Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Sedan vet inte jag om man kan påstå att s k kamphundar är stora hundar. Staffen är vad? 

Runt 36-40 cm i mankhöjd. Det är mindre än cocker spaniel. 
  • Molson Canadian
    parvati skrev 2010-05-02 16:30:02 följande:
    Jag vet är någorlunda insatt, har varit med på träning hos hundenheten, stocholmspolisen.
    Jag får nog anses vara insatt också. Vi är väl inne på vår 4:e tjänstehund nu. 
  • Molson Canadian
    parvati skrev 2010-05-02 16:43:21 följande:
    Visst vill man ha raser som kan se skräckinjagande ut men även bra spårare, bra vakt, bra päls när de ska vara utomhus länge, stabila och tåliga.  Pittbull\staff är väl däremot oerhört starka både i kroppen och bettet men oavsett det så har de ju inte övriga egenskaper som ras.
    De är alldeles för förarveka och saknar skärpa så de har inget att hämta hos polisen. 
  • Molson Canadian
    My opinion skrev 2010-05-02 16:48:44 följande:
    Nej jag bemötte bara det som skrevs. Det stod att man avlade bort angrepp mot människor men fram kamp mot andra hundar. Man kan inte hänvisa till den aveln som bevis för att de inte angriper människor och sedan säga att den är irrelevant när jag då påpekar att de är framavlade för att bita ihjäl andra hundar. Du kan inte både ha kakan och äta upp den.
    Ja, och det är just det som påstås - att de är avlade för att bita människor, vilket de inte är. Hur de agerar mot andra hundar/djur är fortfarande likadant som driftstarka brukshundar så jag skulle vilja veta varför just s k kamphundar ska utrotas?
  • Molson Canadian
    parvati skrev 2010-05-02 16:51:09 följande:
    Polis- elelr vakthund?
    Nuvarande är en polishunds-3:a. Förra var också polis men de två innan var enbart personskyddshundar. 
  • Molson Canadian
    parvati skrev 2010-05-02 17:05:35 följande:
    Jag har bara hälsat på glada staffar men det är ju en oerhörd kraft i deras kroppar så det är ju ljusår mellan de 2 raserna i allt.
    Då kanske det är läge att släppa argumentet att stora hundar gör mer skada än små hundar?
    Cocker spaniel ska väga 13-15 kg. Staffe ska väga 13-17 kg. Det är inte direkt ljusår dem emellan. Om man tittar på typ av hund istället så kommer du inte ifrån att staffar saknar skärpa, är extremt förarveka och har mycket dådkraft. Det gör staffen tämligen unik jämfört med andra raser utifrån att de är mindre benägna att känna sig hotade, har en närmast inbyggd tillgivenhet till människor och tar erbarmligt lång tid på sig innan de reagerar på obehag. Kommer själv att skaffa staffe den dagen vi lägger ned schäferiet utifrån att jag då vill ha en utprägla familjehund. 

• Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-02 17:09:35 följande:
    Typiskt ologiskt argument från hundägare. Ja små hundar biter, kanske t.o.m. oftare än stora. Ja en hund ska uppfostras, uppförande som inte acceptabelt från en stor hund är inte det när det gäller en liten heller. Nej, små hundar är inte lika farliga, det fattar t.om. en efterbliven hamster.
    Klassar du en cocker spaniel som en liten, mellanstor eller stor hund?
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-02 17:30:29 följande:
    Jag klassar den som gränsfall till mellanstor. Jag tycker inte den är stor men det är väl självklart att den kan åstadkomma större skador än den jävla Papillion som bet mig.
    Ok. Så hur ser din lösning på problemet ut?
    Att alla skaffar hundar av papillon-storlek?
  • Molson Canadian
    puss skrev 2010-05-02 17:35:31 följande:
    ok, tack för ett genomtänkt förslag och en strålande lösning. klart genomtänkt av en ypperligt brilliant hjärna!
    Att förbjuda alla hundar som är större än papillon?
    Det låter varken genomtänkt eller strålande i mina öron, men du får gärna förklara hur du kommer fram till det. 
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-02 17:39:08 följande:
    Jag skiter fullständigt i om ni äger hundar stora som kalvar, jag är nämligen inte hundrädd. Det som stör mig är däremot är då alla ägare av Rottweilers, Dobermans, Amstaff genast går i försvarsställning och använder skitargument som att en liten hund minsann är lika farlig. Det är den inte, det fattar en hjärndöd hamster. En större och starkare hund åstadkommer mera skada, det behöver man inte vara expert för att inse.
    Fast rottweiler och dobermann är ju inga kamphundar. Och amstaff är ju i alla fall 20 cm mindre än rottweiler. Om du menar att staffen är farlig till skillnad från cocker spaniel (som är lika stor, eller egentligen större) så handlar det ju inte om storleken. 
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!