• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Ger aldrig upp

Hej alla!
    Tyvärr så verkar det vara mer en regel än ett undantag att ÄD lyckas på första gången. I min enfald trodde jag att det beror på mina ägg att det inte fäster, har ju gjort ett antal IVF men det verkar som att det är lika svårt att det fäster med donerade ägg. För oss börjar ekonomin ta väldig stryk, har betalat det mesta själva hitills eftersom vårt landsting bara betalade för det första försöket och vi ser liksom detta med ÄD som en sista utväg å sista försök. 60 000 är rätt mycket penagar och skulle det misslyckas första gången som det verkar göra för så många så tror inte jag att vi kommer kunna skramla ihop 60 000 nya Gråter. Vad tror ni?

• leia83

Det är så olika, för vissa funkar det direkt. För oss gjorde det det men fick tyvärr mf. Men om du får ut ägg till frysen kostar det tio tusen istället vid ett fet

• Memaja

Jag håller med Leia, förhoppningsvis får du fler befruktade ägg ifrån ditt första ET som du kan frysa in och sedan göra en FET (frozen Embryo Transfer) som, enligt Tea, "bara" kostar 10,000kr. Och då verkar det väl värt att betala ca 60,000kr för första gången? Jag vet fler som inte har lyckats på ET men sedan på FET.
    Om du vet att det är just problemet att inte äggen fastnar så har ju AVA en teknik som heter Assisted hatching som ska göra det enklare för ägget att fastna, man skrapar bort lite av 'skalet* runt ägget, som du kan bbe dem genomföra om aVA tycker det är lämpligt. 

När du har gjort dina tidigare IVF har då du provat med Akupunktur inom kinesisk medicin? Jag vet att detta kan låta som lite hokuspokus men själv beslöt jag mig att tro på det och prova det. Alla sätt är bra inom de dåliga... Jag hade liknande problem och fick reda på genom en kollega som hade försökt att bli gravid i 2 år att hon hade tagit akupunktur och sedan blivit gravid och fått barn efter hon hade tagit akupunktur behandlingar. Jag gick dit, var mkt skeptisk, berättade som det var, att jag hade fått tid för äggdonation och fick då behandlingar enbart för att ägget skulle enklare fasta, genom bl a att öka blodcirkulationen i livmodern. Tog väl ca 10 behandlingar, egentligen ska man göra det under en längre tid för ett bättre resultat men då jag inte visste om detta tidigare så gjorde jag istället fler under en kortare tid. Och äggen fastnade i mig, båda två! Nu vet jag ju inte om det var exakt det som gjorde att äggen fastnade men jag är så glad att jag gav akupunkturen en chans, för vem vet, det kanske var det som gjorde skillnad.

• Hinos

Idag har vi 13 befruktade embryo, får se hur många som är kvar på lördag!!

• Memaja

Hinos, håller tummarna att alla är starka små kämpare!

• Hinos

De är fortfarande 13 som överlevde natten.... nu åker vi i eftermiddag, spännande!! -17 grader i Riga!!

• LinaEm

Åh, Hinos! Håller tummarna att allt går bra! 

• LinaEm

Förresten, jag måste fråga, hur lång tid tog det för er innan AVA skickade förslagen på donatorer? Doktorn sa att vi skulle få förslag redan nästa dag, medan Nadia först sa att hon skulle skicka förslagen efter fyra dagar (dvs i måndags), senare mailade Nadia att vi skulle få förslagen under den här veckan. Nu är det fredag, och inget från Riga... Rynkar på näsan Jag vet inte hur många gånger jag kollat mailen i dag! Kan det vara svårt att hitta en donator till oss?

Svar på tråden AVA klinik i Riga