-
Är det digitalt inspelat är det inte tillåtet. Sen vill Tingsrätten knappast ha dina "bevis", du kan ha manipulerat inspelningen.Anonym (fundersam) skrev 2010-05-11 19:25:01 följande:Tack för era svar! Jag deltog själv i samtalet.
-
Familjerättsmål är inga brottsmål, Tingsrätten varken vill eller behöver bevisning för en förälders påstådda brister.Jezamine skrev 2010-05-11 20:41:32 följande:Hur det du att de inte vill ha den?Det är inga problem att klippa bort saker du själv sagt. Sen kan den som spelar in bara ta med lösryckta meningar, och då faller hela "bevisningen". Vill du absolut ta med det så bör du fråga ditt ombud. Är inspelningen digital är den olaglig att använda sig av.Anonym (fundersam) skrev 2010-05-11 19:53:29 följande:Hur ska jag kunna manipulera en inspelning? Jag menar, det hörs ju tydligt vems röst det är?
-
Men hur mycket svårare är det att manipulera en vanlig inspelning då?
-
Det är ingen skillnad, bara det att digitala inspelningar inte är tillåtna.Anonym skrev 2010-05-12 08:55:05 följande:Men hur mycket svårare är det att manipulera en vanlig inspelning då?
-
Står i lagen men kolla sid 6-7: www.datainspektionen.se/Documents/magasindirekt/03-2.pdfSpanjoren skrev 2010-05-13 08:28:28 följande:Jag skulle gärna vilja ha en närmare förklaring med hänvisning till relevanta lagtexter eller trovärdig källa från "Anonym" angående de upprepade påståendena att inspelningar skulle vara olagliga för att de är digitala...
-
Anonym skrev 2010-05-13 18:38:12 följande:Står i lagen men kolla sid 6-7: www.datainspektionen.se/Documents/magasindire...
Vad jag förstår så är det inte alls förbjudet med digital inspelning men däremot kan inspelningen i vissa fall omfattas av PUL. Detta gäller exempelvis om personen som spelas in går att identifiera exempelvis genom att personen uppgett personnummer, telefonnummer, fullständigt namn etc. och då krävs samtycke.
Hur troligt är det att något av ovanstående har inträffat i ett privat samtal mellan två personer? här handlar det väl om att personen går att identifera genom att man kan känna igen rösten.
Jag tolkar texten som anonym refererar till som skriven för företag och myndigheter. -
Vad jag har hört så är inspelning tillåten om minst en av de inspelade vet om att inspelningen pågår och ts visste ju om det. huruvuda de tar hänsyn till inspelningen i rätten vet jag dock inte.
-
Är du advokat eller jurist?Anonym skrev 2010-05-14 08:38:50 följande:Vad jag förstår så är det inte alls förbjudet med digital inspelning men däremot kan inspelningen i vissa fall omfattas av PUL. Detta gäller exempelvis om personen som spelas in går att identifiera exempelvis genom att personen uppgett personnummer, telefonnummer, fullständigt namn etc. och då krävs samtycke. Hur troligt är det att något av ovanstående har inträffat i ett privat samtal mellan två personer? här handlar det väl om att personen går att identifera genom att man kan känna igen rösten. Jag tolkar texten som anonym refererar till som skriven för företag och myndigheter.
-
Var dina inspelningar analoga (exempelvis på kasettband) eller digitala (exempelvis mobiltelefon fickminne diktafon etc.) ?Anonym (M) skrev 2010-05-14 09:31:31 följande:Jag använde inspelningar av både samtal i mitt hem och telefonsamtal i en rättegång men då var det alltså ett brottmål. Jag fick aldrig några problem själv p.g.a. det och inspelningarna blev avgörande för rättegången.Jag använde en del bevismaterial i vårdnadstvisten också och även om varken fam.rätten eller tingsrätten verkade fästa så stor vikt vid det, är jag rätt säker på att det hade en viss betydelse för att jag fick vårdnaden.Det är egentligen bara ditt ombund som kan avgöra om inspelningen är relevant för din vårdnadstvist.
-
Den anklagade anmälde kanske aldrig att du spelat in felaktigt? Inte heller den andra föräldern kan ha gjort det.Anonym (M) skrev 2010-05-14 09:31:31 följande:Jag använde inspelningar av både samtal i mitt hem och telefonsamtal i en rättegång men då var det alltså ett brottmål. Jag fick aldrig några problem själv p.g.a. det och inspelningarna blev avgörande för rättegången. Jag använde en del bevismaterial i vårdnadstvisten också och även om varken fam.rätten eller tingsrätten verkade fästa så stor vikt vid det, är jag rätt säker på att det hade en viss betydelse för att jag fick vårdnaden. Det är egentligen bara ditt ombund som kan avgöra om inspelningen är relevant för din vårdnadstvist.
-
Men det kan du?Hugful80 skrev 2010-05-14 10:16:46 följande:Jaså inte, hurså? Du kan ju bara inte slänga ur dig idiotiska påståenden utan någon som helst hänvisning.
-
Varför förutsätter du att inspelningen är felaktig?Anonym skrev 2010-05-14 09:55:42 följande:Den anklagade anmälde kanske aldrig att du spelat in felaktigt? Inte heller den andra föräldern kan ha gjort det.
Inspelning där man själv är med är tillåten trots att övriga som spelas in inte gett sitt medgivande. I vissa fall anses digitala inspelningar omfattas av PUL ( om man kan identifiera någon som blivit inspelad) och då krävs det ett godkännande. Det intressanta i frågan är vilken teknik (M) använt sig av och om det var digital inspelning så är det intressant att att få veta om man övervägde om inspelningen omfattades av PUL och i så fall stred mot lagkravet att inspelningen måste vara godkänd av alla parter
Det är absurt att olika lagar gäller beroende på vilken teknik som har använts. -
vad jag vet så stämmer det här. Det är när 3e part gör en ljudupptagning som det inte är ok längre. Sen vet man inte om det direkt har någon betydelse i tex domstol. det är ju upp till dommare att avgöra.StinaSthlm skrev 2010-05-14 13:14:58 följande:(Har inte läst alla svar)I regel får man spela in samtal man själv medverkar i. Tala med ditt juridiska ombud huruvida inspelningen har något värde för rättens bedömning i vårdnadsfrågan. Handlar det om relevanta fakta eller bemötande av påståenden från din motparts sida så kan det vara rimligt att använda en dylik inspelning. I övrigt är rätten i regel allergisk mot smutskastande, om det snarare är så det skulle komma att framstå. Men som sagt, ta en diskussion med ditt ombud om frågan! Det kan denne avgöra.