Inlägg från: Anonym (fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fundersam)

Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?

Jag och mitt barns pappa ligger i vårdnadstvist, pappan ljuger som en häst travar och jag har en ljudfil inspelad som slår hål på hans lögner. Ljudfilen är inspelad hemma hos mig, utan pappans vetande, min fråga är nu om jag kan använda mig av den eller har jag några rättigheter gentemot honom? Ni som tycker jag är dum som gjort såhär får gärna bespara mig moralkakor. Han ljuger, något som är betydligt värre än att spela in en ljudfil för att bevisa min oskyldighet.

• Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?
  • Anonym (fundersam)

Det är en indirekt fråga jag ställer genom min trådstart för jag vet faktiskt inte om man "får" det.

• Anonym (fundersam)

Tack för era svar! Jag deltog själv i samtalet.

• Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2010-05-11 19:40:29 följande:
    Är det digitalt inspelat är det inte tillåtet. Sen vill Tingsrätten knappast ha dina "bevis", du kan ha manipulerat inspelningen.
    Hur ska jag kunna manipulera en inspelning? Jag menar,  det hörs ju tydligt vems röst det är?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2010-05-12 08:35:18 följande:
    Familjerättsmål är inga brottsmål, Tingsrätten varken vill eller behöver bevisning för en förälders påstådda brister. Det är inga problem att klippa bort saker du själv sagt. Sen kan den som spelar in bara ta med lösryckta meningar, och då faller hela "bevisningen". Vill du absolut ta med det så bör du fråga ditt ombud. Är inspelningen digital är den olaglig att använda sig av.
    Nej, visst är det inget brottsmål men kan jag slå hål på lögnerna så kan det förändra utgången av vårdnadstvisten precis som Ricolich skrev. Givetvis skulle jag inte dra upp något irrelevant där han enbart ljuger om vad som helst utan det här har stor betydelse för målet.
  • Anonym (fundersam)

Jag läser alla svar här i tråden och undrar bara om någon kan ge mig svar på varför inspelad bevisning inte tycks verka särskilt viktig?
    Jag menar, om man kan manipulera en inspelning som någon ha skrivit (och om det alltså är därför man inte beaktar inspelningar, pga. trovärdigheten) då måste ju sms, mail och samtalslistor också vara dålig bevisning? Sådant kan ju också manipuleras utan problem.

Vad finns det då för bevisning att ta till i en vårdnadstvist? Det handlar inte om att varken jag eller pappan har gjort något brottsligt så det finns inte någon polisanmälan att ta till.
    Om man anklagar någon måste borde man väl behöva lägga fram bevis för att anklagelserna är sanna? Likväl som den anklagade borde få lägga fram bevis för att bedyra sin oskuld?

Svar på tråden Kan jag använda mig av ljudfilen i rätten?