Anonym

Men hur mycket svårare är det att manipulera en vanlig inspelning då?

Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?