• BollanB

AVA klinik i Riga

Kvickan skrev 2012-03-24 14:02:51 följande:
    Ja illamåendet tar jag så gärna.

Läste på bipacksedeln att min inte skall äta progynon när man är gravid.
    Det gör ju jag. Hur gör ni andra?? Hjälp!
    Det är ganska många preparat som föreskrivs vid ivf och äd där det står i bipacksedeln att man inte skall ta dem vid graviditet. Det gäller sannolikt vid spontan graviditet i en normal cykel. Nu vill ju läkaren styra och kontrollera din cykel med hjälp av mediciner.
    Jag tror att vi alla som varit hos AVA har ätit Progynon.
  • BollanB

Jag håller med dig Mrs Cecilia, man skall inte läsa för mycket, men det kan bli rätt kul också. Mot graviditetsillamående kan man få Lergigan Comp utskrivet. Några av en lång rad biverkningar är just illamående och kräkningar, ha, ha!

• BollanB
    tjorvar skrev 2012-03-27 20:37:41 följande:
    Nu har jag ett litet problem - Riga vill att jag tar prover som min gyn inte kan ta utan säger att man måste till sjukhus för att ta. Någon här som har tagit följande blodprov privat:
    - APTT
    - protrombine time
    - d-dimeri
    - Fibrinogen

Jag misstänker att det har med Fraxiparine injektionerna som jag tagit denna gången för första gången. Riga rekomenderar en klinik i Stockholm för provtagning men det känns inte aktuellt - fel del av landet känner jag.

Mitt progesteronvärde var bara 15 så jag fick öka medicindosen där. Förra graviditeten tog jag inget progesteronprov alls. Ser mest fram emot VUL för att få graviditeten bekräftad nu.    
    Proverna visar på blodets koaguleringsförmåga. Jag tog dem också inför nedtrappning av blodförtunnande medicin.
    Prova att ringa labbet på Carlanderska och se om du kan få komma dit direkt, annars får du be din gyn skriva en remiss.
    Jag fick ta proverna på Carlanderska. Det var inte dyrt, ett par hundralappar om jag minns rätt.
  • BollanB

Hej finafina; ja det är ju alltid skönt att ha en plan B.
    Vi hade tagit reda på all info och i princip valt klinik för ÄD innan vi till slut gjorde vår sista ivf på hemmaplan. Med facit i hand skulle vi kanske satsat på ÄD tidigare, för det gick ju inte heller som på räls utan det krävdes några försök och det enda man inte vill är att vänta...

Om 17 veckor har vi väntat färdigt, då beräknas två tvillingpojkar komma till världenSolig.

Lycka till alla ni som fortfarande kämpar!     

• BollanB

Finafina; mmm psykisk tortyr är rätt bra beskrivning av det vi utsätter oss för...för mig har det känts bättre när vi tagit nya tag, att ge upp hade varit mycket svårt.

Så här har det sett ut för oss:

ET1-minus
    ET2-minus
    FET-plus, men ofostrig graviditet
    ET3-gravid

Vi körde på direkt med nya försök, allt som allt har ovanstående tagit ca 1 år. 

• BollanB

FET=frozen embryo transfer. Vi har bara fått embryon till frysning vid ett tillfälle. De andra insättningarna har varit nya behandlingar med ny donator. Har man tur kan man få många FET på en behandling.

En behandling kostar ca 6500 Euro.
    Ett FET kostar ca 1250 Euro.

• BollanB

Åh nej, Kvickan, det är klart att du blir ledsen och orolig. Kram på dig.
    Hur stor blödning? Smärtor?

Lite blödning då och då är det många som har efter ÄD, utan att det inneburit någon fara.

• BollanB

Kvickan:
    Läste att du skulle höja din Progesteron-dos. Hur mkt tar du nu?

Vid lite blödning är det vanligt med rekommendationen att ta en extra vaggis och vila. Om man höjer Progesteron-dosen bör man behålla den högre dosen. 

• BollanB

Vad bra att du varit i kontakt med Nadia och fått ordinationer.
    Jag tycker att din beskrivning av förloppet ändå låter hoppfullt! Sköt om dig och ta det lugnt i helgen, så håller vi tummarna!

Svar på tråden AVA klinik i Riga