• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • plupp06
    leia83 skrev 2010-10-28 19:02:15 följande:
    det e lugnt. Hjärta

Jag vet inte exakt men dom var inte extremt låga men ändå för låga. Har du barn sedan innan eller är det första för er? Hur ligger dina värden? Vad har läkaren sagt om möjligheterna att bli gravid? Förlåt massor av frågor.

Tack Villsågärna, 
    Fråga på du, inga problem!!

Har ett barn, en liten ÄD bebis som nu är 4,5 månad

Mitt TSH låg väldigt presat när jag var gravid, dvs nästan 0. Eftersom jag har super höga TPO antikroppar så är det bra att TSH är så lågt som möjligt. T4 och T3 som är andra sköldkörtelvärden låg inom refernsintervallet. Min läkare sa att med rätt dos levaxin så ska det inte vara några problem att bli gravid! När man har underfunktion så är TSH värdet för högt, du skriver att dina värden var låga? Vilken levaxin styrka har du börjat med (man brukatr oftast trappa upp dosen)? Jag tar i dagsläget 100 mcg, som gravid 125 mcg.

Kram
  • Hinos

Ja, min kompis sökte för hon inte blev med barn. Hon var ju ung så hon trodde inte det skulle vara problem.

Troligen blir det FET 23 november!!

• leia83
    plupp06 skrev 2010-10-28 19:35:48 följande:
    Fråga på du, inga problem!!

Har ett barn, en liten ÄD bebis som nu är 4,5 månad

Mitt TSH låg väldigt presat när jag var gravid, dvs nästan 0. Eftersom jag har super höga TPO antikroppar så är det bra att TSH är så lågt som möjligt. T4 och T3 som är andra sköldkörtelvärden låg inom refernsintervallet. Min läkare sa att med rätt dos levaxin så ska det inte vara några problem att bli gravid! När man har underfunktion så är TSH värdet för högt, du skriver att dina värden var låga? Vilken levaxin styrka har du börjat med (man brukatr oftast trappa upp dosen)? Jag tar i dagsläget 100 mcg, som gravid 125 mcg.

Kram
    Jag har inte jätte koll på det ännu. Men det var något värde som var för lågt i alla fall. Ska lämna prover igen v 48 för att se om jag har antikroppar eller vad han sa. Ska hämta ut levaxinet i morgon så kan svara på styrkan då
    Grattis till er lilla plutt, då är ni levande bevis på att rätt diagnos ger resultat

Hinos:Ok, jag hoppas det gäller mig med. Men jag kommer ju aldrig kunna bli gravid med mina egna ägg så vi hoppas på försök  nu med ÄD.
    Aha det blir FET tar man zoladex då med? det viste jag inte. Lycka till det närmar sig nu  
  • ungkvinna81

Hej på er!

Jag kontaktade Ava kliniken i Riga för att komma igång med min sista behandling men min mens är försenad:( hmmm vet inte varför eller vad jag kan göra åt det... ska vänta tills på måndag jag jag kanske kommer att behöva tvång starta det med p-piller!

• Nidra

Här blev det Minus . Fan också! Hade det på känn eftersom alla symptom försvann några dagar innan testdag. Det ska bli så skönt att slippa alla hormoner nu. Vi har 3 fina embryon i frysen att hoppas på. Får bli FET troligtvis efter jul. Det kanske blir svårt att hinna med innan jul? Jag vill inte bli nedreglerad inför min FET utan jag vill bara käka östrogen och progesteron (korta metoden). Hoppas inte det blir något problem för Violeta.

Lycka till alla som snart är på G! Kram!

• milou67

hej tjejer, har ej hängt i denna tråd då jag går på EGV i Riga. Men jag undrar, vad är högt TSH värde ? och har ni kollat TNF ALfa? jag har gjort satt in 6 egna ägg och 3 äd ägg utan att ens bli gravid.. känner mig desperat..  lycka till allihopa

så länge jag andas så hoppas jag...
  • plupp06
    milou67 skrev 2010-10-31 12:27:28 följande:
    hej tjejer, har ej hängt i denna tråd då jag går på EGV i Riga. Men jag undrar, vad är högt TSH värde ? och har ni kollat TNF ALfa? jag har gjort satt in 6 egna ägg och 3 äd ägg utan att ens bli gravid.. känner mig desperat..  lycka till allihopa
    Hej Milou, vill börja med att beklaga ditt minus, usch vad jobbigt att du satt in både egna och donerade celler och inte lyckas

Högt TSH innebär att sköldkörteln producerar för lite hormon, dvs underfunktion. Det hoppas jag du kollat upp? Jag har tagit TNF alfa och hade då något förhöjda värden och ordinerades då trombyl mot detta.
  • milou67

hej estra, tack ..
    kollade i mina papper. Jag hade 2,3 TSH. såg att man skulle ha mellan 0,3-4. vad har ni haft? Trombyl har jag fått de sista försöken men utan resultat. skall ringa min läkare o höra om TNF alfa imorn. Har ni läst boken "are my body baby friendly" man blir ju helt nojjig av den...kram

• plupp06
    milou67 skrev 2010-10-31 14:32:18 följande:
    hej estra, tack ..
    kollade i mina papper. Jag hade 2,3 TSH. såg att man skulle ha mellan 0,3-4. vad har ni haft? Trombyl har jag fått de sista försöken men utan resultat. skall ringa min läkare o höra om TNF alfa imorn. Har ni läst boken "are my body baby friendly" man blir ju helt nojjig av den...kram
    Utan levaxin låg mitt TSH runt 7 har jag för mig. Att du har 2,3 är helt normalt, men hade du behandlats för underfunktion så borde det ligga lägre när man försöker bli gravid.

Har du fått prednsiolon/dexametason vid någon av försöken?
  • milou67

ja jag har fått predisinol, trombyl, progynon och crione... snacka om apotek  i kroppen;)

Svar på tråden AVA klinik i Riga