Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:19:56 följande:
    Jag tycker då det är väldigt rart och att hon ligger väldigt före i sin utveckling. Och att man där lyckats få hunden att inse att barnet är högre i rang vilket är precis det jag försökt komma fram till. Att man inte ska behandla hundar som barn, utan att de ska vara lägre i rang. Ni som kan lite mer... är detta en skröna... att barndoft är så annorlunda att hunden har svårt att placera individen i rang?
    Ska jag tolka det som att du återtar påståendet att barn inte har något att sätta emot hundar?
    Har aldrig varit med om att det är barndoft som gör att hunden har svårt att placera individen i rang. Däremot kan yviga rörelser göra att hunden uppfattar att den blir hotad/utmanad och då förstås försöker hävda sin rätt.
  • Molson Canadian
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:28:06 följande:
    Lyckas inte heller citera. Jag tror absolut att 1-åringar är mer benägna att skada hundar, gärna i kombination med att föräldrar tycker att det är gulligt att ungen hänger, klänger och drar i hunden. Följaktligen låter föräldrarna beteendet fortgå och till slut reagerar hunden. 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 23:30:21 följande:
    då vill jag veta skillnaden på "hanterbara för vanliga mäniskor " och  p "familjehundar" vad menar du skulle vara skillnaden??? en hund MÅSTE ha en PÅ och en AV knapp.
    Skillnaden är att tjänstehundar som fungerar som familjehundar hanteras av personer som kan hantera dem. Hade vanliga människor hanterat dem så hade de överhuvudtaget inte fungerat som familjehundar och hade definitivt utgjort en fara för allmänheten. 
  • Molson Canadian
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:35:18 följande:
    Nej definitivt inte. Jag tror fortfarande inte att ett barn har något att sätta emot en hund som hamnat i affekt.
    Affekt??
    Det är hundar du pratar om. Inte människor. Hundar agerar inte i affekt. De agerar på drifter och instinkter. 
  • Molson Canadian

Känns som att det är väsentligt för TS att påtala att s k "kamphundar" som regel är extremt förarveka och har ungefär noll skärpa. 

• Molson Canadian
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:41:51 följande:
    Och för detta ska barnet bitas? Shit, då skulle ju absolut fler barn bli bitna i hemmen. Jag tror däremot att en vanlig orsak är att barnet stoppar händerna i maten och att hunden inte ser barnet som högre i rang.
    Ur hundens perspektiv så ska förstås barnet bitas. Det är fortfarande djur. Inte människor. Djur har inga moraliska betänkligheter på det viset som du vill ha det till. 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 23:45:39 följande:
    alltså jag måste ju vara jävligt duktig med hundar,för jag tycker ingenting utav det tråden handlar om är några problem,det gäller bara att visa vem det är som bestämmer. måste se till att få mina kunskaper bekräftade på nåt sätt. några ideer nån?
    Var lite försiktig med ordvalet "bestämmer". Jag tror att jag förstår hur du menar, men alltför många förväxlar ledarskap med att visa att man bestämmer. Tycker inte riktigt att det är samma sak. En hårfin skillnad, kanske, men ofta när jag hör personer säga att de ska visa vem som bestämmer så tar de till idiotageranden som trycka ned hunden i marken, rycka och slita i kopplet, vråla i tid och otid etc. 
  • Molson Canadian
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 23:47:52 följande:
    Nja Helt övertygad blir jag nog inte förrän man försäkrat mig om att hunden inte får vistas i samhället utan ska vara i tryggt förvar och med munkorg Men helt ärligt... när det kommer till ens egna barn och ifall det skulle hända dem, då skulle jag inte vara förlåtande....
    Menar du verkligen det?
    Jag har så svårt att förstå att ett bett får folk att reagera så tokigt. I affekt, rent av. {#lang_emotions_wink}
    Jag blev biten när jag var liten. Jag klampade in i vår dåvarande tiks hundbädd och gjorde förmodligen en massa tokigheter som till slut renderade i att hon bet mig i handleden. Jag tycker inte alls att hon borde ha avlivats för det. Hon agerade ju helt korrekt ur hennes hundperspektiv. 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 23:55:37 följande:
    jag vet att många fått en fel bild utav både orden "ledare" och bestämma" men det finns faktiskt inget bättre ord än dessa 2 anser jag. Du som ägare /ledare ska bestämma allt. dessutom vet jag inte vart folk har fått det ifrån att man ska trycka ner hunden till marken,det behövs ju absolut inte. allt handlar om ENERGI inte fysisk kraft.
    Ordet ledare tycker jag är betydligt mer överensstämmande än ordet bestämma. För mig är en ledare lugn, stabil och tar ansvar för att skydda hunden. Ungefär som en alfahanne/alfatik. 
  • Molson Canadian
    Lakino skrev 2010-05-01 23:59:47 följande:
    jag ser det mer som att hunden har förstått när den ska jobba och inte. hunden har alltså en av och en på knapp. då kan de både vara tjänstehundar och familjehundar. jag har sett det många gånger.
    Det är fortfarande inte detsamma som att vanliga människor kan hantera dem. {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!