Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Molson Canadian skrev 2010-05-03 19:21:25 följande:
    Jodå, jag har "greppat" att du klamrar dig fast vid det och ifrågasätter dina argument och din kunskap pga det. Du behöver inte förklara mer om den saken. Däremot kan du återkomma om du skulle intressera dig för hur man faktiskt förhindrar att hundar skadar andra, om man nu vill det. 
    Jag presenterade ju ett förslag, där jag också sa att det aldrig går att förhindra helt.
    Lustigt hur många som säger att just deras hund aldrig skulle få psykbryt. Jag slår vad om att alla som äger en hund som varit inblandad i en incident sa samma sak innan.
  • Faber
    Molson Canadian skrev 2010-05-03 19:30:37 följande:
    Varför är så få Chihuahua, Golden, Stövare etc. involverade i allvarliga fall? Klart att de också kan bitas men jag har inte hört om några fall där konsekvenserna har varit så allvarliga som på sidan jag postade.

Tillfälligheter? Nej jag tror faktiskt inte det...
  • Faber
    Molson Canadian skrev 2010-05-03 20:19:50 följande:
    I antal hundar ja, listan säger inget om bett eller hur allvarliga de är.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 20:15:04 följande:
    Ska även tillägga att ingen större skada skedde men jag känner ingen som blivit biten av en rottis, dobberman, schäfer, Pittbull, amstaff eller eng.staff odyl.
    Nej de är formodligen inte kapabla till det.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 20:31:31 följande:
    Inte kapabla till det? En golden är stor jämfört med en 10åring, en samojed har ganska bra nyp i sina käkar kan jag lova. Ge upp inse sanningen alla hundar kan orsaka stor skada även fast dom inte är klassade som "kamphundar"
    Du skrev ju att du inte kände någon som blivit biten av en rottis, dobberman, schäfer, Pittbull, amstaff eller eng.staff odyl.

Det var dessa jag syftade på.
  • Faber
    LaHabana skrev 2010-05-03 20:40:01 följande:
    Ja precis! Alltså är det ägaren som har ansvar, inte hunden. Så då kan man alltså inte säga som i TS att det är kamphundarna det är fel på. Du skriver ju själv, att alla har olika behov av olika stimulans. Alltså kan en working kelpie, som du nämner i ditt exempel oxå bli aggresiv om den inte år tillfredställa behoven den har. Hur är det då sjysst och riktigt att skylla på just en specifik hundras? Förbjuda kamphundar, för att vissa e lata och inte aktiverar dom då menar du? Det är ju bara helt fel. Dock ska inte vem som helst skaffa en sådan, DET kan jag fullt ut hålla med om. Men det gäller inte bara denna ras, INGEN ska skaffa en hund med behov som ägaren inte kan uppfylla....!
    Vi straffar ju hela tiden massan i alla möjliga sammanhang bl.a. ekonomiskt eftersom ett fåtal inte kan sköta sig, varför skulle hundägare vara ett undantag?
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 20:45:50 följande:
    Men du påstår ju att rottis osv är farligare än tex. golden. Hur kommer det sig då att jag som är uppvuxen bland djur poch även utbildad innom djur aldrig blivit utsatt för bett av en hund av dessa raser som rottis, amstaff osv. Och inte heller någon jag känner.
    Slump kallas det, du ensam är inte tillräckligt för ett statistiskt underlag som man kan dra generella slutsatser utifrån. Du kan säkert finna någon som aldrig blivit biten av en Golden eller Stövare men blivit biten av en Amstaff eller Rottis.

Kan du dessutom med säkerhet säga att det inte blivit värre skador av en t.ex. en Rottweiler(Chihuahuan i vaden räknar jag generöst bort då både en Golden och en Rottweiler skulle ha gjort ett större sår)?
  • Faber
    Iilja skrev 2010-05-03 20:56:26 följande:
    Och ändå är det Golden som orsakar flest olyckor i sverige...
    Källa tack,
  • Faber
    Molson Canadian skrev 2010-05-03 20:54:15 följande:
    Säger inget om konsekvenserna.
  • Faber
    Puma87 skrev 2010-05-03 20:57:07 följande:
    Men när ska du fatta att bara för att en hund kan göra större skada betyder det inte att den är farligare än någon annan. Hunden blir det du gör den till.
    Den är väl visst farligare, den som blir biten skiter i varför hunden bet. Det enda som är viktigt för den personen är hur lindrigt han/hon kom undan. Tror du någon hellre blir biten av en Rottweiler än en liten hund om personen måste välja?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!