• Anonym (fundersam)

Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?

Jag och mitt barns pappa ligger i vårdnadstvist, pappan ljuger som en häst travar och jag har en ljudfil inspelad som slår hål på hans lögner. Ljudfilen är inspelad hemma hos mig, utan pappans vetande, min fråga är nu om jag kan använda mig av den eller har jag några rättigheter gentemot honom? Ni som tycker jag är dum som gjort såhär får gärna bespara mig moralkakor. Han ljuger, något som är betydligt värre än att spela in en ljudfil för att bevisa min oskyldighet.

• Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-12 08:55:05 följande:
    Men hur mycket svårare är det att manipulera en vanlig inspelning då?
    Det är ingen skillnad, bara det att digitala inspelningar inte är tillåtna.
  • Kjell2

Du kan alltid använd en inspelning som bevis, vi har fri bevisprövning i Sverige. Däremot är det inte säkert att rätten tar jättestor hänsyn till den.

Vad som KAN hända sen är att du blir åtalad för olaglig avlysning eller likande men det är en helt annan fråga.

Tänk på att lagstiftning skiljer sig mellan telefonavlysning och annan inspelning.

Rådfråga med din advokat.

/Kjell

• pegga

Klart du kan använda dig av en inspelning, men som sagt äktheten kan ifrågasättas (vilket sällan är ett problem) och sen kan du själv ha gjort dig skyldig till ett brott (vilket dock inte förhindrar domstolen från att använda informationen)

MEN, prata med din advokat först, för det är inte säkert att det där är så viktigt som du tror, det beror på vilka "lögner" du anser motbevisas. Att någon ljuger i största allmänhet är liksom ointressant, det är om "lögnen" i fråga riskerar att påverka utgången av målet som informationen kan vara intressant, och det är bara då det är intressant att lägga fram bevis/motbevis.

• Spanjoren

Jag skulle gärna vilja ha en närmare förklaring med hänvisning till relevanta lagtexter eller trovärdig källa från "Anonym" angående de upprepade påståendena att inspelningar skulle vara olagliga för att de är digitala...

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2010-05-12 08:35:18 följande:
    Familjerättsmål är inga brottsmål, Tingsrätten varken vill eller behöver bevisning för en förälders påstådda brister. Det är inga problem att klippa bort saker du själv sagt. Sen kan den som spelar in bara ta med lösryckta meningar, och då faller hela "bevisningen". Vill du absolut ta med det så bör du fråga ditt ombud. Är inspelningen digital är den olaglig att använda sig av.
    Nej, visst är det inget brottsmål men kan jag slå hål på lögnerna så kan det förändra utgången av vårdnadstvisten precis som Ricolich skrev. Givetvis skulle jag inte dra upp något irrelevant där han enbart ljuger om vad som helst utan det här har stor betydelse för målet.
  • Anonym (tips)

ang mina inspelningar sa min advolat då skulle vi sitta i rättsalen hela dag men det är bäst att DIN advokat hör vad det spelades in så h*n kan framföra det tlll domare, men gör avskrifter på det som sagts .

• Anonym
    Spanjoren skrev 2010-05-13 08:28:28 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha en närmare förklaring med hänvisning till relevanta lagtexter eller trovärdig källa från "Anonym" angående de upprepade påståendena att inspelningar skulle vara olagliga för att de är digitala...
    Står i lagen men kolla sid 6-7: www.datainspektionen.se/Documents/magasindirekt/03-2.pdf
  • Anonym (insatt)

Inspelad bevisning står inte högt i kurs i domstolen ... rådgör med din advokat!

• Anonym (fundersam)

Jag läser alla svar här i tråden och undrar bara om någon kan ge mig svar på varför inspelad bevisning inte tycks verka särskilt viktig?
    Jag menar, om man kan manipulera en inspelning som någon ha skrivit (och om det alltså är därför man inte beaktar inspelningar, pga. trovärdigheten) då måste ju sms, mail och samtalslistor också vara dålig bevisning? Sådant kan ju också manipuleras utan problem.

Vad finns det då för bevisning att ta till i en vårdnadstvist? Det handlar inte om att varken jag eller pappan har gjort något brottsligt så det finns inte någon polisanmälan att ta till.
    Om man anklagar någon måste borde man väl behöva lägga fram bevis för att anklagelserna är sanna? Likväl som den anklagade borde få lägga fram bevis för att bedyra sin oskuld?

• pegga

De flesta meningsskiljaktigheter i vårdnadstvister handlar inte om vad som är sant eller falskt, utan vad parterna utifrån sina egna värderingar upplever som moraliskt rätt(färdigt) eller orätt(färdigt).

T.ex. om ena parten säger att det bästa för barnet är att ha ett huvudsakligt boende, och den andra parten menar att det bästa för barnet är att få ha en likvärdig relation till båda sina föräldrar.

Den typen av värderingar kan inte "bevisas" – eftersom det handlar om hur viktiga man tycker olika saker är, och den typen av saker kan inte bedömas utifrån sant/falskt.

När det gäller sånt är därför "bevis" ganska meningslöst – de förutsätter nämligen det som ska bevisas.

Om det däremot gäller rena faktapåståenden, som "h*n ser inte till att barnet tar sin medicin regelbundet" så kan verkligen bevis betyda något för att just fastställa vad som är sant/falskt på ett intersubjektivt sätt.

Slutligen, även om en sak är sann är den inte nödvändigtvis relevant. Det är sant att jorden är rund, men det är en sanning som är helt irrelevant i ett vårdnadsmål. På samma sätt kan t.ex. påståenden om den ena eller andra föräldern vara sanna, men irrelevanta.

Allting i en domstol handlar nu inte om logik och rationella argument – långt därifrån! Så det lönar sig alltid på att fundera på åtminstone två olika erfarenheter från den klassiska retoriken:

* den som talar om något obehagligt riskerar att uppfattas som en obehaglig person, vilket alltid försämrar ens utgångsläge

* den som försvarar sig anklagar sig, vilket betyder att ibland är det bästa att bara undvika all argumentation, för att gå i den ses som att det ligger något i den.

Exakt vad som är mest gynnsamt för dig och hur du ska lägga upp din argumentation är något du verkligen bör diskutera med ditt ombud om och så får ni tillsammans komma fram till vilken bevisning ni tycker mest gagnar er.

Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?