Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Faber skrev 2010-05-02 22:26:13 följande:
    Jag tror inte du har uppfattat rätt, innan man kan framlägga en lösning måste folk vara överens om vissa grundförutsättningars giltighet eftersom lösningen bygger på dem.
    Trams. Du kan givetvis presentera en lösning utan att alla vare sig känner till den eller visar sig vara överens om den. Om du har en lösning, dvs. Allt ditt dravel om att du inte kan presentera någon lösning bekräftar bara att du inte har någon. 
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-02 22:34:35 följande:
    Om jag presenterar en lösning som bygger på att stora hundar är potentiellt farligare än mindre så är det ju meningslöst eftersom du inte godtar den förutsättningen.
    Nej, det är inte meningslöst. Jag har presenterat en lösning att förbjuda blandrasavel och det gick utmärkt trots att förslaget inte var populärt. 
    Se så, kläm fram med det nu. 
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-02 22:50:38 följande:
    Vissa större raser ÄR farligare. Problemet kan aldrig lösas helt eftersom en del hundar är dåliga hundar oavsett ägare. Man kan aldrig heller säkerställa att idioter inte får tillgång till dom.Däremot kan man åtminstone försvåra genom att folk med kriminell bakgrund inte får köpa hundar överhuvudtaget. Man får göra en koll som när man säker vissa arbeten.Nu handlar det inte om fortkörningsböter eller trams utan vålds och narkotikabrott.Folk utan kriminell belastning får genomgå en kurs om de vill äga en hund över 15kg.
    Ok. Ska det utgå från fällande dom då, tänker du?

15 kg är väl annars ganska mycket?
    Åtminstone för en s k kamphund. Hyfsat lätt att få tag i en staffe som väger mindre eftersom de inte ska väga mer än 17 kg.
  • Molson Canadian
    AdoXa skrev 2010-05-03 09:54:58 följande:
    Ja alltså, för det första finns det ju individuella skillnader, din hund kanske tycker att just apportering i vatten är väldigt roligt? Men sedan menade jag inte att det enbart är kamphundar som har kampvilja, självklart finns det även hos andra hundraser. Alla raser har det ju i olika utsträckning. Min poäng var att det inte enbart är fysiken som kännetecknar en så kallad kamphund, utan det är även kampviljan som ska finnas där.
    Du blandar ihop social kamplust med dådkraft och belastbarhet.
  • Molson Canadian
    Linsen skrev 2010-05-03 10:31:11 följande:
    Och då tar du ägaransvaret till fullo! Mer kan du inte göra förutom att från tidigt stadium lära din valp att umgås med barn och andra vuxna. Och det är en självklarhet att man som förälder måste upplysa sina barn om riskerna med främmande hundar. Skulle mitt barn springa fram till en främmande hund så skulle jag se på det som lika allvarligt som om det sprang ut på vägen.Det jag dock kan reagera på är när man som ägare springer in i affären och lämnar sin hund själv kopplad precis utanför. Det är varken sjysst mot vovven eller andra förbipasserande.
    Fast varför ska man prompt lära hunden att umgås med barn och andra vuxna?
    Det måste rimligen bero helt och hållet på vad man ska använda hunden till.
  • Molson Canadian
    Linsen skrev 2010-05-03 11:08:47 följande:
    Nej det måste man väl inte om man absolut inte vill, men det är väl en fördel både för ägaren och hunden om hunden har lärt sig vissa situationer och känner en trygghet? Det är väl inte så jättemånga som ska hunden till något så specifikt att det inte kan vara till nytta? Och de som inte har nytta av det får väl hålla ett extra öga öppet om de vill att sin hund ska umgås med andra människor än sig själv.
    Det beror ju helt på syftet med hunden huruvida det är en fördel eller inte. Det handlar inte om att hunden ska känna trygghet. Det handlar om drifter. Somliga drifter behöver man ha i en hund för att den ska fungera som det är tänkt och det kan innebära att det t ex inte går att låta ungar vifta med pinnar och bollar framför nosen på hunden utan att den ska reagera.
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-03 11:19:38 följande:
    Ja givetvis ska det vara fällande dom, något annat vore förmodligen inte förenligt med svensk grundlag då man isåfall i praktiken dömt någon innan brott begåtts.Man kan inte gå på enskilda exemplar utan måste då ha en lista på vad som är vedertagen medelvikt för rasen ifråga.
    Jag kan fundera kring om det är lämpligt att förutsätta att människor som har begått brott per automatik är dåliga hundägare. Vidare tror jag att de som ännu inte har dömts och har intresse av att få fram en "farlig" hund gör det genom blandraser. Det är ju det görs idag. De lägger inte 15 000 på en hund. Och hur räkna ut medelvikt för blandraser?
    Som sagt, tror jag att mycket av bekymren skulle bli bättre av att förbjuda blandrasavel.

För övrigt är det nog inte att betrakta som enskilda exemplar att staffen lätt kan väga 15 kg eftersom vedertagen medelvikt för rasen ifråga är 13-17 kg för hannar och 11 - 15.5 kg för tikar.
  • Molson Canadian
    Linsen skrev 2010-05-03 11:34:28 följande:
    Jag tror säkerligen att det finns en uns sanning i det hela, men samtidigt är jag MYCKET MYCKET skeptiskt till det mesta som kvällstidningarna lägger fram som sanning gällande forskning och statistik. Men själva grundforskning borde ju således presenteras på seriösare ställen och inte helt omöjlig att finna?
    Säkert inte. Googla University of Pennsylvania "dog bite study" så bekräftas det lite varstans.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!