• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Hinos

Är det någon som ska iväg till Ava kliniken och Riga nu inom kort?? Jag behöver en spruta och ska ta den den 27 januari!

• villsågärna38
    Hinos skrev 2011-01-07 13:23:05 följande:
    Är det någon som ska iväg till Ava kliniken och Riga nu inom kort?? Jag behöver en spruta och ska ta den den 27 januari!
    Om du inte får napp här så inboxa. Kan kanske hjälpa isf. Kram
  • leia83

Mailade kliniken idag, tydligen märkligt att jag inte fått min mens än! Ska till ultraljud den 11 ändå för att se varför den inte kommer . Vad kan det bero på att mensen inte kommer efter injektionen? Är orolig nu, ska min kropp inte ens reagera på detta? Helvete åxå!!!

• Bette
    leia83 skrev 2011-01-07 14:40:16 följande:
    Mailade kliniken idag, tydligen märkligt att jag inte fått min mens än! Ska till ultraljud den 11 ändå för att se varför den inte kommer . Vad kan det bero på att mensen inte kommer efter injektionen? Är orolig nu, ska min kropp inte ens reagera på detta? Helvete åxå!!!
    Det kan ta upp till tolv dagar att få den vad jag förstått.

Kramar

Bette
  • Memaja
    Akkie77 skrev 2011-01-01 08:49:59 följande:
    Hej Memaja!

Ska se om jag kan ge dig några svar. Vi gjorde först tre IVF-försök med egna ägg, dock ej någon ET. Sedan då en ÄD som lyckades.

När man använder de egna äggen så ändras det ju bara lite i hormonbalansen för att öka chanserna att få ut flera och bra ägg att använda och sedan återföra. Då har du redan en förstärkt hormoncykel och kroppen skall då kunna ta emot ett befruktat ägg. Som dessutom är egna celler. Men det är ändå viktigt att ta vissa hormoner för att ge det en bra start.

Vid ÄD är det ju en annan kvinnas celler och då behöver min hormoncykel rubbas för att ej producera ägg och för att möjliggöra en graviditet. Alla tabletter/vaggisar som vi tar i samband med det är ju för att hjälpa kroppen med det den blivit "påtvingad" och att den ska ta emot det.

Men sedan är det ju så olika för klinikerna vad de har för policy vad gäller medicinering. yvärr. Det är väl det som gör det förvirrande.
    Men det allra bästa är ju att det är läkare som är öppna för att pröva olika alternativ, eller i alla fall diskutera det.

Hoppas att det gav dig något?

Vi tog FSH, men inte AMH vad jag vet och kan hitta i  papprena. FSH var normalt, knepigt med tanke på att det mest troligen var äggfaktorn som gjorde att det inte gick... Jaja.
    Tack, Akkie!
  • Memaja

Hjälp, hade jätteont på höger sida unde jumsken hela dagen i fredags och sedan i går upptäckte jag till min förskräckelse mörka gamla bloddroppar på trosskyddet och lite brunt på pappret. Ringde direkt Sjukvårdsupplysningen och de sa att de kunde vara gammalt blod att jag inte skulle vara orolig. Däremot skulle jag vara uppmärksam om det kom mer rött blod eller om man fick mer ont får då skulle jag åka in direkt. Inget rött blod idag men mer lite lite brunt på skyddet. Är så orolig. Jag slutade, självmant, med Trombyl i mitten av veckan då jag har fått en sådan fruktansvärd halsbränna och då jag är en gammal magkatarrmänniska vet jag att det inte är bra med acitylsalisyra för min mage. Halsbrännan försvann nästan direkt men nu börjar jag fundera på om det kan vara det som har gjort att det har kommit blod??? Det är väl inte kört nu?

• The75

Memaja jag har haft blödningar till och från länge nu senast igår kväll men det jag får höra av läkarna är att det är vanligt när man gjort ÄD.
    Slemhinnorna blir ju oxå kännsliga av alla vaggisar vi tar.
    De onda du har beror kanske på att livmodern växer, jag har växvärk i ljumskarna till och från.

• Koala K

Hej på er. Har en fråga om vilka mediciner ni har fått. När jag gjorde ett IVF-försök så fick jag ta Folsyra-tabletter. Men nu inför äggdonationen har jag inte blivit ordinerad det. Har dock kvar tabletter hemma som jag funderar på att ta. 

Är det någon av er som tar Folsyra? 

• Memaja
    Koala K skrev 2011-01-11 11:46:04 följande:
    Hej på er. Har en fråga om vilka mediciner ni har fått. När jag gjorde ett IVF-försök så fick jag ta Folsyra-tabletter. Men nu inför äggdonationen har jag inte blivit ordinerad det. Har dock kvar tabletter hemma som jag funderar på att ta. 

Är det någon av er som tar Folsyra? 
    Vad konstigt, det säger alla att man ska ta, oavsett äggdonation eller inte, och även ibland innan man sätter igång så rekommenderar de att man ska börja äta Folsyra.

Min tablettordination efter insättningen är följande:
    Efter insättningen tar jag nu:
    - Progynon 3 ggr/dag
    - Progestoron vaggisar 2 ggr/dag
    - Trombyl (blodförtunnande) 1g/dag
    - Folsyra 1g/dag
    - Progestoron tabletter 1g/dag
    - Prednisolone (kortison) 1g/dag

Går du hos AVA i Riga, för de var dem som rekommenderade denna medicin?
Svar på tråden AVA klinik i Riga