• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • leia83
    Hinos skrev 2011-01-16 19:17:19 följande:
    Jag har inte tyckt det varit jobbig då vänner blir gravida utan alla andra som har barn som jag inte känner. Framförallt de som inte sköter sina barn önskar jag inte ska bli gravida. De som spottar ut barn hela tiden. Vi har ju också varit öppna med att vi gör ÄD och det gör det lättare, då andra vet...
    Men visst är det trist att vissa knappt behöver träffas för att bli med barn!!
    vi är också öppna med det, inte löt att hymla. Våra vänner stöttar oss jätte mycket och det är jag glad för. men aj vad det gör ont.Vill ju kunna vara 100% glad för deras skull men jag kan inte
  • chockad
    Memaja skrev 2011-01-16 12:58:39 följande:
    Hej Chockad,

För mig gick det jättesnabbt! Jag var där första gången på infromationsmöte den 18 okt, och då jag redan tagit blodtester hemma men gjorde de sista där. Fick recept som jag kunde få hjälp att omvandla till svenska via min svenska gynekolog och kunde ta sprutan den 10 november. Den 25 oktober skickade jag min "önskelista" donatorer och den 1 november fick jag två förslag att välja på äggdonator.
    Och den 6 december, dvs 7 veckor efter första mötet vara jag hos AVA och satte in 2 embryon enligt mitt önskemål. Jag frågade också om blastocyster men dr Violet svarade att man brukar inte göra det första gången då det brukar gå bättre med donerade starka ägg än om sina egna. Men om man har gjort äggdonation tidigare och det inte har fungerat brukar man odla till blastocyster. Så fråga dem, vad de tycker.

Själv plussade jag den 20 december och sitter här nu och bara väntar på att  det ska bli tisdag då jag ska göra ultraljud och då ska få se om det är 1 eller 2 små guldklimpar jag har som inneboende.

En sak som du ska förbereda dig på är att du kommer att få ta mycket mediciner/hormoner. Själv proppar jag forftarande i mig 70 tabletter i veckan. Men det är det så värt.
    Tack för svaret=) blir det så mycket tabletter som 70 stycken i veckan,det var en del det!! Men det är det värt.
    Någon spruta behöver jag iallafall  inte ta, enligt min läkare här,eftersom jag inte har någon egen ägglossning, ja det kanske är onödigt det där med att odla till blastocyst,om den sätter in 2 embryon som verkar vara av bra kvalite. Det är ju första gången jag testar äggdonation.
  • Pysseltomten

Hejsan! Tänkte hänga på här i Ava Riga tråden.. Enda skillnaden är att jag faktiskt bor i Riga sedan nästan 4månader. Vi går till Dr Fodina på Ava kliniken på utredning och än så länge så ser det mesta bra ut men min makes simmare är inte helt tipptopp. Så det lutar åt att vi kommer behöva lite hjälp av dem, får passa på när vi ändå är här på plats ett tag till Cool
    Så om det är någon som vill ha tips på restauranger eller något annat så säg bara till så försöker jag hjälpa så gott jag kan Flört 
    Har haft ett gott intryck av AVA kliniken och mötena med Dr Fodina, hon pratar okey engelska och förklarar det man behöver veta. Vårt nästa möte är 31/1 då allt sammanställs och förslag ges, lite spänd inför det men samtidigt förväntansfull!

• leia83

Jag fick min blödning d 13 sju dagar för sent. Dom ville jag skulle börja med östrogenet dagen efter, är det verkligen riktigt? Känns konstigt

• MrsCecilia

Pysseltomten: Vi har några timmar att slå ihjäl innan flyget går, så en bra restaurang och lite bra shopping kanske du kan rekommendera?

Vilka tabletter ska man köpa där och vilka ska man köpa här hemma? Vad jag har försått så är vissa medicenr bättre än andra? Likaså att räkna ut om alla tabletter räcker så man slipper och få det skickat. Någon som har bra ide'er?

Eller annat vi ska tänka på? Eller fråga dem?

• hösttjej

Hej alla kämpartjejer!
    Gjorde som sagt ET i Riga den 27/11 och testade positivt 2 veckor senare. Gjorde Hcg-prov i mitten av december som visade 12000 och var självklart jätteglad över att äntligen blivit gravid.
    Idag var jag hos gyn för ett VUL för att kolla att allt var som det skulle. Tyvärr kunde doktorn inte se något alls, inget embryo, inget tickande hjärta. Han kunde inte säga när graviditeten avstannat. Känner mig helt tom och uppgiven nu.
     Ska man börja om hela proceduren igen? Har hållt på med detta i så många år.
    Kordinatorn på AVA tyckte det verkade konstigt och skrev att jag skulle fortsätta med mediciner tills Hcg-svaret kommit.
    Är det nån här som varit med om nåt liknande? Är detta vanligt efter en ET? Borde jag inte haft nån blödning om graviditeten avstannat?
    Kramar från hösttjej

• Akkie77
    chockad skrev 2011-01-17 16:33:36 följande:
    Tack för svaret=) blir det så mycket tabletter som 70 stycken i veckan,det var en del det!! Men det är det värt.
    Någon spruta behöver jag iallafall  inte ta, enligt min läkare här,eftersom jag inte har någon egen ägglossning, ja det kanske är onödigt det där med att odla till blastocyst,om den sätter in 2 embryon som verkar vara av bra kvalite. Det är ju första gången jag testar äggdonation.
    Vi odlade till blastocyster,  vår koordinator Jelena rekommenderade det. Det var första ggn vi gjorde ÄD, gjort tre stycken IVF-försök här i Sverige dessförinnan utan någon ET. Men jag tyckte det var bra att odla om det är många, då får man ju absolut de bästa. Från 11 befruktade ägg blev det fem toppenfina blastocyster kvar. Två satte vi in och tre är nedfrysta.
    Det hade ju inte känts så bra om vi satt in 2 av de som sedan inte utvecklades till blastocyster, fast i och för sig kan man ju aldrig veta det...
    Men jag vill gärna öka chanserna om det går, just därför valde vi att långtidsodla samt sätta in två stycken.

Lycka till!
  • Asol

Hej hösttjej!
    Jag har varit med om detta några gånger. Det har då blivit så efter naturliga befruktningar.
    Då kallas det för mister abortion. Det blir så när något inte stämmer ricktigt. Men kroppen kan fortfarande tro att den är gravid och därför inte"släpper" embryot/embryona. Jag skulle ta mig till gynakuten eller kontakta din svenska gyn för att ordna med en "skrapning/medicinsk abort. Så att du får ut det/dem. Men det är vad jag har gjort för att kunna återhämta mig och börja samla krafter. De i Riga kan ju dessvärre inte göra så mycket åt detta. Vad sa din doktor att Ni skulle göra nu? 

Lycka till med varma kramar

• hösttjej

Hej!
    Tack för ditt svar! Tråkigt att det har hänt dig också. Doktorn sa att han skulle höra av sig på torsdag och meddela Hcg-svaret. Kan inget annat göra än vänta..

• hoppfull79

Ja så glad jag blir! Fick precis veta att vi har 8 stycken befruktade ägg och imorgon får vi veta antalet embryon =).

Svar på tråden AVA klinik i Riga