Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Bam skrev 2010-05-05 21:59:42 följande:
    Moison, då får vi väl hoppas på att dina ev barn inte hamnar  mellan deras drifter och instinkt. Då hade det nog blivit annat ljud i skällan.
    Det hade det nog inte blivit alls eftersom jag är fullt medveten om att det är djur vi har och inte gosedjur. Jag har själv blivit biten som barn. Inte sjutton har jag någon aversion mot hundar för det. Det handlar bara om att begripa sig på hundar. Jag räknar med att vi får hundvänliga barn eftersom de kommer att lära sig att just begripa sig på hundar. 
  • Molson Canadian
    Faber skrev 2010-05-05 22:13:14 följande:
    Molson ett barn kan ha ansikte och hals mest lättåtkomligt om det är en stor hund. Även ett litet barn tornar upp sig över en Chihuhua som då inte har något annat val än att bita i benet.
    Nja, mest lättåtkomligt är armar och ben, även på barn. Fast det är klart, om en stor hund lägger sig på ett litet barn så kan barnet kvävas. Å andra sidan har ju katter klarat av att kväva barn på det viset också. 
  • Molson Canadian
    Trynträ skrev 2010-05-07 18:19:34 följande:
    Nej naturligtvis inte men att en schäfer är stor och kan visa pondus är nog en stor del i varför de så ofta väljer schäfrar. Tror ju knappast att schäfer är den enda hundras som passar rent psykiskt som polishund.
    Nja, det är snarare för att [rätt] schäfer är världens bästa 10-kampare. 
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-08 12:01:28 följande:
    Vare sig en Bostonterrier eller Boxer har nog använts vid gameness. Men väl amtaff. Klart att det finns kamphundar. Ex. Pitbull, Amstaff m.m.
    Bostonterrier har använts för hundkamper.  
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-08 12:09:02 följande:
    Ja, det är möjligt men inget man vanligen kanske förknippar med kamphundar.
    Nej, det är väl lite av problemet?
    Föreställningar och vad man förknippar med olika saker stämmer inte nödvändigtvis överens. 
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-08 13:22:08 följande:
    Beror ju på vilken erfarenhet man själv har....såklart.
    Jodå, men ser man till TS och en hel del efterföljande inlägg så blir det knasigt när man trycker in brukshundar i facket kamphundar. 
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-10 11:17:45 följande:
    Nej, man kan inte göra en chihuahua till kamphund. Den har inte samma förutsättningar ur egenskapsperspektivet.När ska folk lära sig att acceptera att ex. Amstaff, Pitbull med mera tillhör kamphundsfacket hur mycket ni än försöker svammla bort det genom att tala om hur snälla hundarna är.
    När ska folk lära sig att acceptera att s k kamphundar inte är avlade för kamp med människor, hur mycket ni än försöker svamla bort det genom att tala om hur förfärliga hundarna är? {#lang_emotions_wink}

Nog sjutton finns det betydligt mer anmärkningsvärt "farliga" hundar än s k kamphundar just pga att sk kamphundar i princip saknar skärpa. Det vet du ju.
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-10 11:54:42 följande:
    Vem har pratat om kamp med människor? Jag vill bara påpeka att nårgra av dessa raser alltid kommer att tillhöra kamphundsfacket, oavsett hur "gosiga" dom är.
    Det är ju det som ständigt kommer upp i tråden, att s k kamphundar är särskilt farliga mot människor (och barn), vilket inte alls ligger inom ramen för deras normala egenskaper. Den typen av hundar som du och jag har, däremot, skulle däremot hyfsat enkelt kunna bli farliga mot människor.
  • Molson Canadian
    lyckligmamma skrev 2010-05-10 12:01:33 följande:
    Om DE kAN bli farliga mot andra djur så kan de lika gärna gå på människor. Eller hur? Beroende på vad man lär dem
    Nej, det är en felaktig slutsats att de lika gärna gå på människor om de kan bli farliga mot andra djur. En icke oansenlig andel hundar kan bli farliga mot katter, harar etc. Det är inte på något sätt likställt med att de därför samtidigt kan bli farliga mot människor. Hundar som är avlade på människovänlighet kan naturligtvis ha jaktinstinkt som triggas igång av t ex katt. Katter är inte likställt med människor i deras värld heller.
  • Molson Canadian
    Joppis skrev 2010-05-10 12:02:33 följande:
    Jag har iofs inte varit inne på att dessa hundar är så farliga för människor (med undantag för några blandningar med katastrofal mentalitet).Däremot ska man inte glömma att det faktiskt förekommer hundkamp i Sverige. Och jag tror det förekommer i större utsträckning än vad man vet.
    Nejdå, det har du inte. Jag påtalar att tanken att s k kamphundar skulle ha det i sig att gå på människor är felaktig.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!